IONIQ Electric ja menestyksen salaisuus

• Hyundain Ioniq-perhe oli ensimmäinen automalli, joka tarjosi kolme sähköistettyä voimalinjaa, hybridin, ladattavan hybridin ja täyssähkön
  • Ioniq sai ensiesittelynsä vuonna 2016 ja päivityksen 2019
  • Nyt markkinoille saapuva vuosimalli 2021 tuo Ioniq Electriciin mukanaan mm. odotetun Bluelink-telematiikkapalvelun
  • Julkaisemisestaan lähtien Ioniq on saanut kiitosta erityisesti viiden tähden turvallisuusluokituksestaan, alhaisista käyttökustannuksistaan ja erinomaisesta suunnittelustaan

Hyundai Ioniq-mallia voi kehua monesta seikasta, mutta eniten kiitosta ovat saaneet erityisesti sen huippuluokan, viiden tähden, turvallisuusvarustelu, erinomainen hinta-laatu-suhde, palkittu muotoilu sekä markkinoiden paras energiatehokkuus. Ioniq oli myös maailman ensimmäinen auto, jossa oli kolme erilaista sähköistettyä voimansiirtoa.

Viiden tähden NCAP-turvallisuutta

Hyundai Ioniq sai heti ensiesittelynsä jälkeen vuonna 2016 viiden tähden Euro NCAP -arvosanan, joka on paras mahdollinen arvio. Päivityksensä jälkeen, vuonna 2019, se sai jälleen huippupisteet. Mallia kehuttiin sekä matkustajien että jalankulkijoiden turvaamisesta. Ioniqin hyvä arvosana perustuu mm. sen kattavaan turvallisuusvarusteluetteloon, kuten seitsemään turvatyynyyn, mukaan lukien innovatiivinen polviturvatyyny kuljettajalle, sekä auton vahvaan, iskua vaimentavaan rakenteeseen.

Alhaiset käyttökustannukset

Ioniq tarjoaa erinomaisen vastineen rahalle. EurotaxGlass, CAP, Auto Bild ja Schwacke ovat kaikki ylistäneet mallia sen kyvystä säilyttää suuri osa alkuperäisestä arvostaan vuosi toisensa jälkeen, ja Auto Bild ja Schwacke nimittivät sen Value Championiksi kahtena peräkkäisenä vuotena.

Eri lähteiden, kuten Suomen Liikenne- ja viestintäviraston Traficomin ylläpitämän Autovertaamon, mukaan Ioniq Electric on myös pienikulutuksisin sarjatuotantoauto. Yhdistettynä kilpailukykyiseen uushankintahintaan mallin kokonaiskustannuskustannukset pysyvät kiitettävän alhaisina.

Odotettu Bluelink-älypuhelinohjaus

Ioniq Electric MY21 on varustettu odotetulla Bluelink®-telematiikkapalvelulla, jonka avulla älypuhelinsovelluksella voi esimerkiksi asettaa auton lämpenemään tai tarkastella akun varaustilaa.

Apple CarPlay ja Android Auto -liitettävyyspalvelut ovat nyt käytettävissä 8 tuuman tietoviihdejärjestelmän kanssa langattomasti ja antavat mahdollisuuden peilata iOS- ja Android-älypuhelinten toimintoja.

Vuodesta 2019 alkaen Ioniq-mallin on saanut navigaattorin ja 10,25-tuumaisen värikosketusnäytön yhteydessä suomenkielisellä tietoviihdejärjestelmällä ja suomenkielisellä puheohjauksella.

Sähköauton ääni vakiovarusteena

Sähköautot ovat liikkuessaan hiljaisia, mikä vähentää liikenteen melua ja lisää ajomukavuutta. Liikenneturvallisuuden parantamiseksi EU on hyväksynyt asetuksen, joka edellyttää uusilta, 1.7.2019 jälkeen tyyppihyväksytyiltä autoilta varoitusääntä, jotta auton äänettömyydestä ei aiheudu hiljaisilla nopeuksilla vaaraa jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Hyundailla järjestelmän nimi on VESS (Virtual Engine Sound System) ja se on aiemmissa sähköautomalleissa ollut kuljettajan kytkettävissä päälle/pois. Ioniq MY21 -malleissa VESS-varoitusääni on autossa aina aktivoituna.

Sähköisen liikkumisen edelläkävijä

Hyundai pyrkii vahvistamaan asemaansa ekologisen liikkumisen edelläkävijänä ja kehittää jatkuvasti tuotevalikoimaansa ajoneuvoilla, jotka auttavat rakentamaan kestävän kehityksen ratkaisuja. Asiakkaiden palautteeseen ja käyttötarpeisiin perustuen Hyundai pystyy jatkuvasti kehittämään uusia haluttuja sähköistetyn liikkumisen ratkaisuja. Tulevaisuuden liikkuminen ei tarkoita vain ajokokemusta: Hyundain kumppanit ja tytäryhtiöt tekevät myös tiivistä yhteistyötä teollisuuden, infrastruktuurin ja kotilatausasemien valmistajien kanssa, jotta Hyundai pystyy tarjoamaan yhä uusia räätälöityjä liikkumisratkaisuja.

Hyundai Ioniq on saatavana hybridi-, plug-in-hybridi- tai täyssähköisellä voimalinjalla. Ioniq Electricin toimintamatka on 311 km (WLTP) ja akkukapasiteetti 38,3 kWh.

Aiemman vuosimallin mukaan uuden, paremmin varustellun, Ioniq Electric 38 kWh 136 hv Comfort MY21 -mallin hinnat alkavat 39 390 eurosta (37 390 eur valtion 2 000 euron hankintatuella). Ensimmäiset autot saapuvat maahan huhtikuussa 2021.