Hyundai IONIQ electricille huippuarvio Euroopan suurimmalta autojärjestöltä

• ADAC EcoTest arvioi Hyundai IONIQ electricin puhtaimmaksi autoksi
  • Hyundai Kona electric ja Hyundai NEXO -polttokennoauto myös kärkipään paikoilla
  • Testitulokset vahvistavat Hyundain johtavaa asemaa tulevaisuuden liikkumisratkaisuissa

Hyundai saavutti voiton keväällä 2019 vuosittaisessa ADACin järjestämässä EcoTest-vertailussa. Saksan autoliitto ADAC on Euroopan suurin autoilun etujärjestö, ja sillä on yli 20 miljoonaa jäsentä.

Saksalaisjärjestö on ylläpitänyt EcoTest-vertailussa parhaiten menestyneiden automallien listaa vuodesta 2003. Joka vuosi listaan lisätään uusien testattujen automallien tulokset. Hyundai on tämänhetkisellä menestyjien listalla peräti kolmen mallin voimin. Kärjessä on yhä IONIQ electric, joka otti ykköspaikan osallistuttuaan testiin vuonna 2017. IONIQ electric sai 105 pistettä 110:stä. Hyundai Kona electric sijoittui listalla kahdeksanneksi, ja myös Hyundai NEXO on 20:n parhaan joukossa.

Hyundai edelläkävijä vaihtoehtoisten energialähteiden käytössä

Hyundai tarjoaa laajan kattauksen teknologioita ajoneuvojen päästöjen vähentämiseksi ja ilman saastumisen estämiseksi kaupungeissa. Liikkumiskonseptiensa lisäksi Hyundailla on laaja automallien valikoima, jossa hyödynnetään ympäristöystävällisiä voimanlähderatkaisuja, kuten täyssähkö, lataushybridi, hybridi ja polttokenno.

Hyundai IONIQ electric jälleen ykköspaikalla

ADAC EcoTest arvioi autojen saastuttavuutta ja CO2-päästöjä sekä laboratorio-oloissa että aidoissa liikennetilanteissa. Sähköautojen osalta ADAC laskee CO2-päästöt Saksan sähköntuotannon päästöjen perusteella (tiedot vuodelta 2013, CO2-määrä 579 g/kWh).

Hyundai IONIQ electric suoriutuu erinomaisesti kaikkien testikriteerien osalta; ADACin asiantuntijat palkitsivat auton esimerkillisen pienet saastepäästöt maksimituloksella eli 50 pisteellä. CO2-päästöjä arvioitaessa IONIQ electric sai 55 pistettä 60:sta mahdollisesta. Auton muutenkin pienet CO2-päästöt putoavat nollaan, kun litiumpolymeeriakku ladataan uusiutuvalla energialla tuotetulla sähköllä. Hyundai IONIQ electric pitää edelleen kokonaisarvioiden kärkipaikkaa 105:llä pisteellä.

Myös Hyundai Kona electric EcoTestin huippusuorittajien joukossa

IONIQin lisäksi erityisen vahvaa ekohenkisyyttä Hyundain mallistossa edustaa Kona electric. Kona electric sijoittui hienosti viidenneksi ADACin viime vuonna testaamista 109:stä automallista. IONIQ electricin tapaan ADACin testaajat antoivat Kona electricille täydet 50 pistettä olemattomista lähipäästöistä. CO2-päästöjen määrästä autolle annettiin 46 pistettä. Myös Kona electricin CO2-päästöt häviävät kokonaan, kun ajoakku ladataan uusiutuvalla energialla tuotetulla sähköllä. Täyssähköinen SUV pitää hallussaan kahdeksatta sijaa ADACin EcoTest-listauksessa.

Hyundai NEXO merkin kolmas malli TOP20-listalla

Autoalan tiennäyttäjänä Hyundai julkisti kesällä 2018 NEXOn, joka on merkille jo toisen sukupolven vetyä energianlähteenään käyttävä ajoneuvo. Nämä polttokennoautot eivät liikkuessaan tuota lainkaan haitallisia päästöjä, vaan ainoastaan vesihöyryä. NEXO saikin EcoTestissä täydet 50 pistettä olemattomista saastepäästöistä.

ADACin vuonna 2018 testaamista automalleista NEXO sijoittui upeasti yhdeksänneksi 88:lla pisteellä. Tulos merkitsee, että NEXO on 20:n parhaan joukossa jatkuvasti päivitettävällä ympäristöystävällisten autojen listalla.