Hyundai Motorsport: Puhtaalta pöydältä mestariksi

• Hyundai Motorsport Gmbh (HMSG) saavutti i30 N TCR -autollaan vakioautojen FIA World Touring Car Cupin (WTCR) 2018 valmistajien ja kuljettajien mestaruudet
  • Hyundai Motorsport kehittää ja toteuttaa kansainvälistä moottoriurheiluohjelmaansa nykyaikaisissa tuotantotiloissa Saksan Alzenaussa rakentaen WRC-autoja rallin MM-sarjaan ja kilpa-autoja kansainvälisissä autourheilusarjoissa kilpaileville yksityisasiakkaille.
  • Hyundain ralliin ja rata-autoiluun suunnittelemat kilpa-autot näyttävät suuntaa Hyundain suorituskykyisten N-sarjan sarjatuotantoautojen kehitystyölle.

Hyundai käynnisti vuonna 2013 kansainvälisen moottoriurheilutoimintansa puhtaalta pöydältä. Hyundai Motorsportilla (HMSG) ei ollut toimitiloja eikä yhtäkään työntekijää. Olemassa oli kunnianhimoinen suunnitelma, jota yhtiö lähti toteuttamaan Frankfurtin kupeessa sijaitsevassa pienessä Alzenaun saksalaiskylässä, Hyundain Euroopan pääkonttorin välittömässä läheisyydessä.

Vain harva tuolloin uskoi, että vain viisi vuotta yksikön avajaisista Hyundai on rakentanut tyhjästä autourheilun kansainvälisiin mestaruussarjoihin voittaja-autot ja on noussut moottoriurheilussa menestyjäksi ja uskottavaksi vastustajaksi.

Moottoriurheilu on huipputasolla äärimmäisen kilpailtu laji. HMSG:n maailmanlaajuinen menestys muokkaa vahvasti Hyundain globaalia brändiä. Kaudella 2018 saavutetut rata-autoilun WTCR-mestaruudet, MM-tason rallivoitot sekä useiden yksityiskuljettajien saavuttamat menestykset korostavat yhtiön korkean teknologian osaamista ja sen hallitsemista.

HMSG:n tukikohdan sijainti Alzenaussa on ihanteellinen. Lyhyen matkan päässä käytettävissä on maailman vaativin kiinteä testirata, Nürburgringin legendaarinen Nordschleife, jota Hyundai hyödyntää myös suorituskykyisten N-sarjan tuotantoautojen kehittämiseen ja testaamiseen.

HMSG:n 8 200 neliömetriä käsittävä moderni toimitila vihittiin kesäkuun 13. päivä 2013 käyttöön. Työt uudessa kehityskeskuksessa käynnistettiin nopeasti. Ensimmäisenä listalla oli viimeistellä rallin MM-sarjaan suunnitellun uuden Hyundai i20 WRC -auton rakennustyöt.

Alan huippuosaajat Alzenaussa pystyvät suunnittelemaan ja rakentamaan samojen seinien sisällä kilpa-auton puhtaalta paperilta lähtöviivalle asti. Nykyaikaiset toimitilat käsittävät suunnittelu- ja kokoamisosastot­­ sekä kaikki kilpa-auton ja sen osien rakentamiseen tarvittavat koneet ja laitteet.

Vuonna 2015 Hyundai päätti laajentaa moottoriurheiluaktiviteettejaan yksityiskuljettajille suunnattujen asiakaskilpa-autojen tuotantoon. Ensimmäinen ralliautoilussa kilpaileville asiakkaille toteutettu i20 R5 -ralliauto valmistui syyskuussa 2015.

Asiakastoimintojen käynnistyessä HMSG lisäsi toimitiloissaan teknisiä valmiuksia, hankkimalla muun muassa kilpamoottorien säätämiseen suunnitellun uusimman sukupolven dynamometrin. Useiden ralliautoihin keskitettyjen vuosien jälkeen vuonna 2017 HMSG päätti lähteä vakioautojen kansainvälisiin ratasarjoihin uudella Hyundai i30 N TCR -autolla.

Tänä päivänä HMSG edustaa Hyundaita rallin MM-sarjan erikoiskokeilla sekä vakioautojen suurimmissa kansainvälisissä ratasarjoissa ympäri maailmaa. Kolmestakymmenestä kansallisuudesta koostuvan yli kahdensadan ammattilaisen ja asiantuntijan työ Alzenaussa jatkuu mestaruuksista huolimatta yhtä intensiivisenä myös kohti seuraavia kansainvälisiä mestaruuksia.

Hyundai Motorsport GmbH johtaja Scott Noh:

"HMSG:n alkuvuosina perustimme Alzenauhun moottoriurheilutoimintoihin keskitetyn yksikön, joka tehtävä on edustaa Hyundaita kansainvälisessä moottoriurheilussa. Aluksi keskityimme rallin WRC-ohjelmaan ja vuosien varrella laajensimme toimintojamme vähitellen myös Hyundain asiakkaille rakentamalla ralliin FIA-luokituksen mukaisen R5- ja viimeisimpänä vakioautojen ratasarjaan TCR-luokituksen mukaiset kilpa-autot. Hyundai Motor on valtuuttanut meidät kehittämään kilpailukykyisiä autoja tukemaan asiakkaitamme tavoitteissaan ympäri maailmaa, ja olemme ylpeitä voidessamme nähdä heidän menestyvän autoillamme. Hyundai i30 N TCR ja WTCR-tittelit merkitsevät meille teknisen kehitystyön huipentumaa, jota olemme Alzenaussa vuodesta 2013 lähtien toteuttaneet. Kunnia näistä merkittävistä mestaruuksista kuuluu kaikille työntekijöillemme".

Vakioautojen FIA World Touring Car Cup (WTCR) 2018: *

Kuljettajat:

1. Gabriele Tarquini (ITA) Hyundai 306
  2. Yvan Müller (FRA) Hyundai 303

Autonvalmistajat:

1. Hyundai MRacing – YMR 562
  2. Hyundai BRC Racing Team 559

* FIA vahvistaa loppupisteet

Pikafaktat

Hyundai on rakentanut tyhjästä autourheilun kansainvälisiin mestaruussarjoihin voittaja-autot ja noussut moottoriurheilussa menestyjäksi ja uskottavaksi vastustajaksi vain viisi vuotta Hyundai Motorsportin Alzenaun yksikön avajaisten jälkeen.
Tweettaa
Kaudella 2018 saavutetut rata-autoilun WTCR-mestaruudet, MM-tason rallivoitot sekä useiden yksityiskuljettajien saavuttamat menestykset korostavat Hyundain korkean teknologian osaamista ja sen hallitsemista.
Tweettaa
Hyundai Motorsport edustaa tänä päivänä Hyundaita rallin MM-sarjan erikoiskokeilla sekä vakioautojen suurimmissa kansainvälisissä ratasarjoissa ympäri maailmaa.

Lainaukset

Hyundai Motor on valtuuttanut meidät kehittämään kilpailukykyisiä autoja tukemaan asiakkaitamme tavoitteissaan ympäri maailmaa, ja olemme ylpeitä voidessamme nähdä heidän menestyvän autoillamme. Hyundai i30 N TCR ja WTCR-tittelit merkitsevät meille teknisen kehitystyön huipentumaa.
Scott Noh, johtaja, Hyundai Motorsport GmbH