IONIQ Hybrid muuttaa käsitykset hybridiautoista

Hyundai Motor Company, Etelä-Korean suurin autonvalmistaja, on esitellyt vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävän IONIQ-mallin ominaisuuksia. Auto tulee saataville täysin sähkötoimisena (EV), lataushybridinä (PHEV) tai hybridiversiona (HEV). Ensimmäisenä markkinoille saapuu IONIQ Hybrid -malli.

”IONIQ merkitsee uuden aikakauden ja tulevaisuuden autoilun alkua, haluamme esitellä tekniset innovaatiomme koko maailmalle,” kertoi Moon-Sik Kwon, Hyundain teknisen suunnittelukeskuksen varapuheenjohtaja. ”IONIQ on kehitetty hyödyntämällä koko tekninen kapasiteettimme. Hybridin tehokkuus ja taloudellisuus ovat luokkansa huipua. IONIQ näyttää toteen ajatuksen, että auto voi olla sekä muotoilultaan moderni että ominaisuuksiltaan tehokas,” hän jatkaa.

IONIQ Hybrid on varustettu 1,6-litraisella nelisylinterisellä GDI Kappa -bensiinimoottorilla sekä sähkömoottorilla, joka on yhteydessä edistykselliseen litium-ioni-polymeeri-akkuun. Nämä kaksi voimalinjaa saavuttavat 104 kW:n (141 hv) maksimitehon sekä 265 Nm vääntömomentin. Uusi kuusinopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto (6DCT) tuottaa erinomaisen suorituskyvyn sekä pehmeät vaihtotapahtumat, ja tuloksena on viihtyisää ajoa ja todella hyvä polttoainetehokkuus.

IONIQin coupemainen silhuetti johtaa ilmavirtauksia mahdollisimman tehokkaasti. Muoto on yhdistelmä aktiivisia ja passiivisia ominaisuuksia ja sen avulla on saavutettu ainutlaatuinen 0,24 Cd:n ilmanvastuskerroin, mikä on yksi markkinoiden aerodynaamisimmista.

IONIQ tarjoaa edistyksellistä mukavuutta ja turvallista käytettävyyttä asiakkaiden erilaisiin elämäntapoihin. IONIQissa on älypuhelimien käyttäjäjoukolle Apple CarPlay ja Android Auto –järjestelmät. Myös 7” TFT-kosketusnäytöllinen informaatiokeskus tuo ohjaamoon korkean teknologian ilmettä. Korkearesoluutioinen näyttö toistaa laajan valikoiman kuljettajalle hyödyllistä informaatiota, mukaanlukien joukon erityisesti hybridiä varten kehittyjä tietoja.

Uudelle pohjalevylle rakennettu IONIQ on ajotuntumaltaan kuin kompakti auto. Voimansiirtojärjestelmä vastaa kuljettajan vaatimuksiin tehokkaasti ja nopeasti. Ajaminen ja käsiteltävyys, samoin kuin äänet, värinät ja kaikki melutasot on säädetty erityisesti ajamisen miellyttävyyttä silmällä pitäen. Äänettömys ja mukavuus ovat aivan omaa luokkaansa.

IONIQissa on korkean teknologian aktiivisia ja passiivisia turvallisuustoimintoja kuljettajan ja matkustajien suojelemiseksi. Sähköiset turvajärjestelmät, kuten automaattinen hätäjarrutustoiminto, kaistavahti sekä –avustin ja kuolleen kulman varoitusjärjestelmä auttavat välttämään onnettomuuksia. Seitsemän turvatyynyä, mukaan lukien kuljettajan polviturvatyyny, samoin kuin uudet rakenteelliset korielementit, ovat tehneet mahdolliseksi käyttää edistyksellistä suurlujuusterästä 53 % auton korirakenteesta. Erikoisteräksen käyttö antaa IONIQin korille erinomaisen jäykkyyden, ja se myös parantaa käsiteltävyyttä sekä turvallisuutta.

Tyyli/muotoilu: ympäristöystävällisyys sekä korkea teknologia kohtaavat

IONIQin muotoilussa on kaksi avaintekijää – tehokkuus ja teknologia. Insinöörit ja muotoilijat työskentelivät yhteistyössä varmistaakseen, että muoto ja toiminnot kehittyivät samanaikaisesti. Ympäristöystävälliset ja korkean tekniikan päämäärät yhdistettiin ja yhteistyö johti tyylikkääseen muotoiluun.

