Hyundai palkitsi parhaan nuorten yritysidean

Hyundai Motor Europe ja JA-YE Europe ovat käynnistäneet yhteistyön, jonka avulla autetaan nuoria huomispäivän eurooppalaisia yritysjohtajia tekemään unelmistaan totta. Brilliant Young Entrepreneurs –ohjelman avulla Hyundai tarjoaa taloudellista apua yrityssuunnitelmille, joissa yhtiö näkee vahvaa potentiaalia oikeaan yritystoimintaan. Seuraavista 14 maasta valitaan yhteensä 15 nuorten yritystä Euroopan finaaliin Belgiassa heinäkuussa: Belgia, Bulgaria, Englanti, Espanja, Hollanti, Liettua, Luxemburg, Makedonia, Norja, Portugali, Slovakia, Suomi, Tanska ja Romania.

Lisätietoa yhteistyöprojektista löydät täältä: http://share.jayeapps.com/brilliantentrepreneurs/

Suomen loppukilpailu käytiin tiistaina 7.5.2013 Hanken Svenska Handelhögskolanissa Helsingissä. Finaalissa oli mukana yhteensä kahdeksan Nuori Yrittäjyys – yritystä Turusta, Lahdesta sekä Helsingistä.

Kotimaisessa finaalissa, joka samalla oli sekä oppimiskokemus että kilpailu nuorille,  palkittiin seuraavasti:

- Hyundai Brilliant Young Entrepeneur, 15 000 €:   JULJA NY kaunista muotia rohkeille naisille. Nuoret naisyrittäjät: vaatesuunnittelija Nora Peltoniemi (Turun ammattikorkeakoulu), tuotepäällikkö Johanna Hakala (Turun ammattikorkeakoulu) ja markkinointipäällikkö Inka Kiuru (Humak).

Perustelu palkinnolle:  JULJA on pitkälle viety liikeidea, tärkeät kontaktit on jo luotu ja seuraavat askeleet mietitty tarkkaan. Lisätietoa JULJAsta www.juljafinland.com, juljafinland.blogspot.fi.

- Paras NY (Nuori Yrittäjä) joka matkustaa Euroopan finaaliin 3.-5.7.2013: Verkkoportaali suomalaiselle muodille Fashion Flash Finland NY.  Nuoret yrittäjät: Maria Maunula (Turun Yliopisto), Karoliina Helkkula (Humak), Elina Vuorila (Turun Yliopisto) ja Juha Sainio (Turun Yliopisto).

Perustelu: Yritys, joka on oppinut ja kehittynyt vuoden aikana ja toiminut nousujohteisesti koko vuoden ajan.

Hyundai
Hyundai Motor Europe kasvatti vuonna 2012 myyntiään 9,4 prosentilla. Yhteensä Hyundai Motor Europe möi viime vuonna 444 000 autoa ja saavutti 3,5 prosentin markkinaosuuden. Euroopassa myytävistä ajoneuvoista 70 % on valmistettu yhtiön Tsekin ja Turkin tehtaissa. Lisätietoa www.hyundai.com/eu. Hyundai Motor Finland on perustettu vuonna 2001. Vuonna 2012 Hyundai-malleja rekisteröitiin Suomessa 4390 kappaletta ja merkki kasvatti markkinaosuutensa 4,0 prosenttiin. Lisätietoa www.hyundai.fi. Vuonna 1967 perustettu Hyundai Motor Company möi vuonna 2012 yhteensä 4,4 miljoonaa ajoneuvoa. Kasvua edellisvuoteen syntyi 8,6 prosenttia.

Nuori Yrittäjyys / Junior Achievement Young Enterprise Europe
Nuori Yrittäjyys ry:n (NY)  tarkoitus on edistää yrittäjämäistä asennetta ja aktiivista toimintaa nuorten keskuudessa Suomessa lisäämällä nuorten yrittäjyystietoa, yrittäjyyskokemuksia, työelämävalmiuksia ja oman talouden hallintaa.

NY on osa kansainvälistä Junior Achievement Young Enterprise (JA-YE) -verkostoa. Junior Achievement Worldwide on maailman laajin yrittäjyys- ja kuluttajakasvatusta nuorille tarjoava organisaatio. Verkosto tavoittaa vuodessa lähes kymmenen miljoonaa oppilasta 123 maassa. Euroopan tasolla JA-YE Europen verkosto tavoittaa vuodessa yli kolme miljoonaa oppilasta 36 maassa.

Suomessa Nuori Yrittäjyys on toiminut vuodesta 1995. Lukuvuonna 2011-2012 Nuori Yrittäjyys tavoitti yli 17 000 suomalaista nuorta kautta maan. Lisätietoa www.nuoriyrittajyys.fi, http://ny-yritys.fi/startup/.

Hyundai Motor Finland Oy, Laivalahdenkatu 8, 00880 Helsinki. Kotisivut www.hyundai.fi.
Lehdistön yhteyshenkilö tiedotuspäällikkö Jonna Nevalainen, puhelin 050-568 7706, sähköposti jonna.nevalainen(at)hyundai.fi.