Juho Hänninen avaa rallikautensa Ruotsissa Hyundai i20 WRC:n ratissa

- Hyundai Shell World Rally Team aloittaa Ruotsin MM-rallin päämääränään ajaa ehjä kilpailu

- Juho Hänninen aloittaa MM-kautensa Hyundai i20 WRC -autolla (kilpailunumero 8)

- Tiimi valmistautui Ruotsiin joulukuisella testijaksolla Rovaniemen ympäristössä

Vielä alkutaipaleella olevalle Hyundai Shell World Rally Teamille kisakilometrien ja kokemuksen kerryttäminen on tärkeintä sen kehittäessä uutta i20 WRC autoa. Ruotsin rallissa tiimin ykköskuljettajapari Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul saa seurakseen suomalaisparin Juho Hänninen / Tomi Tuominen. Juho ja Tomi vastasivat pääosin uuden Hyundai i20 WRC:n testityöstä vuonna 2013.

Tiimi aloitti Ruotsin ralliin valmistautumisen joulukuussa viiden päivän testijaksolla Rovaniemellä lähellä napapiiriä, missä kumpikin kuljettajista sai ensikokemuksensa Hyundai i20 WRC:n käyttäytymisestä lumella. Testin tarkoituksena oli löytää oikeat säädöt kisaan sekä antaa kuljettajille tietoa ja kokemusta Hyundai i20 WRC:n ominaisuuksista ajettaessa kovalla vauhdilla lumisilla ja jäisillä erikoiskokeilla.

Hyundai Shell WRT:n tallipäällikkö Michel Nandan kommentoi: ”Ruotsin ralli on meille uusi tilaisuus kehittää Hyundai i20 WRC:tä ja hankkia arvokasta kokemusta ja dataa. Ruotsi on erityinen ralli, jossa kohtaamme lukuisia haasteita: meidän täytyy varmistaa, että auto toimii erittäin kylmissä lämpötiloissa myös rallin siirtymäosuuksilla, missä moottorin kierrosluku ei ole korkea. Meidän on myös varmistettava, että autoissamme on mahdollisimman hyvä pito ja ajovakavuus. Kolmas suuri haaste on tien vierustojen lumipenkat; moottoritilaan saattaa joutua lunta jo pienenkin kosketuksen seurauksena. Monte Carlossa emme saavuttaneet haluamiamme kilometrimääriä, mutta opimme silti tärkeitä seikkoja tulevaisuutta silmällä pitäen. Tavoitteemme Ruotsin rallissa onkin tuoda molemmat autot maaliin ja kartuttaa kilometrimääriämme ja kokemuksiamme niin paljon kuin mahdollista,” Nandan kiteyttää.

Epäonnisen Monte Carlon jälkeen Thierry Neuville ja kartanlukija Nicolas Gilsoul ovat päättäväisinä kertoneet, että heillä on Ruotsin rallissa vain yksi päämäärä; tuoda heidän ajamansa Hyundai i20 WRC maaliin:” Minulla ei ole kovinkaan paljoa kokemusta Ruotsista olen kilpaillut siellä vain kahdesti aiemmin ja lumi on varmaankin minulle kaikkein hankalin ajoelementti. Ruotsi on kuitenkin ralli, jonka ajamisesta nautin ja jossa sain viime vuonna hyvän tuloksen (viides). Se on täysin omanlaisensa ralli erittäin nopea ja korkeat lumipenkat tien molemmilla puolella. Testasimme muutaman päivän viime joulukuussa Suomessa ja saimme ensimaistiaiset Hyundai i20 WRC:n käyttäytymisestä lumella. Aloitimme silloin myös jo Ruotsin kisasäätöjen hakemisen.

