Molemmat Hyundai Motorsport N -tiimit palkintopallilla Nürburgringin 24 tunnin ajossa

• Molemmat Hyundai Motorsport N -autokunnat ylsivät TCR-luokan palkintopallille Nürburgringin klassikkokilpailussa Saksassa
  • Hyundain Peter Terting kellotti kilpailun aika-ajossa TCR-luokan uuden rataennätyksen
  • Ratatapahtumien takia voiton menettäneet Hyundain autokunnat osoittivat pitkässä kilpailussa vauhtinsa sekä polttoainetaloudellisuutensa

Hyundai Motorsport N -tiimien vuoristoratamainen viikonloppu Saksan Nürburgringin 24 tunnin ajossa päättyi molempien autokuntien osalta TCR-luokan palkintopallille. Hyundai i30 N TCR- ja Hyundai Veloster N TCR -autokunnat osoittivat rankassa vuorokauden mittaisessa kilpailussa nopeutensa, vaikka ratatapahtumien takia TCR-luokasta tavoiteltu kirkkain kruunu jäi tällä kertaa saavuttamatta.

Hyundai Motorsport N-tiimin autokuntien vauhti oli läpi harjoitusten ja aika-ajon TCR-luokan ehdotonta kärkeä. Aika-ajossa Saksan Peter Terting pysäytti Hyundai i30 N TCR -autolla kellon aikaan 8:55.163, joka on kolme sekuntia aikaisempaa rataennätystä nopeampi kierrosaika. Tallikaveri Marc Basseng toi sisarauto Hyundai Veloster N TCR:n aika-ajossa vain viisi sekuntia hitaampana toiseksi, joten tiimin autot saivat startata pitkään kilpailuun rinta rinnan.

Ensimmäisen ajovuoron jälkeen Hyundai piti TCR-luokassa kaksoisjohtoa, kasvattaen tasaisesti eroa luokan muihin autoihin. Hieman ensimmäisen pysähdyksen jälkeen sähkövika toi Veloster N TCR -autokunnan 15 minuutin ajaksi huoltotoimiin ratavarikolle, kun taas i30 N TCR jatkoi ajoaan luokan kärjessä.

Reilun viiden tunnin kilpailun jälkeen kontakti GT3-luokan kilpurin kanssa lennätti i30 N TCR:n voimakkaasti päin rata-aitaa, jonka seurauksena auto kärsi pahat vauriot. Onneksi auto saatiin takaisin varikolle, jossa tiimi ryhtyi välittömästi korjaustoimiin. Hyundai i30 N TCR saatiin rakennettua kuntoon ja auto lähetettiin kilpailun puolivälin jälkeen uudelleen radalle.

Samanaikaisesti 12 tunnin ajon jälkeen Hyundai Veloster N TCR -autokunta oli siirtynyt TCR-luokassa johtoon. Seuraavien kuuden tunnin aikana Hyundai kasvatti johtoaan kunnes epäonni astui kuvaan mukaan: auto jäi teknisen vian takia radan varteen. Huonoksi onneksi auto jouduttiin hinaamaan takaisin ratavarikolle, joka vei paljon aikaa ja maksoi luokan johtopaikan. Huoltotoimien jälkeen Hyundai lähetettiin takaisin radalle neljä kierrosta TCR-luokan kärkiauton perään.

Viimeisen neljän tunnin aikana Hyundai Veloster N TCR -autokunnan neljä kuljettajaa vuorollaan ajoivat kärkeä vahvasti kiinni. Maalissa autokunta oli kaventanut eroa yhdellä kierroksella ja noussut TCR-luokassa toiseksi. Kolarin takia suuremmat korjaustoimet kokenut Hyundai i30 N TCR -autokunta taisteli itsensä lopulta luokassaan kolmanneksi. Takaa-ajon aikana autokunta kellotti TCR-luokassa kilpailun nopeimman kierrosajan 9:05.873.

Hyundai Motorsport N tavoitteli vakioautojen klassikkokilpailusta, joka tunnetaan myös lempinimestään ”vihreä helvetti”, TCR-luokan voittoa. Toinen puoli tavoitteesta toteutui, sillä tiimin molemmat autot selvisivät klassikkokilpailun maaliin ja toista kertaa perättäin palkintopallille.