IONIQ 6 -sähköautolle täydet viisi tähteä Euro NCAP -testeissä

• Hyundain odotettu IONIQ 6 on saavuttanut täydet viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä
  • Täyssähköisen IONIQ-mallisarjan uusin tulokas pärjäsi erityisen hyvin aikuis- ja lapsimatkustajien testeissä sekä turvallisuusjärjestelmien kategoriassa
  • IONIQ 6 on varusteltu uusimmalla Hyundai SmartSense -turvallisuusteknologialla

Hyundai IONIQ 6 -sähköauto on saavuttanut huippuarvion itsenäisesti toimivalta Euro NCAP -järjestöltä (European New Car Assessment Programm). IONIQ-malliston uusin tulokas seuraa IONIQ 5:n jälkiä täyden viiden tähden tuloksellaan.

Euro NCAP -testeissä ajoneuvoja arvioidaan neljässä eri kategoriassa. Autossa matkustavien turvallisuutta arvioidaan erikseen aikuisten ja lasten näkökulmasta, minkä ohella arvioidaan ajoneuvon turvallisuutta muilla tiellä liikkuvien osalta sekä auton omien turvallisuusjärjestelmien toimivuutta.

”IONIQ 5 ja IONIQ 6 -mallien menestys ja viiden tähden tulokset Euro NCAP -testeissä ovat paitsi osoitus Hyundain edelläkävijyydestä tulevaisuuden liikkumisratkaisujen saralla, myös osoitus siitä, että automallimme ovat Euroopan turvallisimpien joukossa”, markkinointi- ja tuotejohtaja Andreas-Christoph Hofmann Hyundai Motor Europelta sanoo.

”Hyundai on sitoutunut takaamaan asiakkaidensa ja kaikkien tiellä liikkuvien turvallisuuden parhailla teknisillä teknologioilla, ja uusin viiden tähden Euro NCAP -testitulos alleviivaa menestymistä tavoitteen saavuttamisessa”, hän jatkaa.

IONIQ 6:n edistykselliset kuljettajaa avustavat järjestelmät

IONIQ 6:een on saatavilla uusimman sukupolven Hyundai SmartSense -turvallisuusteknologia, joka pitää sisällään esimerkiksi Highway Driving Assist 2 (HDA 2) -järjestelmän. Se mukauttaa ajoneuvon nopeutta automaattisesti edellä ajavan mukaan säilyttäen turvallisen välimatkan. HDA 2 -toiminto pitää ajoneuvon myös keskellä kaistaviivoja, myös kaarteissa. Autossa on seitsemän turvatyynyä vakiona.

Navigaatiopohjainen Smart Cruise Control (SCC) auttaa puolestaan säilyttämään etäisyyden edellä ajavaan sekä ylläpitämään kuljettajan toivoman nopeuden. Toiminto mukautuu kuljettajan ajotapoihin, ja osaa sovittaa karttadatan pohjalta turvallisen nopeuden kaarteisiin. Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) -järjestelmä avustaa välttämään etutörmäyksiä varoittamalla ensin kuljettajaa sekä tarvittaessa avustamaan hätäjarrutuksessa.

IONIQ 6:ssa on myös toiminnot, joilla pyritään välttämään törmäyksiä risteysalueella, vastaantulevien kaistalla sekä kaistaa vaihdettaessa katvealueessa olevien ajoneuvojen kanssa avustavan ohjauksen avulla.

Muita puoliautonomisia avustinjärjestelmiä ovat Intelligent Speed limit Assist (ISLA), joka säätää ajoneuvon nopeutta vastaamaan nopeusrajoituksia sekä High Beam Assist (HBA), joka säätää pitkiä ajovaloja vastaantulevan liikenteen mukaan.

IONIQ 6 osaa myös analysoida kuljettajan vireystilaa ja suositella taukoja. Auto myös huomauttaa kuljettajaa, mikäli hän ei huomaa jonotustilanteessa edessä olevan auton lähtevän liikkeelle.

Blind-Spot Collision-avoidance Assist (BCA) avustaa välttämään törmäyksiä sivusuunnassa katvealueessa liikkuvien ajoneuvojen kanssa, kun taas Blind-Spot View Monitor (BVM) -toiminto puolestaan näyttää sivupeileihin sijoitettujen kameroiden välittämää kuvaa katvealueesta auton digitaalisessa mittaristossa silloin, kun kuljettaja kytkee suuntavilkun päälle. Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) auttaa välttämään törmäyksiä sivuilta lähestyvien ajoneuvojen kanssa peruutettaessa.

IONIQ-malliston uusin tulokas varmistaa myös takamatkustajien turvallisuutta Safe Exit Warning (SEW) -toiminnolla, joka varoittaa ovea avatessa takaa lähestyvistä ajoneuvoista. Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) -järjestelmä estää puolestaan törmäyksiä pysäköinnin yhteydessä niin auton edessä, takana kuin sivuilla.

Stressitöntä matkantekoa 614 kilometrin toimintamatkalla

IONIQ 6:n asiakkaat hyötyvät Hyundai Motor Groupin edistyksellisestä akkuteknologiasta, joka tarjoaa sähköautolle pitkän toimintamatkan. IONIQ 6 on yksi markkinoiden energiatehokkaimmista automalleista. Yhdistetty WLTP-toimintamatka on IONIQ 6:lla jopa 614 kilometriä, sekin yksi markkinoiden parhaita lukemia.

Huiman pitkä sähköinen toimintamatka on saavutettu Hyundai Motor Groupin kehittämän E-GMP (Electric-Global Modular Platform) alustarakenteen sekä erittäin alhaisen ilmanvastuskertoimen ansiosta. E-GMP on mahdollistanut autolle myös ultranopean 800 voltin akkujärjestelmän, jolla auton lataa optimaalisissa olosuhteissa 10 prosentin varaustasosta 80 prosenttiin vain 18 minuutissa. Auto tukee myös tavanomaisempien 400 voltin suurteholatausasemien käyttöä ilman erillisiä adaptereja.

Kuten IONIQ 5 -mallissa, myös IONIQ 6 tarjoaa käyttäjälleen innovatiivisen V2L (Vehicle-to-Load) -toiminnon. Sen avulla virtaa on mahdollista ottaa autosta myös muille sähkölaitteille esimerkiksi sähkökatkon aikana tai retkeillessä. V2L-toimintoa käytetään auton ulkoisen latausportin kautta adapterin kautta. Lisäksi auton sisätiloissa on erillinen pistorasia takamatkustajien jalkatilassa, jonka kautta esimerkiksi kannettavan tietokoneen lataaminen onnistuu.

IONIQ 6 on myös Hyundain ensimmäinen automalli, joka tarjoaa OTA-päivitysten kautta (Over-the-Air) mahdollisuuden päivittää auton useita toiminnallisuuksia. Myös kartta- ja multimediajärjestelmän päivitykset onnistuvat etänä OTA-toiminnon avulla.

Lainaukset

IONIQ 5 ja IONIQ 6 -mallien menestys ja viiden tähden tulokset Euro NCAP -testeissä ovat paitsi osoitus Hyundain edelläkävijyydestä tulevaisuuden liikkumisratkaisujen saralla, myös osoitus siitä, että automallimme ovat Euroopan turvallisimpien joukossa.
Andreas-Christoph Hofmann, markkinointi- ja tuotejohtaja, Hyundai Motor Europe