Hyundai julkaisi IONIQ-brändin sähköisen SUV-konseptiauton, joka kantaa nimeä SEVEN

Report this content

Konseptiauto Sevenin suunnittelu ja innovaatiot antavat viitteitä Hyundain IONIQ-perheen tulevasta täyssähköisestä SUV-autosta. Sen sisustusarkkitehtuuri takaa monipuolisemman muunneltavuuden ja mukavuuden matkustajille: istuimet ovat huonekalumaisia ja auton sisätilojen ominaisuudet takaavat ensiluokkaisen lounge-tyylisen kokemuksen. Seven tarjoaa hygieeniset sisätilat ja kestävän kehityksen sisustusmateriaaleja. Sen innovaatiot korostavat Hyundai Motorin jatkuvaa keskittymistä asiakkaiden tarpeisiin. Kasvava IONIQ-mallisto vahvistaa Hyundai Motorin sähköistymisstrategiaa ja tukee valmistajan sitoutumista hiilineutraaliuteen vuoteen 2045 mennessä.

Hyundain Seven-niminen sähköautokonsepti ensiesitellään tänään 17.11.2021 AutoMobility LA -tapahtumassa Yhdysvalloissa. Seven-konsepti avaa uuden luvun IONIQ-brändin tarinalle, jossa erilaiset suunnittelu- ja teknologiainnovaatiot asettavat asiakkaiden arvot etusijalle ja alan normien edelle.

Seven-konseptiauton ensiesittely on katsottavissa Hyundai Motor American verkkosivulla.

Uudelleenmääritelty SUV

Konseptiauto Seven on täyssähköinen SUV eli SUEV (Sport Utility Electric Vehicle) ja se on rakennettu Hyundain puhtaasti sähköautoille suunnitellulle E-GMP-alustalle (Electric-Global Modular Platform). Konepellin matala etureuna, aerodynaaminen siluetti ja pitkä akseliväli poikkeavat tyypillisestä SUV-korimallin autosta. Sevenin järeä olemus ja samanaikainen minimalismi luovat vahvan kontrastin.

Sevenin vanteisiin on integroitu aktiiviset ilmaläpät, jotka jäähdyttävät jarruja ja takaavat alhaisen ilmanvastuksen avautumalla ja sulkeutumalla automaattisesti.

Jopa pimeässä Seven on helposti tunnistettavissa IONIQin tunnusomaisista Parametric Pixel -valoista.

Ensiluokkainen lounge-tyylinen sisustus autonomisen ajamisen aikakaudelle

Sevenin sisustussuunnittelun painopiste on tilainnovaatioissa, jotka tarjoavat asiakkaille enemmän vapautta kuin koskaan ennen. Tilasuunnittelun ansiosta Sevenin akseliväli on peräti 3,2 metriä.

Tasaisen lattian ansiosta Hyundai Motor tutkii konseptiautossa vaihtoehtoa perinteisille rivipohjaisille istuinjärjestelyille. Pilarittoman niin sanottuna kaappariovena aukeavan takaoven ansiosta Seven tarjoaa kutsuvan, suuren sisäänkäynnin auton sisätiloihin. Virtaviivainen kattolinja, pitkä akseliväli ja auton takaosaan asti ulottuva tasainen lattia avaavat uusia mahdollisuuksia sisustaa auto kuin premium-luokan lounge.

Seven ilmentää myös Hyundain tulevaisuuden visiota autonomisesta liikkumisesta. Kuljettajan istuimessa on ohjaussauva, joka on näkymättömissä, kun sitä ei käytetä. Kapea nauhamainen kojelauta ja integroidut näytöt ilman tavanomaisia kuljettajan varusteita luovat loungemaisen kokemuksen. Istuinjärjestely poikkeaa perinteisistä SUV-autoista, konseptiautossa on kääntyvät lepotuolit ja kaareva sohvamainen takaistuin. Tämä istuinjärjestely voidaan mukauttaa ajo- tai autonomisen ajotavan mukaan.

