Ilmataksi Hyundain ja Uberin yhteisenä tavoitteena

• Hyundai on ensimmäinen Uber Elevate -kumppani, jolla on kyky Uber Air Taxi -ilmataksien massatuotantoon
  • Hyundain UAM (Urban Air Mobility) -järjestelmä elävöittää kaupunkeja mahdollistamalla tarveperusteisen liikkumisen ilmateitse Uberin Elevate-verkostossa

Uber ja Hyundai Motor Company ovat julkistaneet uuden kumppanuuden. Tavoitteena on kehittää Uber Air Taxi -kulkuneuvoja ilmateitse tapahtuvaa tulevaisuuden yhteiskäyttöliikennettä varten. Samalla osapuolet paljastivat Las Vegasissa järjestettävillä CES-kulutuselektroniikkamessuilla konseptin täysikokoisesta ilma-aluksesta.

Hyundai on ensimmäinen Uber Elevate -hankkeeseen liittynyt autoalan yhtiö, ja sen mukaantulo tuo yhteistyöhön laajan valmistuskapasiteetin sekä vahvan kokemuksen sähkökäyttöisten kulkuneuvojen massatuotannossa.

Hyundain julkistama ilma-aluskonsepti kehitettiin osittain Uberin avoimen suunnittelun prosessissa. Se on Yhdysvaltain avaruushallinnon NASAn innoittama lähestymistapa, joka vauhdittaa innovointia esittelemällä kulkuneuvokonseptit avoimesti. Näin mikä tahansa yhtiö voi käyttää niitä kehittääkseen omia ilmataksimallejaan ja suunnittelutekniikoitaan.

Nyt julkistetussa kumppanuudessa Hyundai valmistaa ilma-alukset ja ottaa ne käyttöön. Uber tuottaa ilmatilan käyttöön liittyviä tukipalveluja, yhteydet maakuljetuksiin sekä asiakkaan käyttöliittymän ilmateitse hoidettavaan yhteiskäyttöjärjestelmään. Lisäksi osapuolet tekevät yhteistyötä kehittääkseen edellytyksiä uuden kulkuneuvotyypin nousu- ja laskukäytännöille.

- Visiomme ilmassa tapahtuvasta kaupunkiliikenteestä muuttaa urbaanin liikennejärjestelmän, sanoo Hyundain Urban Air Mobility (UAM) -osaston vetäjä ja varatoimitusjohtaja Jaiwon Shin. - Odotamme UAMin tuovan uutta elämää kaupunkiyhteisöihin ja antavan ihmisille lisää laatuaikaa. Uskomme vahvasti, että Uber Elevate on meille oikea kumppani tämän edistyksellisen tuotteen tuomisessa mahdollisimman monen asiakkaan saataville.

- Hyundai on ensimmäinen autoalan kumppanimme, ja sillä on maailmanlaajuista kokemusta henkilöautojen valmistuksesta. Uskomme, että Hyundailla on potentiaalia rakentaa Uber Air -kulkuneuvoja sellaisia määriä, jotka ovat ennennäkemättömiä tämän päivän ilmailuteollisuudessa. Ne ovat korkealaatuisia ja luotettavia lentolaitteita, joiden avulla matkustajalle aiheutuvia matkakohtaisia kuluja voidaan vähentää. Kun yhdistämme Hyundain lihakset valmistajana ja Uberin teknologia-alustan, tuloksena on jättiläismäinen harppaus eteenpäin energisen taksiverkoston luomiseksi tulevina vuosina, sanoo Uber Elevaten johtaja Eric Allison.

Nyt julkaistua kumppanuutta varten Hyundai on työskennellyt Uber Elevaten kanssa kehittääkseen S-A1-nimeä kantavan henkilökohtaisen ilma-aluksen eli PAVin (Personal Air Vehicle). Suunnittelussa on hyödynnetty innovatiivisia käytäntöjä, jotta sähkökäyttöinen sekä pystysuoraan nouseva ja laskeva (eVTOL) kulkuneuvo soveltuisi parhaalla mahdollisella tavalla yhteiskäyttötarkoituksiin.

Elevate-hanke loi tämän prosessin perustan NASAn historialliselle lähestymistavalle julkistaa suunnittelukonseptit, jotta ne innostaisivat useita yhtiöitä kehitystyöhön. Tällä tavoin kannustettiin tutkimuslaitosten välistä yhteistyötä, tutkittiin uusia aerodynaamisia konsepteja ja kiihdytettiin toiminnan teollistamista muun muassa siipien suunnittelussa, melunhallinnassa ja simulaatioiden todentamisessa.

Tämän tuloksena CES-messuilla paljastettu Hyundain S-A1 heijastelee aiempia Uber Elevaten julkistamia eVTOL-ratkaisuja seuraavilla tavoilla:

• Se on suunniteltu jopa 290 km/h matkalentonopeuteen, noin 300-600 metrin lentokorkeuteen ja jopa 100 kilometrin pituisille matkoille.
  • Hyundai-kulkuneuvo on täysin sähkökäyttöinen ja hyödyntää sähköistä työntövoimaa.
  • Laitteessa on useita eri puolille runkoa sijoitettuja roottoreita ja potkureita yksittäisen vikaantumisen aiheuttaman riskin pienentämiseksi. Lisäksi usean pienen roottorin käyttö vähentää melua verrattuna isoilla roottoreilla varustettuihin polttomoottorikäyttöisiin helikoptereihin, mikä on erityisen tärkeää kaupunkialueilla.
  • Ruuhka-aikoina lataamiseen riittää 5-7 minuuttia.
  • Malli on suunniteltu nousemaan ilmaan pystysuoraan, siirtymään matkalennon ajaksi siipien nostovoimaan perustuvaan etenemiseen ja laskeutumaan taas pystysuoraan alas.
  • Aluksi Hyundain kehittämässä kulkuneuvossa on lentäjä, mutta myöhemmin laite kehitetään lentämään itsenäisesti.
  • Matkustamossa on neljä istuinta matkustajille sekä riittävästi tilaa matkatavaroille. Nelipaikkaisuuden ansiosta kenenkään ei tarvitse istua keskipaikalla muiden välissä.

Saumattoman liikkuvuuden aikakautta ennakoiva Hyundain tutkimustyö tulevaisuuden kaupunkiliikenteen parissa liittää sähköisen PAV-konseptin uudenlaiseen maaliikenteeseen, Purpose Built Vehicle (PBV) -konseptiin. Lisäksi Hyundain visioon yhteisöjen luomisesta tulevaisuuden liikennejärjestelmien pohjalta liittyy uusi Hubiksi nimetty infrastruktuurikonsepti. Tavoitteena on myös, että useat henkilökohtaiset lentolaitteet ja niitä tukevat maakulkuneuvot ovat telakoituneena ja verkottuneena Hubiin, jolloin ne muodostavat uudenlaisen julkisen tilan.

Uber on ilmoittanut tähtäävänsä esittelylentojen järjestämiseen vuoden 2020 aikana ja Elevate-hankkeen saamiseksi kaupalliseen käyttöön vuonna 2023.

Hyundai Motorin innovatiivisia älykkään liikenteen ratkaisuja esitellään parhaillaan yhtiön osastolla CES-kulutuselektroniikkamessuilla Las Vegasin Convention Centerissä.

Medialle tarkoitetut kuvat Hyundain ilmataksikonseptista ovat saatavana täällä (linkki voimassa 28.6.2020 asti).