Moottorin parivertailussa Hyundai Kona bensiinimoottorilla ja täyssähköautona

Moottori-lehti testasi parivertailuna keväällä 2019 Hyundai Konan kahdella eri voimanlähteellä, bensiinimoottorilla ja täyssähköautona. Vertailun tarkoituksena oli löytää vastaus kuluttajia paljon askarruttavaan kysymykseen: miten sähköautolla pärjää vastaavaan polttomoottoriautoon verrattuna? Moottorin numerossa 7/2019 julkaistussa vertailussa selvitetään autojen ajettavuutta, tiloja, mukavuutta, varustelua ja suorituskykyä.

Hyundai Kona on Moottorin mukaan erityisen hedelmällinen vertailun kohde, sillä se on yksi tämän hetken edullisimpia ns. pitkän kantaman sähköautoja. Kona electricillä on lähes identtinen, joskin hankintahinnaltaan edullisempi, polttomoottoriveli. On kuitenkin odotettavissa, että tulevaisuudessa sähköautojen hinnat tulevat laskemaan. Vertailun molemmat autot ovat automaattivaihteisia ja etuvetoisia. Vertailun sähköauto on varustettu 64 kWh-akulla ja polttomoottoriversiossa on puolestaan 1,6 T-GDI -bensiinimoottori. Molemmissa autoissa on Style-varustetaso, jossa on kuitenkin voimalinjasta riippuen jonkin verran eroavaisuuksia.

Kona electricin sähköisyys näkyy autossa mm. umpinaisessa etumaskissa ja hiukan polttomoottoriversiota futuristisemmissa sisätiloissa. Vaihtaminen ajoasennosta vapaalle tai peruutusvaihteelle tapahtuu keskikonsoliin sijoitetuilla painikkeilla. Raati arvelee tämän sujuvan totuttelun myötä jouhevasti, tosin bensiiniversion perinteinen keppimallinen automaattivaihteisto ei vaadi sitäkään vähää huomiota. Täyssähköisen Konan etuistuinten täydelliset sähkösäädöt saavat lehdeltä kiitosta polttomoottoriveljen ajoasennon valintaan verrattuna. Sähköauton akuston sijoittuminen auton pohjan alle ja sen myötä korkeampi istuma-asento, takaistuinmukavuus sekä heijastusnäytön säädöt eivät selviä Moottorin raadin käsittelystä täysin puhtain paperein.

Molempien versioiden ajettavuus miellyttää toimitusta - kummankin version kallistelu mutkateillä on jämäköiden alustojen vuoksi melko vähäistä. Ammattilaisten näpeissä bensakoneisen Konan ohjauksen keskialuetta kehutaan kuitenkin tarkemmaksi ja ohjaustuntoa paremmaksi, auto tottelee kuljettajaa viiveettömämmin ja sietää suurempia kaarrenopeuksia.

Sorateillä, kun ajetaan maantienopeuksilla, mielipide kääntyy kuitenkin sähkö-Konan puolelle. Kaupunkiajossa autot ovat testaajien mielestä yhtä näppäriä, mutta sähköauto antaa voiman käyttöön viiveettömämmin, ja alustakin on mukavampi.

Sähköautokeskusteluissa pohditaan usein myös ajokustannuksia. Moottori-lehden tismalleen samanlaisten kulutuslenkkien lopputuloksena bensiinimoottorisen auton kohtuullinen maantiekulutus nousi kaupunkiajossa, kun taas sähköautossa kävi päinvastoin ja virrankulutus laski.

Moottorin Hyundai Konan täyssähköauton ja polttomoottoriauton parivertailussa nousi esiin lukuisia muitakin kiinnostavia eroavaisuuksia mallien välillä. Voit tutustua vertailuun kokonaisuudessaan Moottorin numerossa 7/2019.