Hyundailta kaksi tehokasta sähkökonseptia: vetyhybridi N Vision 74 ja akkusähköauto RN22e

Hyundain suorituskykyinen N-brändi astuu täyssähköiselle aikakaudelle IONIQ 5 N -mallin tullessa markkinoille ensi vuonna. Kaksi sähköistä konseptimallia luovat puolestaan näkymän pidemmälle lähitulevaisuuteen.

Hyundai on kertonut lanseeraavansa vuonna 2023 tehokkaan ja odotetun IONIQ 5 N -mallin. Auto on Hyundain N-brändin ensimmäinen täyssähkömalli.

Samalla Hyundai esitteli myös kaksi sähköistä N-konseptimallia, joista RN22e pohjautuu hiljattain esitellyn IONIQ 6 -mallin kanssa samalle E-GMP -alustarakenteelle (Electric-Global Modular Platform). Samaa rakennetta käytetään myös IONIQ 5 -mallissa.

N Vision 74 -vetyhybridikonsepti on saanut inspiraationsa Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo -konseptimallista sekä vuoden 1974 Pony Coupe -konseptista.

RN22e – radalle valmis täyssähköauto

RN22e -konseptimalli esittelee ratavalmista täyssähköistä suorituskykyä. Automalli pohjautuu Hyundain innovatiiviselle E-GMP -alustarakenteelle ja ulkomuodossa on noudateltu hiljattain ensiesitellyn IONIQ 6:n streamliner-muotoilua.

RN22e:n suunnittelussa on panostettu erityisesti kaarreajo-ominaisuuksiin. Sähköinen vetopyörästön lukko e-LSD jakaa pyörille välitettävää vääntöä kahden kytkimen kautta. Nelivetoinen RN22e optimoi etu- ja takapyörille välitettävää voimaa niin, että sähköautoille ominainen suurempi massa taipuu mutkiin ketterästi.

Parantaakseen RN22e:n rataominaisuuksia auton kehitystyössä on keskitytty jäähdytykseen ja jarrujen kestokykyyn. RN22e:n nelimäntäiset jarrusatulat sekä 400 millimetrin jarrulevyt kestävät rata-ajoa menettämättä ominaisuuksiaan. Hyundai hyödyntää myös RN22e:stä saatavia oppeja kehittäessään sitä, miten regeneratiivisesta jarrutuksesta saadaan mahdollisimman hyvä hyöty ajettaessa kilpaa radalla.

RN22e:llä on tärkeä rooli siinä, millaisia viimeisimpiä teknologioita tulevissa tuotantoon pääsevissä N-malleissa nähdään tulevaisuudessa. Kuljettajan tunteiden ja aistien herättely on yksi tärkeä osa N-malleja, sillä N-brändin lupauksena (”Never just drive”) on se, ettei paikasta toiseen siirtymisen tulisi olla koskaan tylsää.  RN22e-mallissa onkin N Sound+ -järjestelmä, joka tuottaa ääntä sekä auton sisä- että ulkopuolelle.

IONIQ 6:n aerodynaamiseen streamliner-muotoiluun on lisätty RN22e:ssä moottoriurheiluun viittaavia yksityiskohtia. RN22e on 4 915 mm pitkä, 2 023 mm leveä ja 1 479 mm korkea. Auton akseliväli on 2 950 millimetriä.

Nelivetoisen RN22e:n kaksi sähkömoottoria tuottavat 430 kW:n yhteistehon ja 740 newtonmetrin maksimiväännön. Auton ajoakun kapasiteetti on 77,4 kWh, ja autossa hyödynnetään samaa 400/800 voltin akkujärjestelmää kuin IONIQ 5 ja IONIQ 6 -malleissa. Latausaika 10 prosentin varaustasosta 80 prosentin tasoon on nopeimmillaan 18 minuuttia. Auton maksiminopeudeksi kerrotaan yli 250 km/h.

N Vision 74 – retrofuturistinen vetyhybridi

Hyundain perinteistä ammentava N Vision 74 -konsepti on suorituskykyinen vetyhybridi, joka alleviivaa yhtiön johtajuutta kestävän kehityksen teknologiassa.

