Juho Hänninen Hyundai Motorsportin toiseksi kuljettajaksi

Suomen Juho Hänninen on nimitetty Hyundain rallitiimin toiseksi kuljettajaksi ensi kaudelle. Autona Hännisellä ja aiemmin nimetyllä belgialaisella Thierry Neuvillella on Hyundai i20 WRC.

Hyundai Motorsport ilmoitti tänään, että sen testikuljettaja Juho Hänninen tulee ajamaan valikoituja osakilpailuja i20 WRC-autolla Rallin MM-sarjassa 2014. Hänninen on tutustunut Hyundai Motorsportiin erinomaisesti vuoden 2013 aikana, jolloin hän on ajanut vaikuttavat 3500 testikilometriä uudella i20 WRC -autolla. Suomalaisella on ollut vahva rooli tiimin valmistautumisessa WRC-debyyttiinsä ja hän tulee olemaan toinen vahva tekijä Hyundai Motorsportille sen lähtiessä MM-sarjaan.

”Olen todella mielissäni, että voimme jatkaa yhteistyötä Juhon kanssa,” kertoo Hyundai Motorsportin päällikkö, Michel Nandan.

”Hän oli ensimmäinen kuljettaja, joka jo aiemmin tänä vuonna allekirjoitti sopimuksen Hyundai Motorsportin kanssa ja hän pääsi myös ensimmäisenä ajamaan uutta Hyundai i20 WRC -autoa. Hän on osoittanut erinomaista lojaalisuutta uutta tiimiämme kohtaan ja on todella miellyttävää, että hän liittyy mukaan ajamaan tiettyjä kilpailuja ensimmäisellä WRC-kaudellamme.”

”Juho on tehnyt suurenmoista työtä testikuljettajana tänä vuonna. Hän on osoittanut olevansa hyvin perinpohjainen ja monipuolinen ajaja, hänessä yhdistyy hieno sekoitus vauhtia sekä teknisiä kykyjä. Samalla hän on todellinen joukkuepelaaja, joka kykenee antamaan arvokasta palautetta teamin insinööreille,” Nandan jatkaa. ”Hän tuo tullessaan suuren kokemuksen WRC:stä ja hän on tänä vuonna ajanut suurimman osan auton testikilometreistä, joten olemme sitä mieltä, että hän on ideaali täydennys Thierrylle.”

Hänninen saa vierelleen ensi vuodeksi kartanlukijansa Tomi Tuomisen ja he tekevät WRC-debyyttinsä Hyundailla helmikuisessa Ruotsin rallissa, kisassa, jonka he tuntevat hyvin. Hänninen ajoi rallin MM-debyyttinsä juuri Ruotsissa 2006 ja voitti tuolloin luokkansa N-ryhmässä. Tänä vuonna hän sijoittui kilpailussa Fordin WRC:llä kuudenneksi.

Hänninen on menestynyt monilla eri ralliautoilla uransa aikana. Hän on ollut voittoisa IRC -sarjassa, FIA:n Euroopan mestaruussarjassa sekä SWRC -sarjassa. Hän nappasi myös ensimmäisen WRC-erikoiskoevoittonsa Monte Carlossa tänä vuonna osoittaen näin potentiaaliaan kansainvälisen rallimaailman huipulla.

”Olen todella otettu valinnastani Hyundain kisakuljettajaksi ensi kaudelle ja Ruotsin ralli on yksi lempikisoistani,” sanoo Hänninen. ”Olen työskennellyt tiimin kanssa paljon toukokuusta lähtien ja tämä on ollut minulle upea projekti. Tiimin henkilökunta on ollut mahtavaa ja täällä vallitsee ystävällinen ilmapiiri, vaikka jokainen joutuu antamaan itsestään 100 prosenttia koko ajan. Heidän kanssaan työskentely on ollut nautittavaa ja kunnioitan suuresti mahdollisuutta ajaa valikoituja ralleja tässä tiimissä ensi vuonna.”

Valikoitujen rallien ajaminen kilpailijana on vain osa Hännisen työtä. Hän myös jatkaa keskeistä rooliaan testikuljettajana kun tiimi valmistautuu jo 2015-kauteen ensi vuoden aikana esiteltävällä uudella autolla.

Hyundai on kertonut jo aiemmin, että toisen i20 WRC -auton tulee jakamaan useampi kuljettaja ensi kauden sarjassa. Kuka tulee olemaan Thierry Neuvillen tallikaveri kauden avaavassa Monte Carlo rallissa, se paljastetaan myöhemmin.

Hyundai Motor Finland Oy
Laivalahdenkatu 8, 00880 Helsinki

PR & Viestintäpäällikkö Sami Takaneva
puh: 050 3800 758
email: sami.takaneva@hyundai.fi

Vuonna 1967 perustettu Hyundai Motor Company myi vuonna 2012 yhteensä 4,4 miljoonaa ajoneuvoa maailmanlaajuisesti. Kasvua edellisvuoteen syntyi 8,6 prosenttia.

Hyundai Motor Europe kasvatti vuonna 2012 myyntiään 9,4 prosentilla. Yhteensä Hyundai Motor Europe myi viime vuonna 444 000 autoa ja saavutti 3,5 prosentin markkinaosuuden. Yli 70 prosenttia kaikista Euroopan markkinoilla myydyistä autoista on valmistettu Hyundain eurooppalaisissa tehtaissa Tsekeissä ja Turkissa.

Vuonna 2001 perustettu Hyundai Motor Finland on osa Simetron Groupia. Vuonna 2012 Hyundai-malleja rekisteröitiin Suomessa 4390 kappaletta ja merkki kasvatti markkinaosuutensa 4,0 prosenttiin. Koko Hyundai-henkilöautomallistolla on viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta. Takuu sisältää myös tieturvan sekä määräaikaishuoltojen välillä tehtävät kausitarkistukset.