Hyundailta polttokennokäyttöinen kuorma-auto

Hyundai Motor on esitellyt ensimmäisen vetyä energialähteenä käyttävän kuorma-automallinsa. Samalla korealaisyhtiö tuo uutuuden vahvasti Euroopan markkinoille sveitsiläisen H2 Energyn kanssa solmitulla yhteistyösopimuksella. Hannoverin IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä julkaistun ja lajissaan maailman ensimmäisen yhteistyösopimuksen mukaan Hyundai toimittaa 1 000 auton erän uutuusmallia sveitsiläisyhtiön ja sen kumppanien käyttöön.

Hyundai Motor julkisti H2 Energyn (H2E) kanssa tekemänsä yhteistyösopimuksen IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä Saksan Hannoverissa. Hyundai toimittaa H2E:lle vuosina 2019–2023 kaikkiaan 1 000 vetyä energialähteenään käyttävää polttokennokuorma-autoa.

Tuomalla markkinoille polttokennokäyttöisen kuorma-auton Hyundai jatkaa NEXOn sekä ix35/Tucson Fuel Cell -mallien viitoittamalla tiellä vetyautojen valmistajana. Polttokennokäyttöisen hyötyajoneuvon kehittäminen vahvistaa Hyundain roolia ympäristöystävällisen liikenteen edelläkävijänä.

- Tällä laatuaan maailman ensimmäisellä hankkeella viemme polttokennoteknologiaa yhä pidemmälle. Etsimme jatkuvasti myös mahdollisuuksia laajentaa näiden ajoneuvojen markkina-aluetta esimerkiksi seuraamalla tankkausverkoston kehittymistä, totesi Hyundai Motorin varatoimitusjohtaja In Cheol Lee sopimuksen julkistamistilaisuudessa.

Uutuusmallissa on hieman aiemmin esitellyn NEXOn tapaan kaksi rinnan kytkettyä polttokennoa, joiden avulla kehitetään 190 kW tehoa. Polttokennojen käyttämä vety tankataan kahdeksaan kompaktiin tankkiin, jotka on sijoitettu tilaa säästävästi muun muassa hytin ja rungon väliin. Vain noin seitsemän minuuttia kestävän tankkauksen arvioidaan antavan autolle noin 400 kilometrin toimintamatkan.

Kuorma-auto on muotoiltu puhdaslinjaisesti ja vähäeleisesti korostamaan sen ympäristöystävällisyyttä. Muotoilussa on huomioitu myös aerodynaamisuus. Sinisen värin käyttö ja kuormatilan näyttävä kuviointi viestittävät sekä ekohenkisyydestä että dynaamisuudesta.

Polttokennoteknologian hyödyntäminen antaa ajoneuvolle etua verrattuna ulkoisesta energialähteestä ladattavia akkuja käyttävään sähköautoon. Tilan ja painon säästö voimalinjassa merkitsee pienempää energiankulutusta ja suurempaa kantavuutta.

Hyundai aikookin jatkaa polttokennokäyttöisten hyötyajoneuvojensa tarjontaa. Parhaillaan yhtiö kehittää 4 000–5 000 kilon hyötykuormaa kantavaa keskiraskasta polttokennokuorma-autoa. Meneillään on myös pilottihanke, jossa polttokennolla varustettuja linja-autoja käytetään Etelä-Korean suurimmissa kaupungeissa. Jo viime talviolympialaisten aikana Pyeongchangissa matkustajia kuljetettiin Hyundain valmistamilla polttokennokäyttöisillä linja-autoilla.

Ympäristöystävällisyyden lisäksi tulevaisuuden liikkuminen on entistä turvallisempaa. Äskettäin Etelä-Koreassa tehdyssä testiajossa Hyundai Xcient -kuorma-auto ajoi puoliperävaunun kanssa itsenäisesti noin 40 kilometrin matkan Uiwangin ja Incheonin välillä. Testi oli osoitus Hyundain panostuksesta innovatiiviseen teknologiaan.

Polttokennokäyttöisen kuorma-auton teknisiä tietoja
Kokonaismassa 18 000 kg, perävaunun kanssa 34 000 kg
Pituus 9 745 mm
Leveys 2 550 mm