Hyundailta täysin uusi kolmannen sukupolven pohjalevy eurooppalaisiin malleihin vuonna 2020

• Uusi pohjalevy parantaa turvallisuutta, tehokkuutta sekä ajokäytöstä ja auttaa muotoilun uudistamisessa
  • Hyundain asiakkaat Euroopassa hyötyvät useista kokonaan uusista kolmannen sukupolven pohjalevylle suunnitelluista tuotteista vuodesta 2020 alkaen
  • Uutta rakennetta käytetään ensimmäisenä tänä vuonna Euroopan ulkopuolella julkistetussa uudessa Sonatassa, ja se on helposti muokattavissa myös eurooppalaisten autoilijoiden tarpeisiin

Hyundai Motor on julkistanut täysin uuden perusrakenteen eli pohjalevyn käytettäväksi malleissaan maailmanlaajuisesti. Edistyksellinen pohjalevy antaa lisämahdollisuuksia uusien automallien muotoilulle ja parantaa sekä polttoainetaloutta, liikenneturvallisuutta että ajokäytöstä. Euroopassa rakennetta hyödynnetään useissa uusissa Hyundai-malleissa vuodesta 2020 alkaen.

Uusi kolmannen sukupolven modulaarinen rakenne hyödyntää Hyundain aiempien pohjalevyjen suurimpia vahvuuksia. Se on edeltäjiään kevyempi ja muunneltavampi ja suunniteltu jopa vähentämään ajoneuvon aiheuttamaa ilmanvastusta.

- Uusi teknologia parantaa Hyundai-autojen kilpailukykyä antamalla mahdollisuuksia turvallisuuden, tehokkuuden ja muotoilun kehittämiseen entistä pidemmälle. Hyundai ottaa uuden rakenteen käyttöön malleissaan vähitellen, sanoo Hyundai Motor Europen markkinointi- ja tuotejohtaja Andreas Christoph Hofmann.

Kolmannen sukupolven pohjalevyssä turvallisuus on ykkösasia

Hyundai on tehnyt merkittäviä parannuksia törmäysturvallisuuteen hyödyntämällä uudessa pohjalevyssä liike-energiaa tarkoin ohjaavia rakenteita ja koriosien kuumamuovausta sekä käyttämällä vetolujuudeltaan huippuluokan terästä.

Edistyksellinen korirakenne ohjaa törmäysenergian hallitusti kokoon painuviin vyöhykkeisiin, jolloin matkustamoon kohdistuva kuormitus pysyy mahdollisimman pienenä. Kuumamuovattujen osien laaja käyttäminen parantaa turvallisuutta myös estämällä matkustamon muodonmuutoksia.

Uudessa rakenteessa jopa pyörät on suunniteltu siirtymään ulospäin normaaleilta sijoiltaan, jos ajoneuvo törmää esteeseen osalla leveyttään. Tarkoituksena on estää ajoneuvon pyörähtäminen ja osuminen muihinkin esteisiin.

Tämän lisäksi uusi kolmannen sukupolven pohjalevy mahdollistaa ajoneuvon tunnokkaan ja vakaan ajokäytöksen aiempaa tuntuvasti suuremmalla korin kiertojäykkyydellä, kehittyneemmällä etupyörien tuennan geometrialla sekä renkaiden toimintaa optimoivalla tekniikalla. Ajomelua ja värinöitä vähennetään vahvistetuilla ääntä vaimentavilla rakenteilla värinäherkissä osissa.

Uusi pohjalevy mahdollistaa paremman ajomukavuuden

Hyundain kolmannen sukupolven pohjalevy antaa suunnittelijoille myös mahdollisuuksia tehdä autoista urheilullisempia ja tyylikkäämpiä. Ilmavirtausta ohjaavan järjestelmän avulla uusi rakenne tehostaa ilman liikettä moottoritilassa vähentäen lämpökuormitusta. Tämä lisää auton alaosan rakenteiden vakautta.

Vakautta lisätään entisestään sijoittamalla raskaimmat rakenteet aiempaa alemmas, mikä madaltaa painopistettä. Kehittynyt aerodynamiikka minimoi ilmanvastuksen erinomaisen polttoainetalouden ja suorituskyvyn aikaansaamiseksi.

Uusi Sonata on ensimmäinen uutta rakennetta käyttävä malli

Modulaarinen pohjalevy on kehitetty sopivaksi myös Hyundain seuraavan sukupolven Smartstream Powertrain -moottoritekniikan kanssa. Ensimmäinen uutta rakennetta käyttävä Hyundai on kuitenkin Yhdysvaltain markkinoille lanseerattu uuden sukupolven Sonata, joka ensiesiteltiin huhtikuussa 2019 New Yorkin autonäyttelyssä.

Euroopassa myytävissä tuotteissa uusi pohjalevy otetaan käyttöön ensi vuonna esiteltävissä Hyundai-malleissa. Innovatiivinen rakenne on jatkoa Hyundain globaalille modulaariselle pohjalevyperheelle, jonka ensimmäinen sukupolvi esiteltiin jo vuonna 2008 ja toinen vuonna 2013.

Lisää tietoa Hyundain uudesta pohjalevyrakenteesta YouTubesta.

Lainaukset

Uusi teknologia parantaa Hyundai-autojen kilpailukykyä antamalla mahdollisuuksia turvallisuuden, tehokkuuden ja muotoilun kehittämiseen entistä pidemmälle. Hyundai ottaa uuden rakenteen käyttöön malleissaan vähitellen.
Andreas Christoph Hofmann, markkinointi- ja tuotejohtaja, Hyundai Motor Europe