Hyundailta maailman ensimmäinen monitörmäyskolareihin suunniteltu turvatyynyjärjestelmä

Report this content
  • Uusi turvatyynyjärjestelmä tarjoaa lisäsuojaa myös ensimmäisen törmäyksen jälkeen
  • 30 prosenttia onnettomuuksista sisältää enemmän kuin yhden törmäyksen
  • Huippuluokan turvatyynytekniikka otetaan käyttöön tulevissa Hyundai-konsernin malleissa parantamaan turvallisuutta ja vähentämään loukkaantumisia

Hyundai Motor Group kehittää parhaillaan lajissaan maailman ensimmäistä turvatyynyjärjestelmää, joka tehostaa turvatyynyjen antamaa suojaa useita törmäyksiä sisältävissä onnettomuuksissa. Näissä monitörmäyskolareissa ajoneuvo osuu ensimmäisen törmäyksen jälkeen esimerkiksi puuhun, sähkötolppaan tai toiseen ajoneuvoon. Esimerkiksi Pohjois-Amerikan alueella noin kolme kymmenestä onnettomuudesta on tällaisia kolareita.

Nykyiset turvatyynyjärjestelmät eivät anna jatkosuojaa, ellei törmäyksen voimakkuus ole riittävän suuri saadakseen tyynyjä laukeamaan. Uusi järjestelmä tarkkailee ajoneuvon sekä sen sisällä olijoiden tilannetta koko ajan ja laukaisee tyynyt tarvittaessa juuri oikealla hetkellä.

Hyundain uusi teknologia havaitsee ajoneuvossa olijoiden sijainnin matkustamossa ensimmäisen törmäyksen jälkeen. Jos henkilöt ovat törmäyksen jäljiltä esimerkiksi siirtyneet normaaleilta istumapaikoiltaan, turvajärjestelmien teho saattaa kärsiä. Monitörmäyskolareihin kehitetty turvatyynyjärjestelmä on suunniteltu aktivoitumaan tällaisissa tapauksissa normaalia nopeammin autossa olijoiden turvallisuuden varmistamiseksi.

Järjestelmä laskee jatkuvasti turvatyynyjen laukaisemiseen vaadittavaa törmäysvoimaa, jotta tyynyistä saadaan maksimaalinen hyöty myös ensimmäisen törmäyksen jälkeisissä osumissa. Toimintamalli parantaa ajoneuvossa olijoiden turvallisuutta.

- Arvioimme, että kehittämällä turvatyynyjen toimintaa monitörmäyskolareissa parannamme merkittävästi autojemme kuljettajien ja matkustajien turvallisuutta. Tutkimme jatkossakin moniosaisia onnettomuuksia. Se on osa sitoutumistamme yhä turvallisempien ajoneuvojen valmistamiseen ja loukkaantumisten estämiseen, sanoo Hyundai Motor Groupin koriteknologiakeskuksen johtaja Taesoo Chi.

Yhdysvaltalaisen liikenneturvallisuusorganisaatio NHTSA:n mukaan noin 30 prosenttia vuosina 2000–2012 tutkituista 56 000 liikenneonnettomuudesta sisälsi useamman kuin yhden törmäyksen. Yleisimpiä monitörmäysonnettomuuksien tyyppejä olivat ajoneuvon ajautuminen keskikaistan yli ja törmääminen tienvarren rakenteisiin.

Hyundai Motor Group on analysoinut monitörmäysonnettomuuksien malleja monin tavoin parantaakseen turvatyynyjen suorituskykyä ja toimintatarkkuutta myös onnettomuuksien ensimmäisten törmäysten jälkeisissä tilanteissa. Uutta turvatyynyteknologiaa hyödynnetään tulevaisuudessa Hyundai-konsernin autoissa.

Pikafaktat