Hyundai kehittää aurinkoenergian latausjärjestelmiä tulevaisuuden ympäristöystävällisiin autoihin

Ympäristöystävälliset aurinkoenergian latausjärjestelmät lataavat akkua käyttäen auton katolle tai koriin sijoitettuja aurinkopaneeleita. Näin ajoneuvon toimintamatka paranee ja CO2-päästöt vähenevät.

• Läpikuultavan aurinkokaton tekniikka on ensi kertaa käytössä polttomoottoriautossa

Hyundai ryhtyy kehittämään aurinkoenergian latausjärjestelmää käytettäväksi valituissa Hyundai Motor Groupin malleissa. Sähköä tuottavat aurinkopaneelit asennetaan auton katolle tai konepellille, ja niiden antamaa energiaa hyödynnetään sekä polttomoottori-, hybridi- että täyssähköautoissa polttoainetalouden parantamiseen ja toimintamatkan kasvattamiseen.

Aurinkoenergian latausjärjestelmää kehitetään tukemaan ajoneuvon päävoimanlähdettä toimintamatkan lisäämiseksi ja CO2-päästöjen vähentämiseksi. Täyssähköautojen ja hybridien lisäksi aurinkopaneeleilla voidaan ladata perinteisten polttomoottoriautojen akkuja polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi.

Hyundai Motor Group kehittää kolmentyyppisiä aurinkoenergian latausjärjestelmiä: ensimmäisen sukupolven piikennokattoja, toisen sukupolven osittain läpinäkyviä aurinkokattoja sekä kolmannen sukupolven kevytrakenteisia ajoneuvon koripinnoille sijoitettavia aurinkopaneeleita.

Ensimmäisen sukupolven latausjärjestelmä voidaan asentaa hybridiautoihin, ja se sisältää katolle sijoitettuja sarjatuotettuja piikiekoista valmistettuja aurinkopaneeleita. Järjestelmän avulla 30–60 prosenttia akun kapasiteetista latautuu vuorokaudessa, sää- ja ympäristöolosuhteista riippuen.

Toisen sukupolven osittain läpinäkyvää aurinkokattoa käyttävä järjestelmä voidaan - ensimmäistä kertaa maailmassa - asentaa myös perinteisiin polttomoottoriautoihin. Tämä järjestelmä hyödyntää läpikuultavia aurinkopaneeleita, joiden ansiosta matkustamosta saadaan valoisampi. Panoraamakattoon kiinnitettyjen läpikuultavien paneelien ansiosta autossa olijat voivat nauttia runsaasta luonnonvalosta samalla kun sähköauton ajoakku tai polttomoottoriautoon asennettu lisäakku latautuu.

Aurinkoenergian latausjärjestelmien asentaminen polttomoottorin pariksi auttaa lisäämään Hyundain vientiä, sillä sen ansiosta autot täyttävät entistä paremmin tiukentuvat CO2-päästöjä säätelevät ympäristömääräykset.

Kolmannen sukupolven kevytrakenteinen aurinkokennojärjestelmä on parhaillaan pilotointivaiheessa käytettäväksi tulevaisuuden ympäristöystävällisissä autoissa. Järjestelmä sisältää energiantuoton maksimoimiseksi aurinkopaneelirakenteet sekä auton katolle että konepellille.

Latausjärjestelmä koostuu aurinkopaneeleista, säätimestä ja akusta. Sähköenergiaa syntyy auringon säteilyn osuessa paneelissa olevien kennojen pintaan. Säteilyn sisältämät fotonit irrottavat kennossa olevia elektroneja muodostaen elektroniaukkopareja, joita käytetään sähköenergian tuottamiseen.

Käytettäessä 100-wattista aurinkopaneelia saadaan enimmillään 100 wattituntia energiaa tunnissa. Järjestelmän elektroniikka säätää jännitettä ja virtaa paneelin keräämän energian hyödyntämiseksi mahdollisimman tehokkaasti. Jännitteen muuntamisen jälkeen sähkö varastoidaan auton akkuun tai käytetään saman tien vaihtovirtalaturin kuormituksen pienentämiseksi.

Hyundai Motor Group kiinnittää huomiota sekä tehokkuuteen että muotoiluun suunnitellessaan ja kehittäessään aurinkoenergian latausjärjestelmiä.

- Tulevaisuudessa autoissa hyödynnetään monenlaisia sähköä tuottavia järjestelmiä, yhtenä niistä aurinkoenergiajärjestelmät. Tämän ansiosta autot kehittyvät passiivisista energiaa kuluttavista laitteista energiaa tuottaviksi toimijoiksi. Auton omistaja ei siis jatkossa ole enää vain energian kuluttaja, vaan myös tuottaja”, sanoo Hyundain uusien aurinkoenergiajärjestelmien kehityksestä vastannut varapääjohtaja Jeong-Gil Park.

Hyundai Motor Group esittelee ensimmäiset aurinkoenergiajärjestelmillä varustetut autot vuoden 2019 jälkeen. Hanke on osa Hyundain jatkuvaa ponnistelua kohti puhtaampaa liikennettä ja polttoainetalouden parantamista.