Seven tarjoaa joustavaa tilaa ja erilaisia auton sisäisiä varusteita, jotka voidaan räätälöidä yksittäisille matkustajille. Tämän ihmislähtöisen lähestymistavan avulla Seven luo käsityksen liikkumisen ja liitettävyyden tulevaisuudesta ja antaa viitteitä tulevista IONIQ-malleista.

Konseptiautossa on Universal Island -konsoli, erikoissuunniteltuja varusteita ja monitoiminen graafinen Smart Hub -käyttöliittymä. Seven tarjoaa käyttäjilleen laatuaikaa yksin tai yhdessä muiden kanssa sivuoven ambient-valaistuksen luodessa tunnelmaa tilaan. Siirtymien aikana Sevenin sisäänrakennetusta minijääkaapista voi nauttia viileitä virvoitusjuomia ja konseptiauto siistii jopa matkustajien jalkineet.

Konseptiauton Vision Roof -katossa on panoraamanäyttö, joka näyttää erilaista sisältöä matkustajien makuun perustuen, mutta myös muuttaa sisätilan yleistä tunnelmaa maksimaalisen rentoutumisen tai viihtymisen saavuttamiseksi, mikä takaa mahdollisimman miellyttävän matkanteon.

Vastuullinen ja hygieeninen liikkumismuoto

Hyundai Motor haluaa varmistaa matkustuskokemuksen autoissaan olevan aina turvallinen ja terveellinen. Sevenissä on käytetty erilaisia ympäristöystävällisiä materiaaleja ja se tarjoaa segmentin johtavia hygieniatoimintoja, kuten Hygiene Airflow -ilmastointijärjestelmän ja UVC-desinfioinnin.

Sevenin ulkoväri on toteutettu ekomaalilla ja sisätiloissa on käytetty kierrätettyjä ja uusiutuvia materiaaleja, jotka vähentävät tuotantoprosessin aikaisia päästöjä. Sisäpinnat pysyvät puhtaina koko ajan, sillä tiloissa on käytetty laajasti kuparia ja verhoilukankaat ovat antibakteerisia.

Hygieniailmavirtausjärjestelmä on saanut inspiraationsa matkustajalentokoneiden kehittyneestä ilmavirran hallinnasta. Ilma otetaan pystysuuntaisesti sisään katossa olevista sisäänrakennetuista ilmanottoaukoista, joista ilma kulkee ylhäältä alas, ja poistuu takapyörien takana olevista ilmanvaihtosuuttimista. Vaakasuuntaisesti ilma virtaa nauhamaisesta kojelaudasta auton takaosan suuttimista ulos.

Ilmastointijärjestelmän voi aktivoida riippumatta siitä, onko auto liikkeessä vai ei. Järjestelmä vähentää saman ilman kierrättämistä kaikilla matkustajilla sekä eristää etu- ja takamatkustajille omat ilmastointivyöhykkeet.

UVC-desinfiointi aktivoituu, kun autossa ei ole matkustajia. Ohjaussauva, etumatkustajan edessä oleva tilava liukulaatikko ja kaiuttimet avautuvat. Tämän jälkeen integroidut desinfioivat UVC-valot puhdistavat auton sisätilat bakteereista ja viruksista. Lisäksi takaistuimessa ja Smart Hub -konsolissa on desinfioivat säilytyslokerot henkilökohtaisille tavaroille.

Lähes 500 kilometrin sähköinen toimintamatka

Monipuolisen E-GMP-alustan ansiosta Seven pystyy tarjoamaan erinomaisen toimintamatkan ja erittäin nopean latauksen. 350 kW:n laturilla Seven pystyy lataamaan 10 prosentista 80 prosenttiin noin 20 minuutissa. Konsepti on myös suunniteltu tarjoamaan yli 480 kilometrin toimintamatkan.

Huomautus: SEVEN on konseptiajoneuvo, eikä sen tarkempia yksityiskohtia voida suoraan verrata tulevaan sarjatuotantomalliin.