Hyundai Kona Electricille myönnettiin TopGearin Electric Awards -palkinto

• Hyundai Kona Electricille myönnettiin parhaan pienen perheauton TopGear-lehden Electric Awards -palkinto
  • TopGear-lehti jakoi nyt ensimmäistä kertaa sähköautojen Electric Awards-palkintoja
  • TopGear suoritti yhteensä 1 600 kilometrin koeajon Euroopassa 9 maassa alle 24 tunnissa - tavoitteena oli murtaa myytti, ettei sähköautolla voisi liikkua pitkiä matkoja

Hyundai Kona Electric sai parhaan pienen perheauton TopGear-lehden sähköautojen Electric Awards -palkinnon. Hyundai Kona Electricillä ajettiin yhteensä 1 600 kilometrin matka yhdeksässä Euroopan maassa alle 24 tunnissa. TopGearin tavoitteena oli murtaa myytti, ettei sähköautolla voisi liikkua pitkiä matkoja. Hyundain täyssähköinen SUV sai kiitosta taloudellisuudestaan, pitkästä toimintamatkastaan sekä sujuvasta ja vaivattomasta matkanteosta.

BBC:n TopGear-lehden päätoimittaja Charlie Turner suoritti 24 tunnin koeajon joulukuussa 2019 käyttäen 316 kWh sähköä eurooppalaisesta pikalatausverkostosta. Auto ladattiin koeajon aikana aina 80 %:iin, jotta ajoaika voitiin maksimoida. Matkalle lähdettiin Tšekistä, ja yhteensä 1 600 kilometrin koeajo kiersi kaikkiaan yhdeksässä maassa: Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä, Liechtensteinissa, Ranskassa, Luxemburgissa, Belgiassa ja Hollannissa.

- Vaikka nyt elämmekin eristyksissä, voimme unelmoida vapaudesta matkustaa myöhemmin niin moneen maahan kuin itse haluamme. On myös hyvä tietää, että kun autojen sähköistyminen kasvaa jatkuvasti ja on osa liikkumisen tulevaisuutta, Kona Electricin kaltaiset autot ovat jo sarjatuotannossa ja ostettavissa. Suurin osa ihmisistä ei aja tällaisia ajosuoritteita samalla tavalla kuin me nyt teimme, mutta olemme todistaneet, että toimintamatkan ei pitäisi olla mikään ongelma edes pitkän matkan liikkumisessa, kertoo Turner.

- Hyundai Kona Electric ensiesiteltiin vuonna 2018 ja se on ehtinyt todistaa olevansa kohtuuhintainen, nollapäästöinen ja monipuolinen auto, joka yhdistää käytännöllisyyden ja suorituskyvyn. Nyt Kona Electric on saanut kolmivaihelatauksen, joka tekee kokonaisuudesta vielä entistä houkuttelevamman. Olemme iloisia siitä, että TopGear on palkinnut Kona Electricin. Malli on saanut myös lukuisia aiempia palkintoja, kertoo Hyundai Motor Europen markkinointi- ja tuotejohtaja Andreas-Christoph Hofmann.

Koko tarina Hyundai Kona Electricin 1 600 kilometrin koeajosta Euroopassa julkaistaan brittiläisessä TopGear-lehdessä.