Hyundailla Suomessa kasvun vuosi 2019

Hyundai ensirekisteröi Suomessa vuoden 2019 aikana 4 092 uutta henkilöautoa markkinaosuuden ollessa 3,6 prosenttia. Hyundai ylsi henkilöautojen rekisteröintitilaston 10. sijalle. Kumulatiivisesti Hyundain ensirekisteröintien lukumäärä oli prosentin parempi kuin edellisenä vuonna. Autoalan haastavassa markkinatilanteessa vain harva onnistui kasvattamaan rekisteröintimääriään vuoden 2019 kokonaistuloksissa.

- Hyundain kokonaismyynnin kehityksessä Suomessa on ollut positiivinen vire jo useamman vuoden. Yksityisasiakkaille rekisteröidyissä autoissa Hyundai pärjää hienosti, vuonna 2019 ylsimme 3 482 kappaleella ja 4,9 % markkinaosuudella sijalle 8. Vuonna 2020 lisäämme panostustamme yritysmyyntiin, sillä kattava mallistomme palvelee hyvin myös yrityskäyttäjiä, kertoo Hyundai Motor Finlandin toimitusjohtaja Esa Kurikka.

Suomen eniten myytyjen henkilöautomallien joukkoon mahtuivat myös vuonna 2019 käytännöllinen ja tyylikäs i20, jota rekisteröitiin 1 285 kappaletta sekä Hyundai i30 -mallisto, jota rekisteröitiin 1 203 kappaletta. Täyssähköautojen rekisteröintitilastossa Hyundai oli toiseksi eniten rekisteröity merkki.

- Hyundailla on vahva asema tilanteessa, jossa moni muu autonvalmistaja vasta suunnittelee ja esittelee ensimmäisiä sähköisiä automallejaan. Hyundailla on jo liikkeissä monipuolinen valikoima kevythybridejä, hybridejä, plug-in hybridi ja täyssähköautoja. Vuonna 2019 toimitimme asiakkaillemme 300 täyssähköautoa. Tällä hetkellä sähköautoja saa jo nopeallakin toimitusajalla. Lähitulevaisuudessa jopa 90 % mallistoamme on tarjolla sähköinen voimalinja, kertoo Kurikka.

Vuonna 2019 esiteltyjä Hyundai-uutuuksia olivat i30 Fastback N, i30 N Line, i30 Fastback N Line, Tucon N Line, Kona Hybrid, IONIQ Hybrid, IONIQ Plug-In ja IONIQ Electric.

Alkaneena vuonna Hyundai esittelee jälleen useita uusia ja uudistuvia malleja, joista ensimmäisenä markkinoille saapuu täysin uusi i10. Ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen helmi-maaliskuussa. Perässä seuraa menevään makuun sopiva i10 N Line. Muita uutuuksia ovat keväällä esiteltävä täysin uusi i20 sekä uudistettu i30, joista ensimmäisenä Suomeen odotetaan i30-mallistoa kesällä ja i20 syksyllä. Vuoden lopulla Hyundain lippulaivamalli Santa Fe saa 4. sukupolven lanseerauksen yhteydessä luvatut hybridi- ja plug-in-hybridi-voimalinjat.

Hyundai myöntää Suomessa koko uudelle mallistolleen markkinoiden kattavimman takuun, seitsemän vuotta ilman kilometrirajoitusta.

Tilastot: Autoalan Tiedotuskeskus