Hyundai kehitti puettavan tukirankaliivin helpottamaan kädet koholla tehtävää työtä

• Uusi puettava VEX (Vest EXoskeleton) -liivi on jopa 42 % kilpailijoiden tuotteita kevyempi
  • VEX on muita tukirankaliivejä laadukkaampi ja suorituskykyisempi tarjoten paremman tuen, liikkuvuuden, mukautuvuuden ja kestävyyde
  • Lisäksi Hyundai Motor Group kertoo kaupallistavansa kehittämänsä CEX (Chairless EXoskeleton) -tukirankaliivin

Hyundai Motor Group on kehittänyt uuden VEX-tukirankaliivin eli eräänlaisen puettavan robotin helpottamaan teollisuustyöntekijöitä, jotka tekevät pitkään yhtäjaksoisesti työtä kädet koholla.

VEX-liivi lisää työntekijän voimia jäljittelemällä ihmiskehon nivelten liikkeitä ja parantamalla kantokykyä sekä liikkuvuutta. Ilman paristoja toimiva liivi hyödyntää ensimmäisenä maailmassa monikeskisiä kiertoniveliä. VEXissä yhdistyvät erinomainen ketteryys ja lihastyötä auttava tuki, joiden ansiosta käyttäjän väsymys vähenee ja tehokkuus lisääntyy.

Kilpailijoiden tuotteisiin verrattuna 22-42 % kevyempi VEX puetaan kuin selkäreppu. Käyttäjä pujottaa kätensä olkaremmeihin ja kiinnittää rinta- sekä vyötärösoljet. Liivin selkäosan pituutta voidaan säätää jopa 18 cm, joten se sopii monen kokoisille käyttäjille. Liivissä on myös kuusiportainen säätö avustusteholle jopa 6,6 kilopondiin saakka.

-VEX parantaa työntekijöiden kantokykyä, liikkuvuutta ja mukautuvuutta heidän työskennellessään kädet ylös suunnattuna, sanoo Hyundai Motor Groupin Robotics-tiimin johtaja DongJin Hyun. -Työntekijät arvostavat myös sitä, miten kevyt VEX on käyttää.

Juuri äskettäin kehitetty VEX on tarkoitettu tuotantolinjoilla työskenteleville ihmisille, jotka tekevät pääsääntöisesti työtä kädet koholla esimerkiksi kiinnittämässä autojen alustoihin jarruputkia ja pakoputkistoja.

Liivin kehitystyö sisälsi kymmenen kuukauden mittaisen pilottijakson kahdella Hyundai Motor Groupin tehtaalla Yhdysvalloissa. Pilotointi sujui menestyksekkäästi auttaen työntekijöitä ja lisäten tehokkuutta, ja liivit otettiinkin käyttöön molemmilla pilottitehtailla. Hyundai laajentaa nyt liivien käyttöä tehtaillaan ympäri maailmaa ja aikoo kaupallistaa tuotteen laajempaankin käyttöön teollisuudessa kuluvan vuoden loppuun mennessä.

Hyundai Motor Group kaupallistaa myös CEX-liivin

Osana Hyundain suunnitelmia kehittää laaja valikoima robotiikkateknologioita yhtiö on jo kaupallistanut toisen kevyen ja puettavan liivimallin. CEX (Chairless EXoskeleton) -liivi tukee käyttäjänsä polviniveliä, selkärankaa ja lihaksia auttamalla häntä työskentelemään istuvassa asennossa ilman tuolia. Vain 1,6 kg painava liivi on erittäin lujatekoinen ja kestää jopa 150 kg:n kuorman.

CEX-liivin vyötärö-, reisi- ja polviremmit voidaan helposti kiinnittää ja säätää käyttäjän koon sekä pituuden mukaan. Liivissä on kolme valittavaa työskentelykulmaa (85/70/55 astetta). Pienentämällä käyttäjän selän ja alaruumiin lihasten aktiivisuutta jopa 40 % liivi vähentää väsymystä ja parantaa tehokkuutta.

VEX- ja CEX-liivien kehitystyö osoittaa Hyundai Motor Groupin vankkaa sitoutumista teollisuustyöntekijöidensä terveyteen ja hyvinvointiin sekä jatkuvaan robotiikan kehittämismahdollisuuksien tutkimiseen.

Yhtiö aikoo jatkossa esitellä useita robotiikkaa hyödyntäviä tuotteita, kuten hotellipalvelu- ja myyntipalvelurobotit, sähköauton lataamisessa avustavan laitteen ja muita henkilökohtaista liikkuvuutta parantavia robotiikkatuotteita.

Puettavien robottien tulevaisuus

Kansainvälisen robottiliiton mukaan puettavia robotteja tuottava teollisuudenala kasvaa 14 % vuosittain ja kasvuvauhti kiihtyy. Vuoteen 2021 mennessä maailmassa myydään arviolta 630 000 kaupalliseen käyttöön tarkoitettua robottia, ja suurin kysyntä tulee autoteollisuudesta.

Vuonna 2017 autoalalle toimitettiin 126 000 robottia, mikä oli kolmannes kaikista kaupallisista roboteista. BIS Research -markkinatutkimusyhtiön raportin mukaan maailmanlaajuisen tukirankarobottien markkinan ennustetaan kasvavan 47,4 % vuosittain.

Hyundai Motor Group tunnistaa markkinoiden kehityksen. Yhtiö tekee aktiivisesti investointeja ja vahvistaa läsnäoloaan kasvavassa robottiteollisuudessa turvaamalla osaamisensa tärkeissä teknologioissa.

Katso video: Hyundai Motor Group Develops VEX Wearable Robot for Overhead Task

Pikafaktat