Hyundai Motorsport ilmoitti kaksi autokuntaa legendaariseen Nürburgringin 24 tunnin ajoon

• Hyundai Motorsport on ilmoittanut kaksi autokuntaa toukokuussa ajettavaan Nürburgringin kuuden tunnin mittaiseen karsintakilpailuun sekä kesäkuussa ajettavaan 24 tunnin päätapahtumaan
  • Hyundai Motorsportin N-tiimi tavoittelee menestystä TCR-luokassa i30 N TCR ja Veloster N TCR -autoilla
  • Kumpikin autokunta osallistuu karsintakilpailuun kolmen kuljettajan joukkueella, joihin 24 tunnin ajoa varten nimetään myöhemmin yksi kuljettaja lisää

Hyundai Motorsport osallistuu Saksan Nürburgringin Nordschleifen moottoriradalla kesäkuun 20.-23. päivä kilpailtavaan 24 tunnin kestävyysajoon kahdella TCR-luokkaan rakennetulla Hyundailla.

Hyundain urheilullisen N-mallisarjan juuret ja dna ovat syvällä Eifel-vuorijonon tuntumaan vuonna 1927 valmistuneella klassikkoradalla, jossa Hyundai on jo vuosien ajan testannut ja kehittänyt N-sarjan urheilullista siviiliautomallistoaan.

Toukokuun 18.-19. päivä ajettavaan karsintakilpailuun Hyundai Motorsport N-tiimi lähettää TCR-luokkaan osallistuvat Hyundai i30 N TCR ja Hyundai Veloster N TCR rata-autot, jotka ovat rakennettu yhtiön asiakaskilpailuosastolla Alzenaussa Saksassa. Molemmat autot ovat jo tänä vuonna ehtineet menestyä Nürburgringin Nordschleifella, sijoittumalla VLN-luokan kilpailussa luokassaan toiseksi ja kolmanneksi.

Viime kaudella Hyundain i30 N TCR -asiakasautoilla voitettiin yli 30 TCR-luokan kilpailua sekä mestaruudet Aasiassa, Yhdysvalloissa ja luokan kansainvälisessä FIA WRTC -huippusarjassa. Hyundain menestys TCR-ratasarjassa on jatkunut myös kuluvalla kaudella. Tähän mennessä Hyundai Motorsportin asiakkaat ovat voittaneet jo 12 TCR-luokan kilpailua ja ajaneet reilut 30 palkintopallisijaa ympäri maailmaa.

Hyundai varusti kuuden tunnin karsintakilpailuun molemmat autonsa kokeneella miehistöllä. Hyundai i30 N TCR -autokunnan muodostavat saksalaiset Andreas Gülden, Manuel Lauck ja Peter Terting, joilla kaikilla on jo aikaisempaa menestystä 6 ja 24 tunnin kestävyyskilpailuista. Terting ajoi muun muassa viime vuoden 24 tunnin kilpailussa Hyundailla aika-ajossa TCR-luokan kierrosennätyksen.

Hyundai Veloster N TCR -autokunnan muodostavat Saksan Marc Basseng ja Moritz Oestreich sekä Belgian Nico Verdonck. Kolmikosta jokaisella on Nürburgringin 24 tunnin kilpailusta aikaisempaa menestystä.

Hyundai Motorsport ilmoittaa molempiin autokuntiin vielä neljännet kuljettajat ennen 24 tunnin päätapahtumaa. Hyundai Motorsportin tallipäällikkö Andrea Adamo on kuljettajavalintoihin tyytyväinen:

- Saavutimme jo viime vuonna Nürburgringiltä hyvän tuloksen. Meillä on molemmissa autoissa kokenut miehistö, joiden avulla jatkamme nuorta, mutta menestyksellistä uraamme rata-autoilussa. Toki tiedostamme, että kestävyyskilpailu ja etenkin Nürburgringin Nordschleifen moottorirata on todellinen haaste. Me emme ota mitään itsestään selvyytenä, siksi olemme valmistautuneet tulevaan osallistumalla kyseisellä radalla VLN-luokan kilpailuihin, jotta olemme tuleviin haasteisiin valmiina.

Nordschleif tunnetaan formula ykkösten kolminkertaisen maailmanmestarin Jackie Stewartin radalle antamasta lempinimestä ”vihreä helvetti”. Nordschleifen 20,832 km mittainen vanha moottorirata sisältää 73 mutkaa, joista 33 kääntää vasemmalle ja 40 oikealle. 24 tunnin kestävyyskilpailussa klassikkorataan liitetään formula ykkösistä tuttu GP-rata, jolloin yhden kierroksen kokonaispituus on 24,433 km. Karsintakilpailun jälkeen varsinaisessa 24 tunnin kestävyysajossa nähdään kaikkiaan 150 autokuntaa.

Pikafaktat

18.-19.5. ajettavaan karsintakilpailuun Hyundai Motorsport N-tiimi lähettää TCR-luokkaan osallistuvat Hyundai i30 N TCR ja Hyundai Veloster N TCR rata-autot, jotka molemmat ovat jo tänä vuonna ehtineet menestyä Nürburgringin Nordschleifella sijoittumalla VLN-luokan kilpailussa luokassaan toiseksi ja kolmanneksi.
Tweettaa
Tweettaa

Lainaukset

Saavutimme jo viime vuonna Nürburgringiltä hyvän tuloksen. Toki tiedostamme, että kestävyyskilpailu ja etenkin Nürburgringin Nordschleifen moottorirata on todellinen haaste.
Andrea Adamo, tallipäällikkö, Hyundai Motorsport