Hyundai Motor ja Ars Electronica toteuttavat yhteisnäyttelyn teemalla “Tulevaisuuden ihmisyys – jaettu planeettamme”

• Ars Electronica -festivaali on maailmankuulu mediataiteen näyttämö, jonka juuret juontavat Itävallan Linziin ja vuoteen 1979.
  • Hyundai Motor ryhtyi tapahtuman viralliseksi sponsoriksi vuonna 2018.
  • Nyt avoinna oleva näyttely on esillä Hyundai Motorstudion toimipaikoissa Pekingissä, Soulissa ja Moskovassa
  • Yhteistyö jatkaa Hyundain maailmanlaajuista sitoutumista tarjota ihmisille vaikuttavia tilaisuuksia maailmankuulujen taideteosten ihailuun

Hyundai Motor Company ja Ars Electronica ovat yhdistäneet voimansa toteuttaakseen ainutkertaisen maailmanlaajuisen taidenäyttelyn. Sen teokset ovat esillä Hyundai Motorstudion toimipaikoissa Pekingissä, Soulissa ja Moskovassa. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Ars Electronican maailmankuulu taidenäyttelyohjelma toimii yhteistyössä yksittäisen organisaation kanssa toteuttaakseen näyttelyn yhtäaikaisesti kolmessa paikassa.

Yhteisnäyttelyn teemana on “Tulevaisuuden ihmisyys – jaettu planeettamme”, ja se tarkastelee tulevaisuuden suhdetta ihmisten ja koneiden välillä sekä kulttuurin ja teknologian vuorovaikutusta. Lisäksi näyttely tutkii jännitteitä perinteiden ja henkisyyden sekä toisaalta mekanisaation ja rationalisaation välillä.

- Näyttely pyrkii tutkimaan ja ilmaisemaan ihmisyyden perusolemusta sekä ihmiskunnan rakastamisen tärkeyttä, joka ei aina saa ansaitsemaansa tunnustusta nykypäivän kehittyneiden teknologioiden hallitsemassa maailmassa. Hyundai Motor ponnistelee jatkossakin monin tavoin välittääkseen ihmiskeskeisiä arvoja myös muilla kuin liikkumisen teknologiaan liittyvillä aloilla, sanoo muun muassa tapahtumista vastaava Hyundai Motorin varapääjohtaja Cornelia Schneider.

Keskipisteenä näyttelyssä ovat teknologisten prosessien sosiaaliset ja kulttuuriset ulottuvuudet. Kaikkiaan 25 teosta 19:ltä taiteilijalta on asetettu esille miltei yhtäaikaisesti mutta jaettuna Hyundai Motorstudion Pekingissä, Soulissa ja Moskovassa sijaitsevien toimipaikkojen kesken.

Pekingin näyttelyn avajaisten yhteydessä palkittiin toisen kerran järjestetyn Hyundai Blue Prize Award -kilpailun voittajat. Palkittujen kiinalaiskuraattorien töitä esitellään Hyundai Motorstudion Pekingin toimipisteessä “Tulevaisuuden ihmisyys” -teeman alla.

Ars Electronica -festivaalin johtaja Martin Honzik, Kiinan keskustaideakatemian professori ja Venetsian biennaleen vuonna 2016 toteutetun Kiinan paviljongin taiteellinen johtaja Qiu Zhijie sekä Venetsien biennalen vuoden 2017 Korean paviljongin taiteellinen johtaja Daehyung Lee kuratoivat yhdessä näyttelykokonaisuuden, joka esittelee monilla ulottuvuuksilla toimivien ja maantieteellisiltä sekä kulttuurisilta taustoiltaan keskenään erilaisten kuraattoreiden yksilöllisiä näkemyksiä.

Ars Electronica -festivaali on maailmankuulu mediataiteen näyttämö, jonka juuret juontavat Itävallan Linziin ja vuoteen 1979. Festivaali on tunnettu taiteen, innovatiivisen teknologian sekä ihmisiä ympäri maailmaa inspiroivien ideoiden yhdistäjänä. Hyundai Motor ryhtyi tapahtuman viralliseksi sponsoriksi vuonna 2018.