Nyt kisadebyyttinsä Hyundai Shell WRT:ssä tekevä Juho Hänninen ajoi toistaiseksi parhaan WRC-tuloksensa viime vuoden Ruotsin rallissa ollen maalissa kuudes. ”Olen iloinen ylpeäkin saadessani ajaa Ruotsissa Hyundai Shell World Rally Teamin jäsenenä. Olin etuoikeutettu ollessani ensimmäinen kuljettaja, joka sai Hyundai i20 WRC:n ajettavakseen viime vuoden toukokuussa, mutta ajaminen tiimin jäsenenä Ruotsissa on vielä hienompaa. Tämä on ensimmäinen kisani WRC-tehdastallissa ja uskon, että tästä tulee tapahtuma, jonka muistan pitkään. Ruotsin ralli on yksi suosikkikilpailuistani. Lumella ajaminen on suomalaiselle varsin luonnollista, siksi haluaisimme tietenkin saada aikaan hyvän tuloksen, mutta päätavoite Tomille ja minulle on ajaa maaliin ja hankkia tiimille kokemusta niin paljon kuin mahdollista. Kokemus tulee olemaan avuksi loppukauden kisoissa ja ensi vuonna, jolloin esitämme käytännössä mitä olemme ensimmäisenä kisakautenamme oppineet.”

Perinteisesti Ruotsi ralli, MM-kalenterin ainoa todellinen talvikisa, vie kilpailijat Värmlandin metsiin ja rajan yli myös Norjan puolelle, missä ajetaan kaksi erikoiskoetta. Tämän vuoden Ruotsin rallissa ajetaan yhteensä 24 erikoiskoetta (12 kpl kahteen kertaan) ja kokonaiskilometrimäärä erikoiskokeilla on 323,54 km.

Hyundai Shell World Rally Team info:

Hyundai i20 WRC, kilpailunumero 7 (Korinumero 003)

Thierry Neuville, synt. 16. kesäkuuta 1988. Ensimmäinen WRC-kilpailu: 2009 Katalonian ralli. WRC-startteja 34, palkintokorokesijoja 7, Ruotsin rallin startteja 2; 2012/ 12., 2013/ 5.

Nicolas Gilsoul, synt. 5. helmikuuta 1982. Ensimmäinen WRC-kilpailu: 2007 Monte Carlo. WRC-startteja 29, palkintokorokesijoja 7, Ruotsin rallin startteja 3, paras sijoitus 2013/5.

Hyundai i20 WRC, kilpailunumero 8 (Korinumero 001)

Juho Hänninen, synt. 25. heinäkuuta 1981. Ensimmäinen WRC-kilpailu: 2006 Ruotsin ralli. WRC-startteja 36, Ruotsin rallin startteja 4, paras sijoitus 2013/6.

Tomi Tuominen, synt. 8. marraskuuta 1971. Ensimmäinen WRC-ralli: 1999 Suomen MM-ralli. WRC-startteja 24, Ruotsin rallin startteja 2, paras sijoitus 2013/6.

Hyundai Motor Finland Oy
Laivalahdenkatu 8, 00880 Helsinki

PR & Viestintäpäällikkö Sami Takaneva
puh: 050 3800 758
email: sami.takaneva@hyundai.fi

Vuonna 2013 Hyundai Motor Company kehitti toimintojaan Euroopassa yli 500 miljoonan euron edestä. Uusia Hyundai-malleja rekisteröitiin Euroopassa viime vuonna 422 930 kappaletta. Hyundain markkinaosuus vuonna 2013 myydyistä uusista autoista oli 3,4 %. Euroopassa myydyistä Hyundai-malleista 95 % on suunniteltu ja kehitetty Euroopan alueella. Autoista 90 % valmistetaan Hyundain tehtailla Tsekin tasavallassa ja Turkissa.

Vuonna 2001 perustettu Hyundai Motor Finland on osa Simetron Groupia. Vuonna 2013 Hyundai-malleja rekisteröitiin Suomessa 3370 kappaletta merkin markkinaosuuden ollessa 3,3 %. Koko Hyundai-henkilöautomallistolla on viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta. Takuu sisältää myös tieturvan sekä määräaikaishuoltojen välillä tehtävät kausitarkistukset.