N Vision 74 -mallin muotoilulliset juuret juontavat vuoden 1974 Hyundai Pony Coupe -konseptiin, jonka suunnitteli legendaarinen automuotoilija Giorgetto Giugiaro. Konseptimallista rakennettiin aikoinaan prototyyppi Hyundain ensimmäiseksi urheiluautoksi. Vaikkei auto koskaan päässytkään tuotantoon asti, uskalias asenne toi koko yhtiön tunnelmaan uudenlaisen sävyn.

Pony Coupe -konseptin muotoilu näkyy N Vision 74:ssä etenkin uniikissa B-pilarissa sekä puhdaslinjaisissa pinnoissa. Futuristista ilmettä korostaa puolestaan Parametric Pixel -ajovalomuotoilu.

N Vision 74 -konseptissa akkusähköauto yhdistyy polttokennoteknologiaan, ja lopputuloksena on täysin uudenlainen vetyhybridi. Takavetoisen konseptin enimmäisteho on yli 500 kW ja enimmäisvääntö yli 900 Nm. Autossa on nopeasti latautuva 800 voltin akkujärjestelmä, jonka kapasiteetti on 62,4 kWh. Vetytankin kapasiteetti on puolestaan 4,2 kg ja polttokennon teho 85 kW (huipputeho 95 kW). Auton huippunopeus on yli 250 km/h ja toimintamatka yli 600 km.

Saara Vainio
PR- ja viestintäpäällikkö
saara.vainio@hyundai.fi
Hyundai on osa maailmanlaajuista Hyundai Motor Group -yhtiötä, jonka liiketoiminta-aloja ovat autojen lisäksi mm. terästeollisuus, rakentaminen, logistiikka, rahoitus ja IT. Konsernilla on noin 250 000 työntekijää maailmanlaajuisesti. Hyundai Motor Europen Saksan Offenbachissa sijaitseva pääkonttori vastaa Euroopan markkina-alueella yli 40 maan ja yli 3 000 toimipisteen toiminnasta. Vuonna 2021 Hyundain markkinaosuus Euroopassa oli 4,4 % (lähde: ACEA). 72 prosenttia Hyundain Euroopan alueella myymistä autoista on suunniteltu, testattu ja valmistettu Euroopassa. Markkina-alueella toimii kaksi ensisijaisesti eurooppalaisia asiakkaita palvelevaa tehdasta: Tšekissä ja Turkissa. Hyundai pyrkii vahvistamaan asemaansa ekologisen liikkumisen edelläkävijänä ja kehittää jatkuvasti tuotevalikoimaansa ajoneuvoilla, jotka auttavat rakentamaan kestävän kehityksen ratkaisuja. Vuonna 2021 yli 14 % Euroopassa myydyistä Hyundai-autoista oli nollapäästöisiä ajoneuvoja (ZEV), mukaan lukien IONIQ 5 ja täyssähköinen kompakti SUV-malli KONA Electric. Yli 85 prosenttia Hyundain valikoimasta Euroopassa on nyt saatavana sähköistettynä versiona. Hyundai Motor Finland on perustettu vuonna 2001 ja on osa Suomen toiseksi suurinta automaahantuontia Bassadone Automotive Nordic -konsernia. Vuonna 2021 Suomessa rekisteröitiin 3 561 uutta Hyundaita. Hyundain markkinaosuus oli 3,7 %. Lisätietoja Hyundai Motor Finlandista ja sen tuotteista osoitteessa www.hyundai.fi ja Hyundai Motor Europesta www.hyundainews.news. Seuraa Hyundai Motor Finlandia sosiaalisessa mediassa Facebookissa www.facebook.com/hyundaifinland, Instagramissa www.instagram.com/hyundaifinland ja LinkedInissä www.linkedin.com/company/hyundai-motor-finland-oy/ ja Hyundai Motor Europea Twitterissä @HyundaiEurope ja Instagramissa @hyundainews.