Hyundai Motor Group ja Wärtsilä yhteistyöhön hyödyntämään käytettyjä sähköautoakkuja

Globaali kumppanuus maailman viidenneksi suurimman autonvalmistajan ja teknologiakonsernin välillä mahdollistaa sähköautoakkujen hyödyntämisen kestävän kehityksen periaatteella.

Hyundai Motor Group on valinnut Wärtsilän teknologiseksi ja kaupalliseksi kumppanikseen hyödyntämään sähköautokäytöstä poistettuja akkuja energian varastoinnissa. Globaali kumppanuus yhdistää Hyundain laajenevan panostuksen sähkökäyttöisiin ajoneuvoihin ja Wärtsilän kasvavan energialiiketoiminnan, johon kuuluu jo 67 gigawatin verran asennettua voimalatehoa sekä Greensmith Energyn hankinnan mahdollistamat edistykselliset energian varastointiin käytettävät teknologiat.

Kumppanuus tähtää moderneihin energian varastoinnin tuotteisiin ja ratkaisuihin, joiden ansiosta Hyundain sähköautokäytöstä poistetut akut voidaan hyödyntää tehokkaasti Wärtsilän 177 maata kattavan toiminnan asiakkuuksissa. Wärtsilä myi viime vuonna maailmanlaajuisesti lähes neljän gigawatin verran voimalatehoa kehittyville ja kehittyneille markkinoille.

Yhteistyö luo kasvavaa liiketoimintaa sekä markkinoita edistyneille energian varastointiin tarkoitetuille järjestelmille, ja sen tarkoitus on hyödyntää akkuja monen kokoisissa sovelluksissa. Liiketoimintamalli auttaa osaltaan muodostamaan maailmanlaajuisen toimitusketjun, joka siivittää keskeisiä laitevalmistajia kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan akkujen valmistuksessa, sähköautokäytössä, energian varastoinnissa ja materiaalien kierrätyksessä.

- Energian varastointi on looginen askel sähköautokäytössä olleiden akkujen jälkimarkkinoilla. Kehittämällä sähköautoakkujen kaltaisten resurssi-intensiivisten tuotteiden uudelleenkäyttöä vähennämme jätteiden käsittelystä aiheutuvia kustannuksia ja parannamme tutkimus- ja kehitystoimintaan suunnattujen panostusten arvoa. Osallistumalla uuteen energialiiketoimintaan Hyundai vahvistaa entisestään johtavaa asemaansa puhtaan teknologian toimijana, sanoo Hyundai Motor Groupin strategia- ja teknologiadivisioonan varapääjohtaja ja innovaatiojohtaja, tohtori Youngcho Chi.

Vuonna 2025 markkinoilla on 29 gigawattituntia sähköautokäytöstä poistettua akkukapasiteettia. Se on paljon enemmän kuin tällä hetkellä sähköenergian varastointiin käytössä oleva noin 10 gigawattituntia. Tilanne antaa erinomaiset lähtökohdat energialiiketoiminnalle, johon Hyundain ja Wärtsilän kumppanuus tähtää.

- Voimavaroillaan ja Greensmith Energyltä saamallaan integrointiosaamisella Wärtsilä kehittää Hyundai Motor Groupille aiempaa puhtaampia sekä tehokkaampia tapoja käytettyjen sähköautoakkujen hyödyntämiseen. Strateginen kumppanuutemme edustaa elinkaariajattelua, jolla Wärtsilä toimii asiakkaidensa ja partnereidensa kanssa. Sähköautoakkujen mahdollisuuksien yhdistäminen energia- ja integraatio-osaamiseemme alleviivaa sitoutumistamme älykkäitä teknologioita käyttävien kestävien yhteiskuntien rakentamiseen, sanoo Wärtsilä Energy Solutionsin johtaja Javier Cavada.

Hyundai Motor Group kehittää parhaillaan yhden megawatin tehoista energian varastointiin tarkoitettua järjestelmää, joka hyödyntää Hyundai IONIQ Electric- ja Kia Soul EV -täyssähköautoissa käytettyjä akkuja. Järjestelmän esittelyprojekti on sijoitettu Hyundai Steelin tehtaalle.

Yhdysvalloissa perustettu Greensmith Energy on toteuttanut yli 70 ison mittakaavan energiajärjestelmää yhdeksässä maassa, ja sen tuotevalikoimaan kuuluu alan huippua edustava viidennen sukupolven GEMS-ohjelmistoalusta. Wärtsilän osana Greensmith tähtää yhä tehokkaammin maailmanlaajuisesti kasvaville ohjelmoitavan energian varastoinnin markkinoille. Yhtiöllä on keskeinen rooli Wärtsilän visiossa kohti uusiutuvan energian käyttöä joustavuuden, luotettavuuden ja integraation avulla.

Tietoa Wärtsilästä

Wärtsilä on kansainvälisesti johtava älykkään teknologian ja kokonaiselinkaariratkaisujen toimittaja merenkulku- ja energiamarkkinoilla. Wärtsilä maksimoi asiakkaiden alusten ja voimalaitosten ympäristötehokkuuden ja taloudellisuuden keskittymällä kestäviin innovaatioihin, kokonaishyötysuhteeseen ja data-analytiikkaan. Vuonna 2017 Wärtsilän liikevaihto oli 4,9 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 18 000. Yrityksellä on yli 200 toimipistettä yli 80 maassa eri puolilla maailmaa. Wärtsilän osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoja www.wartsila.com/fi/.

Tietoja Wärtsilän Greensmith Energy -yrityksestä

Greensmith on johtava energian varastoinnin ohjelmisto- ja integrointipalvelujen tarjoaja, jonka missio on tehdä energian varastoinnista perustavanlaatuinen osa puhtaampaa, älykkäämpää ja hajautetumpaa energiainfrastruktuuria. Greensmithin GEMS-ohjelmistoalusta, joka on saavuttanut jo viidennen sukupolvensa, optimoi energian varastoinnin suorituskyvyn alentamalla kustannuksia ja maksimoimalla järjestelmään tehdyn sijoituksen tuoton. Lisätietoja www.greensmithenergy.com.

Lainaukset

Energian varastointi on looginen askel sähköautokäytössä olleiden akkujen jälkimarkkinoilla. Kehittämällä sähköautoakkujen kaltaisten resurssi-intensiivisten tuotteiden uudelleenkäyttöä vähennämme jätteiden käsittelystä aiheutuvia kustannuksia ja parannamme tutkimus- ja kehitystoimintaan suunnattujen panostusten arvoa. Osallistumalla uuteen energialiiketoimintaan Hyundai vahvistaa entisestään johtavaa asemaansa puhtaan teknologian toimijana.
Youngcho Chi, tohtori, strategia- ja teknologiadivisioonan varapääjohtaja ja innovaatiojohtaja, Hyundai Motor Group
Voimavaroillaan ja Greensmith Energyltä saamallaan integrointiosaamisella Wärtsilä kehittää Hyundai Motor Groupille aiempaa puhtaampia sekä tehokkaampia tapoja käytettyjen sähköautoakkujen hyödyntämiseen. Strateginen kumppanuutemme edustaa elinkaariajattelua, jolla Wärtsilä toimii asiakkaidensa ja partnereidensa kanssa. Sähköautoakkujen mahdollisuuksien yhdistäminen energia- ja integraatio-osaamiseemme alleviivaa sitoutumistamme älykkäitä teknologioita käyttävien kestävien yhteiskuntien rakentamiseen.
Javier Cavada, johtaja, Wärtsilä Energy Solutions