Ulkomuoto ja mahdollisimman luonnolliset ilmavirtaukset korostavat korin aerodynaamisia linjoja ja toistavat IONIQin ympäristöystävällisiä tavoitteita samalla, kun ne välittävät kuvaa auton tehokkuudesta. Urheilullinen, coupemainen profiili erottaa IONIQin muista hybridimalleista viehättävällä tyylikkyydellä.

Ajovalojen muotoilu ja Hyundain tunnusomainen kuusikulmainen jäähdyttäjän säleikkö kuvaavat visuaalisesti IONIQin puhtautta ympäristöystävällisenä autona. Jäähdyttäjän säleikkö, C-muotoiset LED-päiväajovalot ja niiden yläpuolelle sijoitetut ajovalot viimeistelevät keulan tyylikkään ilmeen. Erityisesti tähän malliin suunnitellut vanteet erottavat hybridi-mallin sen täyssähköisestä ja lataushybridi -sisaruksista.

Kuten auton ulkomuoto, myös IONIQ:n sisätilat korostavat auton ympäristöystävällisiä ominaisuuksia. Pehmeä, elegantti ja tyylikäs teema ja sisätilojen tehokas käyttö ovat varmistaneet myös eri säätimien käytännöllisyyden. Materiaalit ovat ympäristöystävällisiä ja ne luovat puhtaan ja raikkaan ilmeen. Ulkovärejä IONIQ:ssa on yhdeksän ja sisustuksen voi valita kolmesta värivaihtoehdota.

Voimalinjat tarjoavat tehokkuutta ja ultramatalat päästöt

IONIQ Hybrid on suunniteltu saavuttamaan luokkansa paras polttoainetaloudellisuus ilman kompromisseja tehokkuudessa. IONIQ Hybrid on varustettu nelisylinterisellä 1,6 GDI Kappa-bensiinimoottorilla. Voimanlähde kehittää 77 kW (105 hv / 5700 k/min) tehon, ja maksimi vääntömomentti on 147 Nm (4000 k/min). Moottori on yhdistetty kuusivaihteiseen kaksoiskytkinvaihteistoon (6DCT) ja yhdessä 32 kW:n (43,5 hv) sähkömoottorin kanssa se tarjoaa 103,6 kW:n (141 hv) maksimitehon 5700 k/min ja 265 Nm vääntömomentin ykkösvaihteella ja 235 Nm vääntömomentin kakkosvaihteesta kuudenteen vaihteeseen.

IONIQ Hybridissä ja lataushybridissä on kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto (6DCT). Vaihteisto tarjoaa luokkansa parhaan vaihtotehokkuuden. Hyödyntämällä viimeisimmän sukupolven vaihteistoteknologiaa, IONIQ tuottaa sekä ainutlaatuista suorituskykyä että erinomaista polttoainetaloudellisuutta.

Kuljettaja voi vaikuttaa polttoainetaloudellisuuteen ja IONIQin dynaamiseen luonteeseen valitsemalla joko SPORT- tai ECO-ajomoodin. SPORT-toiminto pitää pienemmät vaihteet pidempään ja yhdistää molempien voimanlähteiden tehot tuomaan autolle parhaan suorituskyvyn. ECO-moodissa vaihteisto optimoi vaihteiden käytön polttoaineen säästöä ajatellen ja vaihtaa isommalle vaihteelle aikaisemmin, saaden aikaan luokan johtavan polttoainetaloudellisuuden.

32 kW (43,5 hv) sähkömoottori mahdollistaa IONIQ Hybridin liikkumaan pelkällä sähkövoimalla 120 km/h nopeuteen saakka, maksimoiden tehokkuuden ja minimoimalla CO2-päästöt. Sähkövoima tuotetaan jatkuvalla magneettisynkronimoottorilla.

Hyundain suunnittelijat valitsivat litium-ioni-polymeeri-akkupaketin IONIQ Hybridiin perinteisen nikkelimetalliakun asemesta. Tämä tuottaa erinomaisen lataus- ja purkutehokkuuden ja huomattavan maksimitehon. Suunnittelutyössä otettiin myös huomioon akkujärjestelmän sijoitus. Akut sijoitettiin takaistuimien alle, jotta matkustamon ja matkatavaratilan laajuus saatiin täysin hyödynnetttyä.

