Hyundai Kona -sähköautolla 710 km yhdellä latauksella

Sähköautolla voi yhdellä latauksella ajaa lähes yhtä pitkään kuin dieselillä yhdellä polttoainetankillisella. Auto Bild Liettua -lehden toimittaja Vitoldas Milius todisti tämän aloitettuaan matkansa Vilnan kaduilta täyteen ladatulla sähköautolla – kompaktiluokan crossover Hyundai Kona electricillä – ja saatettuaan sen päätökseen lähes 30 tuntia myöhemmin ajettuaan 710 kilometriä.

- Ajoin tämän matkan Vilnassa yrittäen jäljitellä todellisia auton käyttöolosuhteita: kävin äänestämässä paikallishallinnossa, hoidin henkilökohtaisia asioita muissa virastoissa ja tarjosin kyydin muutamalle ihmiselle. Matka sisälsi monia kiihdytyksiä ja jarrutuksia, mutta noudatin silti koko ajan taloudellisen ajon periaatteita, eli ajoin liikennevirran mukana ja hellitin kaasupoljinta huomatessani liikennevaloissa punaisen valon vaihtumisen lähenevän, kertoi Milius.

Milius paransi suorituksellaan saksalaisen Auto Bild -lehden kollegansa saavutusta: viime vuonna Jan Tietjen onnistui ajamaan kaupunkiolosuhteissa samanlaisella Hyundai Kona electricillä 613 kilometriä.

Kuin normaalia arkiajoa

Miliuksen mukaan ajatus tällaisesta ajamisesta oli herännyt jo silloin, kun hän kuuli saksalaisen saavutuksesta. Keväisten sääolosuhteiden myötä hän muisti aiemman ennätyksen kaipaavan vielä haastajaa.

- Lähdin liikkeelle täyteen ladatulla Hyundai Kona electricillä ja ajoin koko ajan Vilnassa. Pysähdyin monessa paikassa arkipäivää jäljitellen ja huomattuani ajaneeni ruuhkassa 7 kilometriä 40 minuutissa ajoin ulommas valtatielle. Siitä ei kuitenkaan juuri ollut hyötyä, koska valtatiellä ei voi ajaa hitaasti, ja liikennevirran mukana liikkuminen noin 90 km tunnissa syö akkuvarausta nopeasti, kertoili Milius.

Päivän mittarilukemaa illalla katsellessaan kuljettaja hämmästyi: matkamittarin lukema pyöri vaivoin 100 kilometrin yläpuolella. Saman tien hän päätti jatkaa ajamista läpi yön ja lopetti reilun 29 tunnin kuluttua.

- Kun akkuvarausta oli jäljellä enää kaksi prosenttia, aloin ajaa ympyrää Litexpon läheisyydessä. Kojelaudan tietojen näyttäessä virran loppumista virtaa riitti vielä lähtöpaikkaan saakka ajamiseen. Kuka ties olisin voinut vielä jonkun kilometrin ajaa, totesi kuljettaja, jonka tulos tarkasti mitattuna on 710,7 km.

Valmistajan odotukset ylittyivät

Milius korosti, ettei hän ajanut liian hitaasti eikä aggressiivisesti, vaan häiritsemättä muuta liikennettä. Hän hyödynsi aktiivisesti ohjauspyörän takana sijaitsevia jarrutusenergian talteenoton voimakkuuden säätimiä.

Milnius ajoi ilmastointilaitetta käyttämättä, ikkuna avattuna, eikä käyttänyt taloudellista ajoa lukuun ottamatta muita säästötoimenpiteitä. Kaikki muut olosuhteet olivat monille diesel- tai bensa-autoja käyttäville kuljettajillekin täysin vakioita.

- Tämä tulos on todellisen kaupunkiajon saavutus, ei suljetulla radalla tai laboratorio-olosuhteissa toteutettu, sanoo useammankin ajoennätyksen haltija Milius.

Hyundai Kona electricissä on 64 kWh:n akku, ja valmistajan ilmoittaman 482 km:n toimintamatkan perusteella se on pisimmän kilometrimäärän yhdellä latauksella kulkeva Liettuassa myytävä sähköauto. Kuten jo useampi koe todellisessa katuliikenteessä on osoittanut, sähkö-Kona voi olla vielä huomattavasti taloudellisempikin.

Hyundai Kona electric oli voitokas myös toukokuun alussa ajetussa Vilnasta Palangaan suuntautuneessa 337 km:n pituisessa sähköautojen kilpa-ajossa, jossa sillä parannettiin aiempaa ennätystä taittamalla matka kolmessa tunnissa ja 28 sekunnissa.