SUV-mallien kysyntä kasvaa: Uusi Kona, täysin uusi Tucson ja uusi Santa Fe tarjoavat uusia sähköisiä voimalinjoja

Report this content
  • Eräs vahvimmista trendeistä Suomen ja Euroopan automarkkinoilla on ollut SUV-kaupunkimaasturien kysynnän kasvu
  • Hyundai on yksi johtavista tulevaisuuden sähköisen liikkumisen tekijöistä, ja sillä on monipuolisin sähköisten voimalinjojen tarjonta
  • Merkki on nyt esitellyt sähköistä teknologiaa koko SUV-mallistoonsa
  • Hyundain SUV-valikoimaan kuuluvat uusi Santa Fe, täysin uusi Tucson ja uusi Kona, mallistoon liittyy alkukesästä myös täysin uusi Bayon

SUV-mallit ovat yksi sekä Suomen että Euroopan suurimmista autotrendeistä, ja luokan nopean kasvun odotetaan jatkuvan. Hyundai on vahva toimija näillä markkinoilla uuden Konan, täysin uuden Tucsonin ja uuden Santa Fen kanssa. Myös upouusi B-SUV-crossover Bayon tulee markkinoille tänä vuonna.

Syitä crossover-SUVien suosion kasvuun Euroopassa

SUV-mallit ovat erittäin houkuttelevia eurooppalaisille kuljettajille, koska ne tarjoavat rouhean ulkonäön ja klassiselle maastoautolle ominaisen istumakorkeuden, sekä siten hyvän näkyvyyden autosta ulos. Maavara, monipuolisiin tarpeisiin vastaavat tilat, vetokyky sekä laajat voimalinja-, vaihteisto- ja vetotapavaihtoehdot tarjoavat ratkaisun useisiin erilaisiin käyttötarpeisiin.

Varsinkin kompaktien B-SUV-mallien käyttökustannukset ovat lähellä perinteistä kaupunkiautoa pienten ja taloudellisten moottorien ansiosta. Tämä tekee niistä edullisempia ja antaa ostajille enemmän valinnanvaraa. Suuremmat SUV-mallit tarjoavat enemmän kuljetuskapasiteettia.

Kaupunkimaasturimarkkinoiden tulevaisuus on sähköinen

Autonvalmistajat kehittävät yhä useampia ympäristön paremmin huomioivia malleja vastaamaan maailman ympäristöhaasteisiin. Hyundai on edelläkävijä autojen sähköistämisessä monipuolisella 48 voltin kevythybridi-, hybridi-, ladattava hybridi-, täyssähkö- sekä polttokennovoimalinjavalikoimallaan.

Uusi Santa Fe lanseerataan Suomen markkinoilla uudella sähköisellä voimalinjavalikoimalla

• Uusi perusrakenne mahdollistaa ison parannuksen suorituskyvyssä, käsiteltävyydessä, polttoainetehokkuudessa ja turvallisuudessa
  • Valikoimaan kuuluu useita uudenaikaisia moottoreita: 1,6 litran Smartstream T-GDI Hybrid -moottori, 1,6 litran Smartstream T-GDI Plug-in Hybrid sekä 2,2 litran Smartstream diesel

Santa Fen hybridivoimalinja koostuu uudesta 1,6-litraisesta turboahdetusta ja bensiinin suorasuihkutuksella varustetusta Smartstream T-GDI-moottorista sekä 44,2 kW:n tehoisesta sähkömoottorista, joka ammentaa energiansa 1,49 kWh:n litiumionipolymeeriakusta. Auto on saatavana kaksi- tai nelivetoisena. Järjestelmän yhteenlaskettu teho on 230 hv ja vääntömomentti 350 Nm, ja se mahdollistaa pienet päästöt tinkimättä ajamisen hauskuudesta.

Ladattavassa Plug-in Hybrid -versiossa on sama 1,6-litrainen T-GDI Smartstream -bensiinimoottori, joka on yhdistetty 66,9 kW:n tehoiseen sähkömoottoriin. Energiavarastona on 13,8 kWh:n litiumionipolymeeriakku. Tämä versio on saatavana nelivetoisena, ja sen kokonaisteho on 265 hv ja yhdistetty vääntömomentti 350 Nm.

Sekä Hybrid- että Plug-in Hybrid -versiot ovat saatavana äskettäin kehitetyllä kuusivaihteisella automaattivaihteistolla (6AT). Edeltäjäänsä verrattuna uusi vaihteisto tarjoaa vieläkin sulavammat vaihdot ja paremman polttoainetalouden.