Hybridi voimansiirtojärjestelmän komponentit suunniteltiin erittäin kompakteiksi. Hybriditekniikan lisäpaino on minimaalinen ja se auttaa tuottamaan tehoa huomattavasti painonlisäystä enemmän.

Edistyksellistä insinööritaitoa ja teknologiaa

Hyundain insinöörit halusivat luoda auton, joka on huipputuote muotoilultaan ja mukavuudeltaan. IONIQin pehmeä, coupemainen silhuetti ja yksilölliset, huolellisesti työstetyt linjat auttavat ilmavirtausten tehokasta kulkua korin linjojen mukaisesti.

IONIQ-malleissa ilmastointi voidaan säätää tehokkaan käytön asetukseen, joka tuottaa miellyttävän, mukavan ja virkistävän ilmastoinnin käyttämättä kuitenkaan tarpeettomasti energiaa. Hyödyntämällä ilmastoinnissa tai lämmityksessä auton sisäilmaa, voidaan tuuletusjärjestelmän hävikki ja energian kulutus minimoida.

Toinen IONIQin ominaisuuksia kuvaava esimerkki on kierrätys- tai ympäristöystävällisten materiaalien innovatiivinen käyttö. Esimerkiksi oviverhoilut on tehty kierrätetystä muovista yhdistettynä puujauheeseen ja vulkaaniseen kiveen. Yhdistelmän laatu ja tehokkuus äänieristeenä on sama kuin perinteisillä materiaaleilla, mutta painoa on saatu 20 % pienemmäksi.

Ympäristötietoisuus on vallitseva teema, ja autossa on käytetty vähemmän öljystä riippuvaisia tuotteita. Materiaaleja on jalostettu myös sokeriruosta ja niitä käytetään mm. matoissa. Kyseiset materiaalit parantavat samalla matkustamon ilmanlaatua.

Kierrätys-ja ympäristöystävälliset materiaalit helpottavat omalta osaltaan auton kierrätystä sen elinkaaren loppuvaiheessa. Maalipinnoissa on käytetty ympäristöystävällisiä tuotteita, ja esimerkiksi eräiden komponenttien metalliväreissä on käytetty soijapavuista saatua öljyä.

ECO-DAS (Eco-Driving Assistant System) -asetus tekee useiden ainutlaatuisten teknologioiden avulla IONIQ-mallista mahdollisimman energiatehokkaan. ECO-DAS arvioi ajettavaa tietä satelliittinavigointijärjestelmän ja vallitsevan liikennemäärän mukaan. Arvioimalla tien luonnetta, järjestelmä mm. lataa akut mahdollisimman tehokkaasti. Edistyksellinen järjestelmä kannustaa tehokkaaseen, mutta rentoon ajamiseen. Se kertoo muutoksista nopeusrajoituksissa ja tien luonteessa ja säästää turhilta kiihdytyksiltä ja jarrutuksilta. Tämä älykkään ajoprosessin hyötykäyttö tehostaa polttoainetaloudellisuutta, optimoi akkukapasiteettia ja pidentää sähkön avulla ajettavaa matkaa.

IONIQ ottaa huomioon älypuhelimen saumattoman integroinnin auton informaatiokeskusjärjestelmään käyttämällä Apple CarPlay tai Android Auto -järjestelmiä. IONIQ tarjoaa myös langattoman induktio-latausalustan (Qi standardi) matkapuhelimille.

IONIQin suunnittelutyön tavoitteena oli painon säästäminen ilman, että ajamisen tasoon tai hauskuuteen tehdään kompromissejä. Alumiinia on käytetty IONIQin konepellissä ja takaluukussa, ja ne ovat keventäneet mallia 12,4 kiloa perinteiseen autoon verrattuna. Painonsäästöstrategiaa toteutettiin myös pienissä yksityiskohdissa, kuten tavaratilan suojapeitteessä.

Ajamisen tehokkuus on IONIQissa parempi kuin yhdessäkään luokkansa hybridissä. Ajaminen ja käsittely, samoin kuin äänet, värinät ja melutaso, on erityisesti säädetty ajomukavuutta ajatellen. Kojelaudan eristeet minimoivat moottorin äänet, ja vaimennus lattiapaneleissa sekä A- ja B-pilarien täytteet, paksummat ikkunalasit ja ääntä vaimentava kalvo tuulilasissa edistävät hiljaista ja mukavaa matkantekoa.

