Hyundailta maailman ensimmäinen älykäs sormenjälkitunnistus autoihin

• Maailman ensimmäinen sormenjälkitekniikkaa hyödyntävä varuste tulee ensimmäisenä tarjolle Santa Fe -malliin
  • Teknologian ansiosta kuljettaja voi avata ovet ja käynnistää moottorin käyttämättä avainta
  • Edistyksellinen järjestelmä mahdollistaa huippuluokan turvallisuuden, ja teknologiaa kehitetään jatkuvasti

Hyundai Motor Company on julkistanut maailman ensimmäisen älykkään sormenjälkitunnistuksen, jonka avulla kuljettaja voi avata ajoneuvon ovet ja käynnistää moottorin ilman avaimia. Hyundai aikoo soveltaa tekniikkaa ensimmäiseksi lippulaivamallissaan Santa Fe:ssä valituilla markkina-alueilla jo vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä.

Avatakseen auton ovet kuljettajan täytyy asettaa sormensa ovenkahvaan sijoitetulle tunnistimelle. Järjestelmä lukee sormenjäljen, ja tieto välittyy salattuna auton sisällä olevalle keskusyksikölle. Myös moottorin käynnistinpainike on varustettu sormenjälkitunnistimella, joten kuljettaja voi käynnistää moottorin vaivattomasti koskettamalla painiketta.

Teknologia mahdollistaa myös auton toimintojen räätälöinnin jokaiselle kuljettajalle erikseen. Tunnistaessaan kuljettajan sormenjäljen auto osaa esimerkiksi säätää istuinten ja ulkopeilien asennon sekä välittää tietoa verkon kautta juuri kuljettajan määrittämien toiveiden mukaisesti.

- Tulevaisuudessa Hyundai Motor aikoo kehittää sormenjälkitunnistusta niin, että sen avulla voidaan säätää myös muun muassa matkustamon lämpötilaa ja ohjauspyörän säätöjä sekä monia muita asioita kuljettajan mieltymysten mukaan. Tämä parantaa kaikkien Hyundai-asiakkaiden käyttökokemusta, toteaa Hyundai Motor Companyn tutkimus- ja kehitystoiminnan johtaja Albert Biermann.

Hyundai on ottanut sormenjälkitunnistuksessa huomioon myös turvallisuustekijät. Järjestelmä käyttää sähkökentän muutoksiin perustuvaa kapasitiivista tunnistusta, joka mittaa muutokset useista kohdista sormenpäätä. Ratkaisun ansiosta väärennettyjen sormenjälkien käyttö ja muut huijausyritykset estetään tehokkaasti. Tällä teknologialla riski luulla väärän ihmisen sormenjälkeä kuljettajan sormenjäljeksi on vain 1:50 000, eli järjestelmä on viisi kertaa varmempi kuin perinteiset avaimet ja älyavaimet. Lisäksi teknologia oppii tunnistamaan käyttäjiensä sormenjäljet koko ajan paremmin, jolloin virheriski pienenee entisestään.

Hyundai ottaa älykkään sormenjälkitunnistuksen käyttöön ensin valituilla markkina-alueilla ja laajentaa sitä vähitellen muille markkinoille. Yhtiö aikoo hyödyntää ajoneuvoissaan myös muita käyttäjän mukaan räätälöitäviä toimintoja vahvistaakseen asemaansa tulevaisuuden liikkumisen teknologioiden johtajana.