Rallin yhdeksänkertainen maailmanmestari Sébastien Loeb liittyy Hyundain tiimiin

Hyundai Motorsport tiedotti ensi kauden kuljettajakokoonpanostaan rallin MM-sarjassa: Dani Sordo ajaa kahdeksan osakilpailua tiimissä ja Sébastien Loeb nähdään kuudessa rallissa.

Loebille, 44, siirto Hyundain tiimiin on todellinen haaste, sillä mies on urakoinut koko tähänastisen uransa Citroënilla. Loeb jättäytyi pois aktiivisesta rallien kiertämisestä jo kauden 2012 päätteeksi, mutta polte ei ole kadonnut minnekään.

Sittemmin Loeb on kiertänyt aktiivisesti muun muassa rallicrossin MM-sarjaa ja aavikkoralleja, mutta ei ole näistä saavuttanut vastaavaa menestystä kuin pikataivalralleista.

Hyundailla Loeb saa aisaparikseen Sordon, jonka tallikaverina ranskalainen kilpaili jo vuosina 2007-10, molempien ajaessa Citroënilla.

Sordon ja Loebin jakaessa ajovuorot tiimin kolmannessa autossa, urakoivat Thierry Neuville ja Andreas Mikkelsen kaikki 14 osakilpailua. Sordolle kyseessä on jo kuudes kausi Hyundain tiimissä.

Loeb ei epäröinyt, kun tilaisuus liittyä tiimiin tuli. Miehen sopimus on kaksivuotinen, ja käsittää ensimmäisellä kaudella kuusi osakilpailua, joista ensimmäinen on heti tammikuussa ajettava avausosakilpailu Monte Carlossa.

- Olen helpottunut voidessani ilmoittaa minun ja Danielin (kartanlukija Elena) liittymisestä Hyundain tiimiin kuuden osakilpailun ajaksi. Kautemme alkaa Monte Carlosta. Voitto Katalonian rallissa sai minuun uudestaan kipinän lajin huipulla kilpailemisesta, ja Hyundai tarjoaa meille tuoreen haasteen. Olen vaikuttunut tiimin päättäväisyydestä menestyä. He olivat kuluneellakin kaudella tiukasti mukana taistelussa, ja uskon että voimme tuoda siihen vielä paljon lisää yhdessä Thierryn, Andreaksen ja Danin kanssa. Auto, i20 Coupe WRC on todistettu rallivoittaja, ja tunnen pystyväni olemaan taistelussa mukana parhaiden kanssa kaudella 2019.

Sarjan kokeneimpiin kuljettajiin kuuluva Sordo oli myös erittäin ilahtunut tuoreesta uutisesta. Espanjalainen oli mielissään myös omasta sopimuksestaan.

- Tiimistä on tullut erityinen minulle, ja olen kiitollinen saadessani jatkaa osana sen kokoonpanoa. Vuosien varrelta on kertynyt paljon hyviä muistoja, ja yhdessä Carloksen (kartanlukija Del Barrio) kanssa totesimme kuluneen kauden olleen yksi parhaistamme. Kun asiat natsaavat, voimme olla hyvin kilpailukykyisiä. Tiimille on tärkeä oppia vaikeista hetkistä ja olla ensi kaudella aiempaakin vahvempana. Meillä on jännä kokoonpano ensi kaudella, sillä Sébastien tuo valtavan määrän kokemusta tiimiin, ja hänestä on iso hyöty koko tiimille, kun ponnistelemme eteenpäin.

Tallipäällikkö Michel Nandanille kyse oli työvoitosta. Hyundain nälkä kasvaa syödessä, kun tiimin oppivuodet ovat sarjassa jo takanapäin. Kaudella 2019 vain voitot kelpaavat.

- Sébastienin sopimus on äärimmäisen tärkeä Hyundai Motorsportille, ja olemme iloisia että hän sitoutui ajamaan kanssamme kaksi vuotta. Sopimuksemme hänen tasoisena kuljettajan kanssa osoittaa myös sen, että olemme houkutteleva tiimi sarjassa. Tavoitteemme on voittaa maailmanmestaruus, ja siihen todella uskon tällä kunnianhimoamme kuvastavalla kokoonpanolla. Oli myös mukava pitää Dani vielä vuoden ajan tiimissä, ja kun tiimissä ajavat myös Thierry ja Andreas, on se kaiken kaikkiaan mukava sekoitus persoonallisuuksia. Olemme yhä puheissa myös Hayden Paddonin kanssa, jos voimme löytää mahdollisuuden tehdä yhteistyötä kaudella 2019. Hän on oiva lähettiläs Uuden-Seelannin Hyundaille ja mahtava kyky, Nandan summaa.