Hyundai Kona electric Tekniikan Maailman sähköautojen talvitestin voittoon

Tekniikan Maailman ensimmäisen talvisähköautovertailun voitto jaettiin kahden auton kesken - talvitestin parhaat sähköautot olivat Hyundai Kona electric ja Tesla Model S. ”Kohtuuhinnallakin voi siis saada hyviä talviominaisuuksia”, toteaa Tekniikan Maailma sähköautojen talvitestin raportissaan (TM 5/19).

Tekniikan Maailma (TM) teki tänä vuonna maineikkaan talvivertailunsa ensimmäistä kertaa myös sähköautoille, koska meille suomalaisille auton käyttäytyminen pitkällä ja talvisella maantieosuudella on tärkeä ominaisuus. Mukaan valittiin kuuden automerkin kattava joukko markkinoilla olevia sähköautoja: mukana sähköautojen talvivertailussa olivat Hyundai Kona electricin lisäksi BMW i3, Nissan Leaf, Kona electricin sähköinen sisar Kia e-Niro, Jaguar I-Pace sekä Tesla Model S. TM:n mukaan autot on valittu perinteisen talvivertailun tapaan yli luokka- ja hintarajojen ja edustaen mahdollisimman modernia tekniikkaa. Polttomoottoriautojen vertailuryhmästä poiketen autojen vetotavalla ei ollut väliä, joten mukana oli niin etu- kuin nelivetoisiakin sähköautoja. Vertailtujen autojen hinnat asettuvat edullisemman pään - noin 40 000 euron hintaluokasta - aina Teslan 130 000 euroon.

Sähköautojen talvivertailu toteutettiin pitkälti perinteisen talvivertailun kaavaa noudattaen. Talvitestin osa-alueita olivat talviajo maantiellä ja hallittavuus, etenemiskyky ja jarrut, kylmäkulutus ja toimintamatka, lämmityslaite, talvivarusteet ja käytettävyys sekä sähkölämmittimet ja valot.

TM kirjoittaa, että Hyundai Kona electricissä on luonteva ajoasento ja ohjauksessa hyvän ohjauksen leima ohjausvastuksen ollessa sopiva ja kasvaessa loogisesti kääntömäärän mukaan. Kona electric kulkee suuntavakaasti, mikä on pitkällä matkalla hyvä asia. Kiitettävät arvosanat Hyundai Kona electric sai lehden arvostelussa talviajo-ominaisuuksistaan, käytöksestä kaarrejarrutuksessa ja istuinlämmittimistään. Erinomainen arvosana irtosi puolestaan takalasin ja peilien lämmityksestä.

Yhdellä latauksella yli 300 km

Talvitestissä mitattiin myös autojen toimintamatkaa ajamalla akut täyteenlatauksen jälkeen tyhjäksi. Keskimäärin 11 asteen pakkasessa Hyundai ja Kia pääsivät toiseksi pisimmälle, 333 kilometriin, Teslan jatkaessa vertailun suurimmalla akullaan 391 kilometriin. Hyundai Kona electric ja Kia e-Niro pääsivät myös vertailun pienimpään sähkönkulutukseen, 20 kWh/100 km.

Lämmintä matkaa - sähkö-Kona vastaan polttomoottori-Kona

TM pääsi vertailemaan talvitestissä myös Konan kahta eri käyttövoimaa - bensiinimoottoria ja täyssähköä - vastakkain. Lämmityslaitevertailussa sähkö-Kona lämpeni polttomoottorimallia tehokkaammin. Maantiekokeessa sähköauton matkustamon lämpötila oli plussan puolella jo kolmessa minuutissa, polttomoottoriautossa vastaavaan lämpötilaan päästiin seitsemässä minuutissa. Kahteenkymmeneen asteeseen vastaavat ajat olivat 10,5 ja 19,5 minuuttia. Hiukan kovemmassa pakkasessa suoritetussa taajamakokeessa erot olivat selkeämmät, mutta samansuuntaiset. Lämmön jakautumisessa ohjaamoon ei ollut suurta eroa. TM:n mukaan Hyundai Kona electricin lämpiäminen vastaa hyvinkin tarkasti parhaita polttomoottoriautoja niin maantie- kuin taajamakokeissa.

Valoa pimeille talvikeleille

Hyundai Konan Style-varustetasossa led-lähi- ja kaukovalot ovat vakiovarusteena ja ne ovat samanlaiset ajomoottorista riippumatta. Konan tehokkaiden led-lähivalojen ansiosta TM:n antama arvosana sähkö-Konan ajovaloille on siis sama kahdeksan, kuin polttomoottori-Konallekin. Lehti toivoo kuitenkin kaukovaloa tielle runsaammin, mikä on toiveena melkein kaikkien muidenkin sähköautovertailun osallistujien kohdalla.

Yhtä hyvä kuin Tesla

Kaiken kaikkiaan TM arvioi sekä Hyundai Kona electricin että usein sähköautoilun onnistujana pidetyn Tesla Model S:n yhtä hyviksi sähköautoiksi Suomen talvessa. Molemmat autot saivat talvivertailussa arvosanan 8,6. Hyundai Kona electricin suurimpiin vahvuuksiin luettiin maantieajo: ”auto tuntuu hyvältä perusautolta ilman turhia kommervenkkejä. -- Käsittelykokeessa Kona ei varsinaisesti loista, mutta sillä tulee asiallisesti toimeen.” Kiitosta sai myös Konan tehokas lämmityslaite, jonka ”toiminta on nopeaa ja sähköä riittää lämmittämisen lisäksi pitkällekin ajomatkalle.” Jarrutuksissa olisi vielä parantamisen varaa. Hyundain ja Kian toimintamatka yhdellä latauksella oli testissä reilusti yli 300 km ja suurin ero muihin pitkän toimintamatkan autoihin oli energiankulutuksessa, joka oli kiitettävän pientä kylmässäkin ajettaessa. TM kertoo myös: ”Hyundain vahvuus on tavanomaisuus. Auto ei eroa liikaa polttomoottoriautosta miltään osin.” Parannusehdotuksia lehti löytää keulassa sijaitsevan latausluukun tiivistämisestä sekä puuttuvasta lämmityksen etäkäyttömahdollisuudesta matkapuhelinsovelluksella.

TM:n ensimmäiseen sähköautojen talvivertailuun voi tutustua kokonaisuudessaan Tekniikan Maailman numerossa 5/2019.