Uusi dieselmoottori ja uusi kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto

Asiakkaiden valittavissa on myös uusi 2,2 litran Smartstream-dieselmoottori, joka on päivitetty polttoainetalouden ja suorituskyvyn parantamiseksi.

Edellisestä moottorisukupolvesta poiketen uuden voimanlähteen sylinterilohko on raudan sijaan alumiinia, minkä ansiosta se on 19,5 kg kevyempi. Useita muitakin moottorin osia on paranneltu. Lisäksi moottori on varustettu uudella 2 200 baarin ruiskutusjärjestelmällä, kun edellisen moottorin ruiskutuspaine oli 2 000 baaria. Nelisylinterinen moottori tuottaa tehoa 202 hv ja vääntöä 440 Nm, ja se on saatavana nelivetoisena.

Uusi moottori on yhdistetty hiljattain kehitettyyn kahdeksanvaihteiseen kaksoiskytkinautomaattivaihteistoon (8DCT), joka on ns. märkäkytkintyyppiä, eli kytkimet ovat öljykylvyssä. Vaihteisto mahdollistaa perinteiselle automaattivaihteistolle ominaiset sulavat vaihtotapahtumat, mutta tarjoaa samalla parempaa polttoainetaloutta kuin ns. kuivat kaksoiskytkinvaihteistot.

Verrattuna seitsemänvaihteiseen kaksoiskytkinvaihteistoon uusi vaihteisto voi välittää jopa 58 % suuremman väännön. Polttoainetalous on 3 % parempi kuin kahdeksanvaihteisilla perinteisillä automaattivaihteistoilla, mistä kiitos kuuluu mm. aiempaa pienemmille sisäisille kitkoille. Kaiken tämän lisäksi uusi 8DCT-vaihteisto tekee ajotuntumasta dynaamisemman ja parantaa auton suorituskykyä kiihdytyksissä jopa 9 % verrattuna kuusivaihteisilla manuaalivaihteistoilla varustettuihin malleihin*.

*Lopulliset arvot saattavat vaihdella auton mallin ja version mukaan.

Uusi pohjalevy, parempi suorituskyky ja turvallisuus

Uusi Santa Fe on Euroopassa ensimmäinen Hyundai-malli ja koko maailmassa ensimmäinen Hyundai-SUV, joka pohjautuu Hyundain täysin uuteen kolmannen sukupolven perusrakenteeseen eli pohjalevyyn. Uusi pohjalevy mahdollistaa merkittävät parannukset auton suorituskykyyn, käsiteltävyyteen, polttoainetalouteen ja turvallisuuteen.

Uuden pohjalevyn etevän muotoilun ja rakenteen ansiosta ilmanvastusta auton alla on saatu pienennettyä merkittävästi. Auto on entistä vakaampi, sillä rakenteiden uudella sijoittelulla painopistettä on saatu madallettua ja kokonaispainoa pienennettyä. Lisäksi aerodynamiikkaa on parannettu ilmanvastuksen minimoimiseksi. Tällä saadaan erinomainen polttoainetaloudellisuus ja suorituskyky.

Entistä avarammat tilat

Mukavuudestaan ja tilavuudestaan pitkään ylistetty Santa Fe tarjoaa uudistetun perusrakenteensa ansiosta nyt vielä enemmän tilaa, vaikka auto onkin saatavana uusilla sähköisillä voimalinjoilla. Sekä auton pituus 4 785 mm (+15 mm), leveys 1 900 mm (+10 mm) että korkeus 1 685 mm (+5 mm) ovat kasvaneet edeltävään malliin verrattuna. Uuden Santa Fen akseliväli on 2 765 mm, etuylitys 945 mm (+5 mm) ja takaylitys 1 075 mm (+10 mm).

Uuden pohjalevyn älykkään tilankäytön ansiosta ajoakku on voitu sijoittaa Hybrid-versiossa matkustajan istuimen alle ja Plug-in Hybrid -versiossa kuljettajan ja matkustajan istuinten alle niin, että se ei vaikuta matkustajien tai tavaroiden käyttöön jäävään tilaan.

