Hyundai Motor panostaa IONITYyn tuodakseen suuritehoisen latausasemaverkoston entistä useamman autoilijan ulottuville

• Hyundai liittyy IONITY-järjestelmään sen perustajajäsenten BMW Groupin, Daimler AG.n, Ford Motor Companyn sekä Volkswagen Groupin ja Porsche AG:n rinnalle
  • Jopa 350 kW:n latausteho lyhentää merkittävästi 800 V -järjestelmällä varustettujen sähköautojen latausaikaa
  • Eurooppalaisen kuljetussektorin sähköistäminen nojaa vahvasti autoalan kansainväliseen yhteistyöhön

Hyundai Motor Company ja Kia Motors Corporation ovat tänään ilmoittaneet investoivansa IONITYyn, kansainvälisten autovalmistajien yhteishankkeeseen. Sopimus merkitsee, että Hyundai Motor Groupin autovalmistajat Hyundai ja Kia ovat avainasemassa sähköautojen latausasemien lisäämisessä ja sähköautoilun tekemisessä entistä vaivattomammaksi.

Päätös IONITYyn liittymisestä tuo uusia hyötyjä Hyundain eurooppalaisille asiakkaille. Vuodesta 2021 alkaen yhtymän täyssähköautot varustetaan 800 voltin latausjärjestelmällä, jotta uusien latausasemien 350 kilowatin teho voidaan hyödyntää täysimittaisesti. Digitaalisilla maksujärjestelmillä varustettujen teholatausasemien käyttäminen lyhentää tuntuvasti latausaikoja ja mahdollistaa pitkienkin matkojen taittamisen entistä helpommin.

IONITY on vuonna 2017 perustettu yhteishanke, jossa ovat mukana BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company sekä Volkswagen Group ja Porsche AG. Verkostolla on Euroopassa jo lähes 140 latausasemaa, joiden lisäksi 50 asemaa on parhaillaan rakenteilla. IONITY-latausasemien suurin latausteho on 350 kW, ja asemilla on käytössä Combined Charging System- eli CCS -standardi mahdollisimman laajaa yhteensopivuutta varten.

IONITYn verkosto laajenee jatkuvasti, ja ensi vuoden aikana teholatausasemia on jo 400. Asemia sijaitsee silloin keskimäärin 120 kilometrin välein keskeisimpien eurooppalaisten valtateiden varsilta. Verkoston kattavuus ja merkkiriippumaton toimintatapa parantavat huomattavasti sähköautojen imagoa ja käytettävyyttä sekä nykyisten asiakkaiden että sähköauton hankkimista miettivien mielissä.

- Mukaantulomme tähän yhteishankkeeseen vahvistaa sitoutumistamme tulevaisuuden sähköiseen liikkuvuuteen, sanoo Hyundai Motor Groupin varatoimitusjohtaja ja tuotedivisioonan johtaja Thomas Schemera. - Olen varma, että työmme IONITYn parissa aloittaa uuden aikakauden, jossa suurteholataaminen koetaan helpoksi ja jopa vaivattomammaksi kuin perinteisen polttomoottoriauton tankkaaminen.

Kattavan tutkimus- ja kehitystyön sekä useiden alan huippuyritysten kanssa toteutettavien kumppanuuksien avulla Hyundai Motor Group on jatkuvasti vahvistanut asemaansa sähköautojen ja vaihtoehtoisten voimanlähteiden parissa. Toukokuussa yhtymä kertoi kroatialaisen Rimac Automobilin kanssa sovitusta kumppanuudesta, joka tähtää suorituskykyisten sähköautojen kehittämiseen.

Investointi IONITYyn korostaa Hyundai Motor Groupin jatkuvia ponnisteluja kehittyä muutosvoimaksi luotaessa yhteiskuntaa, jossa hiilipäästöt ovat mahdollisimman pienet. Ponnistelut sisältävät muun muassa 44 ympäristöystävällisen automallin tuomisen markkinoille vuoteen 2025 mennessä. Yhtymä hyödyntää IONITY-kumppanuutta tarjotakseen asiakkailleen innovatiivisia kokemuksia yhä laajemman sähköisen liikkuvuuden avulla.

IONITY toivottaa uuden osakkaan tervetulleeksi mukaan. - Hyundai Motor Group tuo yhteistyöhön merkittävää kansainvälistä kokemusta ja tietotaitoa sekä täysipainoisen strategisen sitoutumisen sähköiseen liikkuvuuteen. Uusien investoijien mukaantulo on selvä merkki luottamuksesta ja osoittaa, että nuoren yhtiömme työ kantaa jo hedelmää, sanoo IONITYn toimitusjohtaja Michael Hajesch.

Hyundai Motor Groupin osuus IONITYsta on yhtä suuri kuin perustajajäsenillä BMW Groupilla, Daimler AG:lla, Ford Motor Companylla sekä Volkswagen Groupilla ja Porsche AG:lla.

IONITYsta

Vuonna 2017 perustettu ja Münchenissa sijaitseva IONITY on useiden autovalmistajien yhteisesti omistama yhtiö. Mukana ovat BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company sekä Volkswagen Group sisältäen Audin ja Porschen. IONITYn tavoitteena on rakentaa Eurooppaan kattava ja luotettava suurteholatausasemien verkosto, jonka avulla sähköautoilla voi ajaa pitkiäkin matkoja mukavasti. Vahvan yhteistyökumppanien joukkonsa ansiosta IONITY on onnistunut varmistamaan verkostolleen houkuttelevia sijainteja. IONITY on kansainvälisesti rekisteröity tavaramerkki. www.ionity.eu

Pikafaktat

Vuodesta 2021 alkaen Hyundai Motor Groupin täyssähköautot varustetaan 800 voltin latausjärjestelmällä, jotta uusien latausasemien 350 kilowatin teho voidaan hyödyntää täysimittaisesti.

Lainaukset

Mukaantulomme tähän yhteishankkeeseen vahvistaa sitoutumistamme tulevaisuuden sähköiseen liikkuvuuteen.
Thomas Schemera, varatoimitusjohtaja ja tuotedivisioonan johtaja, Hyundai Motor Group