Hyundai voitti Antti Burin johdolla Saksan vakioautojen ADAC TCR-ratasarjan mestaruudet

Hyundai Team Engstlerin suomalaiskuljettaja Antti Buri, 31, on arvostetun saksalaisen vakioautojen ADAC TCR -ratasarjan uusi mestari. Buri varmisti mestaruutensa sarjan viimeisessä osakilpailussa Oscherslebenissä, voittamalla viikonlopun ensimmäisen startin ja sijoittumalla sunnuntain toisessa startissa kolmanneksi.

Buri voitti Hyundai i30 N TCR -autollaan kauden aikana kaikkiaan neljä osakilpailua ja nousi yhdeksän kertaa palkintopallille. Kuljettajien mestaruussarjassa Hyundaille kaksoisvoiton varmisti HP Racing Internationalin itävaltalaiskuljettaja Harald Proczyk.

Autonvalmistajien mestaruustaistelussa Hyundain asiakastiimit HP Racing International sekä Hyundai Team Engstler saavuttivat myös kaksoisvoiton. Hyundailla ratasarjassa kilpailleet kuljettajat voittivat kauden neljästätoista startista kymmenen.

Vuodesta 2016 Saksassa kilpaillut Buri voitti heti ensimmäisellä kaudellaan Hyundai Team Engstlerin jäsenenä ADAC TCR -ratasarjan arvostetun mestaruuden. Turkulaiskuljettaja oli yltänyt jokaisella Saksassa ajamallaan kaudella vähintään yhteen osakilpailuvoittoon.

- Olimme heti kauden alusta nopeita aika-ajossa, mutta kilpailusäätöjen löytämisen kanssa meillä oli alussa vaikeuksia. Kauden toinen puolisko oli siten jo hyvää tekemistä: automme oli kilpailuissa hyvä ajaa ja vauhtimme oli mestaruuteen edellyttävällä tasolla, kertoo Buri. - Ratkaisevissa osakilpailuissa ajoin muilta karkuun sen minkä kerkesin. Jos katsomoon se näytti tylsältä niin ratin takana ei tylsää ollut: sain ajaa koko ajan ja jokaisen kierroksen sen minkä osasin.

- Mestaruuden voittaminen on aina hieno asia ja tämä tuorein sellainen maistuu nyt parhaimmalta. Mestaruus on myös ajajaurani kannalta yksi askel eteenpäin. Muutaman kuukauden kuluttua tiedetään, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Tässä jo kovasti työskennellään jatkoa ja katsotaan, mitä saadaan aikaiseksi. Tavoitteeni on jossain vaiheessa kilpailla vakioautojen MM-tasolla, Buri paljastaa.

Hyundai Motorsportin asiakaspalvelutoiminnan johtaja Andrew Johns iloitsi jo toisesta perättäisesti Hyundai i30 N TCR -asiakkaiden vahvasta kaudesta Saksan ADAC TCR -ratasarjassa.

- Sekä kuljettajien että tiimien mestaruuksien voittaminen toisena peräkkäisenä vuonna kertoo jotain paitsi Hyundai i30 N TCR:n suorituskyvystä niin se myös palkitsee sarjassa Hyundaita edustaneiden tiimien ja kuljettajien johdonmukaisen työn mestaruuksien muodossa.

ADAC TCR kuljettajien loppupisteet 2020:

1. Antti Buri (FIN) Hyundai i30 N TCR 249

2. Harald Proczyk (AUT) Hyundai i30 N TCR 246

3. Dominik Fugel (GER) Honda Civic Type-R TCR 243

ADAC TCR tiimien loppupisteet 2020:

1. HP Racing International Hyundai 400

2. Hyundai Team Engstler 376