Hyundai Prophecy antaa viitteitä sähköautojen tulevaisuudesta – puhdistaa myös ilmansaasteita

• Uusi sähköautokonsepti vie Hyundain aistikkaan urheilullisen Sensuous Sportiness -muotoilufilosofian seuraavalle tasolle.
  • Tavoitteena on luoda tunteeseen perustuva emotionaalinen yhteys ihmisen ja auton välille.
  • Clean Air Techonology -järjestelmä puhdistaa autoon sisälle otettavan ilman ja kierrättää sen takaisin ilmakehään.

Hyundain Prophecy-sähköautokonsepti on osa yhtiön ”Real Progress is in the Air”-brändivisiota. Se ilmentää Hyundain uusinta Sensuous Sportiness -muotoilufilosofiaa, josta saatiin ensimmäisiä maistiaisia vuosi sitten Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä Hyundai 45 -konseptiauton muodossa. Sensuous Sportiness -filosofia tarkoittaa vapaasti suomennettuna asitikkaan urheilullista muotokieltä, jossa korostetaan minimalistisia ja puhtaan linjakkaita muotoja.

Nyt esitelty Prophecy-malli jatkaa tätä muotokieltä ikonisella siluetilla, jonka täydelliset mittasuhteet ovat saaneet innoituksensa aerodynaamisesta muotoilusta. Korostetun pitkä akseliväli ja lyhyet ylitykset on saavutettu uudenlaisella sähköautoarkkitehtuurilla, jota määrittelevät puhdaslinjaiset pinnat ja suuret tilat yhdessä tasapainoisen estetiikan ja käytännöllisyyden kanssa.

- Olemme luoneet jälleen uuden ikonisen konseptiauton, joka osoittaa asemansa sähköautosegmentin uutena standardina ja vie Hyundain muotoiluvision entistä pidemmälle, Hyundain maailmanlaajuisen design-keskuksen johtaja SangYup Lee sanoo. - Prophecy on osa laajempaa design-konseptia, jota kutsumme ´Optimistic Futurism´ -nimellä. Sen tavoitteena on luoda tunteeseen perustuva emotionaalinen yhteys ihmisen ja auton välille, hän jatkaa.

Prophecy-konseptissa aistikkaan urheilullinen muotokieli pääsee oikeuksiinsa

Hyundain Sensuous Sportiness -muotokieli on erityisen vahvasti läsnä Prophecy-konseptimallin muodokkaassa kylkilinjassa, joka on kuin täydelliseksi sään armoilla hioutunut kivi. Sitä hallitsee puhdas ja virtaviivainen yhdellä kynänvedolla piirretty linja, joka jatkuu auton etuosasta kohti perää minimalistisen hillitysti ja alleviivaa muotoilun ajattomuutta. Perän muotoilu muistuttaa elegantin veneen muotoja luoden liikkeentuntua jopa auton ollessa paikoillaan.

Tyylikkyyden lisäksi Prophecyn muotoilu tarjoaa erinomaisen aerodynamiikan, jonka merkitys korostuu etenkin sähköautoissa. Pyörien potkurimainen muoto paitsi vahvistaa tätä mielikuvaa, myös pakottaa ilman virtaamaan auton korin reunoja pitkin, aivan kuten vesi virtaa kiven yli. Integroitu takaspoileri täydentää hyvää aerodynamiikkaa etenkin kovilla nopeuksilla.

Läpikuultavasta akryylista valmistetut osat tarjoavat näkymän auton sisäpuolen toiminnallisiin komponentteihin. Tämä tarkoituksellinen muotoilukeino löytyy muun muassa takaspoilerista, etuvaloista sekä auton kamerajärjestelmästä.

Vuosi sitten Hyundai 45 -konseptimallissa ensimmäistä kertaa nähdyt pikselimäiset ajovalot on tuotu myös Prophecy-konseptiin. Tätä edistyksellistä valoteknologiaa hyödynnetään ajovaloissa, takavaloissa sekä spoilerissa. Pikselöidyt valoelementit ovat yksi Hyundain tulevien automallien tunnusomaisista piirteistä.

Prophecy-konseptin sähköautoidentiteetti näkyy myös helman alla, missä puskurin alle sijoitettu laaja ilmanottoaukko kuljettaa ilmaa ajoakkuja viilentäen, ja näin ajamisen ekologisuutta edelleen parantaen.

Sisätiloissa otetaan kaikki hyöty irti sähköauton pohjaratkaisusta

Prophecyn matkustamossa on hyödynnetty sähköisen voimalinjan tarjoama tila ja pitkän akselivälin pohjaratkaisu täysimääräisesti. Hienostunut ja mukavuuspainotteinen lifestyle-matkustamo tarjoaa asiakkaille lämpimän vastaanoton, poiketen huomattavasti perinteisistä ja totutuista auton sisätilaratkaisuista.

Uudessa Prophecy-sähköautokonseptissa nähdään myös autonomiseen ajamiseen liittyvää teknologiaa. Esimerkiksi ohjauspyörä on korvattu ohjaussauvalla, joka tarjoaa täysin uudenlaisen, mutta rauhoittavan tutunomaisen ohjaus- ja ajokokemuksen. Joystick-ohjaussauvoja on autossa kaksi, joista toinen on sijoitettu keskikonsoliin ja toinen ovipaneeliin, jolloin auton hallinnointi onnistuu aina mahdollisimman mukavasta asennosta. Lisäksi ohjaimista löytyy lukuisia painikkeita eri toiminnallisuuksille. Pohjimmiltaan tämä kuljettajan ja tietokoneen yhdistävä käyttöliittymä parantaa matkustajien turvallisuutta.

Ohjaussauvojen käyttö ohjauspyörän sijaan on antanut mahdollisuuden muotoilla auton ohjaamo täysin uudella tavalla niin, että matkustajilla on mahdollisimman avara näkyvyys. Relax-ajotilassa matkustajilla ei ole käytännössä lainkaan visuaalisia esteitä. Mukavan lokoisassa istuma-asennossa matkustajat näkevät vain vaakasuuntaisen pilarista pilariin ulottuvan näytön sekä siivenmuotoisen kojelaudan.

Prophecy-konseptiauton sisätilat edustavat myös Hyundain tulevaisuudenvisiota sähköautoista, joissa yhdistyvät ympäristöystävälliset materiaalit ja muotoilu. Ovien alalaitoihin sijoitetuista ilmanottoaukoista saadaan puhdistusteknologian avulla jatkuvasti raikasta ilmaa ohjaamoon. Lisäksi puhdistettu ilma kierrätetään takaisin auton ulkopuolelle. Käytännössä lähipäästötön sähköauto siis puhdistaa ympäröivää ilmaa liikkuessaan.

Ensiesittely videolla