Ars Electronica toimii yhdessä taiteilijoiden, tieteentekijöiden, teknologiaosaajien, yrittäjien ja yhteiskunnallisesti aktiivisten ihmisten kanssa kaikkialla maailmassa jakaakseen edistyksellisiä visioita, ideoita ja projekteja. Kahden viimeksi kuluneen vuoden aikana Hyundai Motor ja Ars Electronica ovat tehneet tiivistä yhteistyötä tekoälyteemalla.

Hyundai Motorstudio on kehittynyt perustamisestaan joukoksi elämysmaailmoja, jotka viestittävät kävijöilleen yhtiön taiteellisesta mielenlaadusta ja kokeellisesta lähestymistavasta tuotteidensa suunnitteluun. Nimessä yhdistyvät Hyundain syvin olemus sekä paikka uusien asioiden pohtimiseen ja luomiseen. Ensimmäinen Hyundai Motorstudio avattiin Soulissa Koreassa vuonna 2014, ja nykyään maailmassa toimii jo kuusi toimipistettä. Neljä niistä on Koreassa, lisäksi omansa ovat saaneet Kiina ja Venäjä. Kuuden pisteen yhteinen vierailijamäärä on tähän mennessä muhkeat 3,65 miljoonaa.

Nyt aloitettu yhteistyö jatkaa Hyundain maailmanlaajuista sitoutumista taiteen tuomiseksi yhä paremmin ihmisten ulottuville. Toiminta Ars Electronican kanssa on jatkoa ainutlaatuiselle pitkien kumppanuuksien sarjalle, jonka Hyundai on luonut maailman johtavien taidealan toimijoiden kanssa. Hyundai Motorsin kumppaneihin taidealalla kuuluvat myös National Museum of Modern and Contemporary Art Korea, Los Angeles County Museum of Art sekä Tate Modern.

Lisätietoja näyttelyistä:

Hyundai Motorstudio Peking

Näyttely avoinna 28.2.2019 saakka.

Taiteilijat: Michele Spanghero (Italia), Shinseungback Kimyonghun (Korea), Mary Flanagan (Yhdysvallat), Memo Akten (Turkki), Toby Kiers, Isaac Monté (Alankomaat), Amy Karle (Yhdysvallat), Lining Yao (Yhdysvallat/Kiina), Jifei Ou (Kiina), DEPART (Itävalta), Etsuko Ichihara (Japani), Dan Chen (Taiwan/Yhdysvallat), Long Xingru & Zhou Jiangshan (Kiina), Wang Yuyang (Kiina), Dent Hanbin, Zhang Sitian (Kiina)

Hyundai Motorstudio Soul

Näyttely avoinna 28.2.2019 saakka.

Taiteilijat: Yangachi (Korea), ROOMTONE (Korea), LEE Jangwon (Korea)

Hyundai Motorstudio Moskova

Näyttely avoinna 28.2.2019 saakka.

Taiteilijat: ::vtol:: (Dmitry Morozov) (Venäjä), STAIN (Venäjä)

Tietoa Ars Electronicasta:

Perustamisestaan vuodesta 1979 lähtien Ars Electronica on etsinyt yhteyksiä ja yhtenevyyksiä, syitä ja seurauksia alueilla, joilla taide, teknologia ja yhteiskunta kohtaavat. Ideat ja visiot, jotka omaksumme ja joita kehitämme ja toteutamme, ovat edistyksellisiä, radikaaleja ja tavallisuudesta poikkeavia – hyvässä mielessä. Ne ovat ideoita ja visioita, jotka muokkaavat elämäämme tänään ja muuttavat maailmaamme huomenna.

Ars Electronica on Linzissä toimiva kulttuuri-, koulutus- ja tutkimusalan instituutio, joka jakaantuu useisiin osiin: Ars Electronica -festivaali, Prix Ars Electronica, Ars Electronica Center, Ars Electronica EXPORT, Ars Electronica Futurelab, Ars Electronica Solutions, Ars Electronica Japan ja Ars Electronica Education. Kaikki osat inspiroivat toisiaan muodostaen jatkuvan ja luovan palautteen, joka keskittyy tulevaisuuteen taiteen, teknologian ja yhteiskunnan risteyskohdissa. Ars Electronica toimii aktiivisesti kaikkialla maailmassa, ja se on kansainvälisesti arvostettu alansa toimija.