Hyundain Tsekin tehtaalla valmistettu miljoona autoa

- Uusi Hyundai i30 on miljoonas valmistettu auto Hyundain Nošovicen tehtaalla Tsekin tasavallassa.
- Nošovicen tuotanto työllistää yhteensä yli 10 000 henkilöä.
- Hyundai tilaa vuosittain 1,3 miljardin euron edestä osia eurooppalaisilta alihankkijoilta.

Tähän päivään mennessä Nošovicen tehtaalla on valmistettu yhteensä miljoona autoa. Tuotanto tehtaalla, johon Hyundai on investoinut 1,2 miljardia euroa, alkoi 3. marraskuuta vuonna 2008. Ensimmäinen tuontantolinjalta valmistunut auto oli ensimmäisen sukupolven Hyundai i30-malli. Joulukuussa 2008 tehtaan tuotanto oli noussut jo yhteensä 15 500 autoon. Syyskuussa 2009 lisättiin toinen työvuoro ja vuoden 2010 loppuun mennessä vuosituotanto oli noussut 200 000 autoon. Kolmas työvuoro käynnistettiin vuonna 2011, ja viime vuonna tehtaalla valmistettiinkin jo 300 000 autoa.

Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) maksaa palkkoja 47 miljoonan euron edestä vuositasolla ja liikevaihto on 3,2 miljardia euroa. Tehdas työllistää suoraan 3 500 henkilöä ja 7 000 henkilöä saa elantonsa tehtaan alihankkijoilta.  Hyundai tilaa vuosittain 1,3 miljardin euron edestä osia eurooppalaisilta alihankkijoilta, josta Nošovicen tehtaan osuus on merkittävä.

Kolme päätoimittajaa sijaitsee tehtaan alueella, joka vähentää liikennettä 200 kuorma-auton verran päivässä. Viisitoista muuta päätoimittajaa sijaitsevat Tsekin tasavallassa ja 62 % osien arvossa mitattuna ovat uuden Hyundai i30 –mallin osia.

Nošovicen tehtaalla valmistetaan Hyundai ix20-, ix35- sekä i30-malleja. Tämän lisäksi nämä mallit on suunniteltu Euroopan markkinoille Hyundain teknisessä keskuksessa Saksassa, Rüsselsheimissa.

Nošovicen tehtaalla yhdessä Hyundain Turkin tehtaan kanssa valmistetaan 70 % kaikista Euroopassa myytävistä Hyundai-malleista.

Hyundai Motor Finland Oy, Laivalahdenkatu 8, 00880 Helsinki. Kotisivut www.hyundai.fi.
Lehdistön yhteyshenkilö tiedotuspäällikkö Jonna Nevalainen, puhelin 050-568 7706, sähköposti jonna.nevalainen(at)hyundai.fi.

Vuonna 1967 perustettu Hyundai Motor Company möi vuonna 2012 yhteensä 4,4 miljoonaa ajoneuvoa maailmanlaajuisesti. Kasvua edellisvuoteen syntyi 8,6 prosenttia.

Hyundai Motor Europe kasvatti vuonna 2012 myyntiään 9,4 prosentilla. Yhteensä Hyundai Motor Europe möi viime vuonna 444 000 autoa ja saavutti 3,5 prosentin markkinaosuuden.

Vuonna 2001 perustettu Hyundai Motor Finland on osa Simetron Groupia. Vuonna 2012 Hyundai-malleja rekisteröitiin Suomessa 4390 kappaletta ja merkki kasvatti markkinaosuutensa 4,0 prosenttiin. Koko Hyundai-henkilöautomallistolla on viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta. Takuu sisältää myös tieturvan sekä määräaikaishuoltojen välillä tehtävät kausitarkistukset.