Inspiraatio skeittilaudasta: Hyundai kehittää sähköautoille uutta mullistavaa alustarakennetta

• Hyundai Motor Group kehittää uutta täyssähköautoille suunniteltua skaalautuvaa alustarakennetta yhteistyössä yhdysvaltalaisen Canoo-nimisen yrityksen kanssa.
  • Alun perin Canoon kehittämän skeittilautatyylisen pohjaratkaisun uskotaan laskevan sähköautojen tuotantokustannuksia ja asiakashintoja.
  • Hyundai Motor Group investoi 87 miljardia dollaria (USD) tulevaisuuden teknologioihin vuoteen 2025 mennessä.

Hyundai Motor Group on aloittanut yhteistyön yhdysvaltalaisen Canoo-yrityksen kanssa kehittääkseen uudenlaisen täyssähköautoille tarkoitetun alustaratkaisun, joka mahdollistaa erikokoisten henkilöautojen valmistamisen yhteneväiselle perusrakenteelle.

Canoon kehittämä ratkaisu koostuu skeittilautaa muistuttavasta alustarakenteesta, joka pitää sisällään kaikki sähköauton tarvitsemat tärkeimmät komponentit, kuten akuston ja voimalinjan. Tämän päälle voidaan joustavasti suunnitella erikokoisia ja erilaisiin käyttötarkoituksiin suunnattuja korimalleja.

Uuden sähköisen perusrakenteen on määrä yksinkertaistaa paitsi autojen suunnittelutyötä, mutta myös laskea autojen kuluttajahintoja, kun tuotantokuluissa syntyy säästöä. Yksi innovaation etuja on lisäksi se, että markkinoiden muutoksiin pystytään reagoimaan aiempaa nopeammin, kun saman sähköisen rakenteen päälle voidaan suunnitella joustavasti erilaisia matkustamoja.

Hyundain ja Canoon kehittämä skaalautuva alustarakenne tulee mahdollistamaan myös PBV-segmentin (Purpose Built Vehicles) ajoneuvojen suunnittelun. PBV-ajoneuvot on suunniteltu tiettyä käyttötarkoitusta varten, kuten pakettijakeluun tai yhteiskäyttöiseksi pikkubussiksi.

- Olemme vaikuttuneita siitä, kuinka nopeasti ja tehokkaasti Canoo suunnitteli innovatiivisen täyssähköisen ajoneuvorakenteensa. Yritys sopii loistavasti tekniikkakumppaniksi Hyundai Motor Groupille, josta on tulossa edelläkävijä tulevaisuuden liikkuvuuspalveluissa, Hyundai Motor Groupin tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Albert Biermann sanoo.

Canoo esitteli ensimmäisen sähköajoneuvonsa syyskuussa 2019, vain 19 kuukautta yrityksen perustamisen jälkeen. Uudenlainen, sähköajoneuvon tärkeimmät komponentit sisältävä, yhtenäinen alustaratkaisu haastaa autoteollisuuden perinteisiä tuotantotapoja.

- On suuri kunnia saada auttaa Hyundain kaltaista maailmanlaajuista autovalmistajaa uudenlaisten sähköautoratkaisujen sekä tulevaisuuden automallien kehittämisessä, Canoon johtaja Ulrich Kranz sanoo.

Hyundai Motor Group on kertonut investoivansa 87 miljardia Yhdysvaltain dollaria tulevaisuuden teknologioihin vuoteen 2025 mennessä.

Pikafaktat

Uuden sähköisen perusrakenteen on määrä yksinkertaistaa paitsi autojen suunnittelutyötä, mutta myös laskea autojen kuluttajahintoja, kun tuotantokuluissa syntyy säästöä. Innovaation etuja on myös se, että markkinoiden muutoksiin pystytään reagoimaan aiempaa nopeammin, kun saman sähköisen rakenteen päälle voidaan suunnitella joustavasti erilaisia matkustamoja. #Hyundai #Canoo #sähköauto