Takajousituksen monivarsituenta kahdella alatukivarrella takaa ajamisen mukavuuden. Poikkeuksellisen laaja alumiinin käyttö etu- ja takajousituskomponenteissa säästää noin 10 kiloa painoa perinteisiin rakenteisiin verrattuna.

Jarrujärjestelmä on optimoitu käyttämään kaikki hyöty hybridijärjestelmästä, joka vuorostaan auttaa IONIQia ylläpitämään lataustasoa (SOC). Jarrutusenergian talteenottojärjestelmä toimii myös ääntä hillitsevänä.

Mukavuus ja kätevyys

IONIQin kaikki hybridikomponentit on paketoitu nerokkaasti. IONIQ tarjoaa luokkansa parhaan matkatavaratilan, koska akut on sijoitettu takaistuimien alle. Lisäksi takaistuimet voidaan kaataa tasaisiksi, jolloin tavaratila kasvaa jopa 750 litraan ja sallii isojenkin tavaroiden kuljettamisen helposti ja joustavasti.

Autossa on edessä ja takana reilut pääntilat sekä laajat hartia- ja polvitilat. Kuljettajan istuimen muistitoiminnot ja lämmitettävät etu- ja takaistuimet kutsuvat rentouttavaan matkustamiseen.

Turvallisuus – innovatiivisia aktiivisia ja passiivisia turvatoimintoja

IONIQin kori on kevyt ja jäykkä edistyksellisen muotoilun, rakennusmenetelmien ja materiaalien ansiosta. Törmäysenergiaa sitovat tehokkaat alueet ja matkustajia törmäystilanteessa suojaava kori takaavat ensiluokkaisen turvallisuuden.

IONIQin edistykselliset teknologiat, kehittyneet aktiiviset ja passiiviset turvatoiminnot suojaavat kuljettajaa ja matkustajia. Aktiivisia turvateknologioita on mm. kuolleen kulman varoitin, joka toimii yhdessä kaistanvaihtoavustimen kanssa. Ne varoittavat kuljettajaa ympäristössä olevista autoista, ihmisistä tai tai muista esteistä, jotka saattaisivat johtaa törmäykseen.

Kaistavahti ja -avustin varoittavat kuljettajaa ennen kuin auto ylittää kaista- tai reunaviivan sekä akustisesti että visuaalisesti ja ennen kuin järjestelmä suorittaa korjaavan ohjausliikkeen.

IONIQin automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (AEB) varoittaa kuljettajaa ja jarruttaa automaattisesti tarpeen vaatiessa. Käyttämällä etututkaa ja kamerasensoreita, AEB toimii kolmella tasolla. Aluksi kuljettajaa varoitetaan visuaalisesti ja akustisesti. Sen jälkeen järjestelmä kontrolloi jarrutusta ja antaa maksimaalisen jarrutusvoiman hetkeä ennen mahdollista törmäystä. Kun ajoneuvo tai jalankulkija on IONIQin edessä, järjestelmä aktivoituu ja minimoi vahingot, kun mahdollinen törmäys ei ole enää vältettävissä.

Käyttämällä etututkasensoreita, älykäs vakionopeudensäädin sallii muuttumattoman nopeuden ja säilyttää välimatkan edellä olevaan ajoneuvoon. Lisäksi älykäs rengaspaineiden valvontajärjestelmä huolehtii auton renkaiden oikeasta ilmanpaineesta ilmoittamalla kuljettajalle, mikäli rengaspaineissa tapahtuu muutoksia.

IONIQ Hybrid –mallia odotetaan Suomen markkinoille tämän vuoden lopulla.

Hyundai Motor Finland Oy
Kellokukantie 2, 01300 Vantaa

PR & Viestintäpäällikkö Sami Takaneva
puh: 050 3800 758
email: sami.takaneva@hyundai.fi

Euroopan alueella myydyistä Hyundai-malleista 95 % on suunniteltu, kehitetty ja testattu Euroopassa.  Autoista 90 % valmistetaan Hyundain tehtailla Tsekin tasavallassa ja Turkissa. Tsekin tehdas on valmistanut vuodesta 2008 saakka lähtien yli 2 miljoonaa autoa. Hyundai myy autoja yhteensä 30 eri Euroopan maassa ja 2500 myymälässä.

Vuonna 2001 perustettu Hyundai Motor Finland on osa Bassadone Automotive Nordicia. Koko Hyundai-henkilöautomallistolla on viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta. Takuu sisältää myös tieturvan sekä määräaikaishuoltojen välillä tehtävät kausitarkistukset.