Ajotilavalinnat

Uudessa Santa Fe -mallissa on Terrain Mode -valitsin: keskikonsolissa oleva säätönuppi, jolla voidaan kätevästi valita sopiva ajotila. Valitsemalla oikean ajotilan voidaan optimoida auton suorituskyky sekä HTRAC-asetukset* moniin tilanteisiin: hiekalle, lumelle ja mudalle. Lisäksi Terrain Mode -valitsin sisältää Eco-, Sport- ja Comfort -ajotilat, jotka korostavat valinnasta riippuen taloudellisuutta, sporttisuutta tai mukavuutta. Näiden ohella valittavana on Smart Driving Mode, jota käyttämällä auto tunnistaa ajotavan ja valitsee ajotilan automaattisesti, eikä kuljettajan tarvitse tehdä valintaa.

*HTRAC on yhdistelmä sanoista "Hyundai" ja "traction” eli “veto"

Uuden Santa Fe -malliston hinta Suomessa alkaa 49 390 eurosta (Comfort 1,6 T-GDI 230 hv Hybrid 6AT). Santa Fe Plug-in Hybrid -malliston hinnat alkavat 58 390 eurosta (Style 1,6 T-GDI 265 hv Plug-in hybrid 4WD 6AT). Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen toukokuussa 2021.

Täysin uusi Tucson Plug-in Hybrid ja uusi Tucson N Line

• Hyundain täysin uudessa Tucson Plug-in Hybridissä on tehokas 265 hv:n voimalinja, joka perustuu 1,6-litraiseen T-GDI Smartstream -moottoriin
  • Plug-in Hybrid -version myötä täysin uusi Tucson tarjoaa luokkansa laajimman valikoiman sähköisiä voimalinjoja
  • Täysin uusi Tucson Plug-in Hybrid on saatavana Suomessa keväästä 2021 alkaen

Plug-in Hybrid -version eli lataushybridin valikoimaan tulon myötä Hyundain Euroopan myydyin SUV tarjoaa nyt luokkansa laajimman valikoiman sähköisiä voimalinjoja.

Täysin uusi Tucson Plug-in Hybrid on varustettu tehokkaalla ja taloudellisella voimalinjalla.

Samoin kuin täysin uudessa Santa Fessä, järjestelmä perustuu kolmannen sukupolven 1,6-litraiseen T-GDI Smartstream -moottoriin. Se on yhdistetty 66,9 kW -tehoiseen ja 304 Nm vääntöä kehittävään sähkömoottoriin sekä 13,8 kWh:n litiumpolymeeriakkuun. Yhdistettynä bensiini- ja sähkömoottori tuottavat 265 hv tehoa ja 350 Nm vääntöä. Moottoripaketti on kytketty kuusivaihteiseen sähköisesti ohjattuun automaattivaihteistoon sekä nelivetoon.

Kuljettaja voi halutessaan vaihtaa täysin sähköiseen ajoon yksinkertaisesti nappia painamalla. Auton toimintamatka sähkökäytöllä on yli 50 km (WLTP).

Täysin uuden Tucsonin urheilullinen N Line -versio

• Täysin uuden Hyundai Tucson N Linen urheilullinen muotoilu sisältää Hyundai N:n innoittamia yksityiskohtia niin ulkokuoressa kuin sisätiloissa
  • Dynaamisen ilmeen lisäksi eräissä voimalinjaversioissa sähköisesti säädettävä jousitus on optimoitu urheilullisempaa luonnetta varten
  • Täysin uusi Tucson N Line on saatavana keväästä 2021 alkaen

Täysin uusi Tucson N Line tarjoaa sporttisia muotoilullisia piirteitä sekä erottuvia sisustuksen yksityiskohtia, jotta auton käyttäjät voivat nauttia moottoriurheilun innoittamasta ajokokemuksesta.

Jalokivimäinen siipikuvio kiinnittää huomion etusäleikössä, joka on täysin uudessa Tucsonissa aiempaa leveämpi ja sijoitettu korkeammalle. N Line -versiossa siipikuvio on reunoiltaan vieläkin näyttävämpi luoden katselukulmasta riippuen lisää heijastuksia. Etusäleikön ja puskurin alla on hienostuneen näköinen ilmanottoaukko, joka on korkeampi ja isompi kuin Tucsonin perusversiossa antaen urheilullista vaikutelmaa. Ajovaloumpioiden ympärille on muotoiltu huikaisevan mustat kehykset.

Sivulta katsottuna täysin uudelle Tucson N Linelle on ominaista energiaa uhkuva särmikäs muoto, joka yhdessä näyttävien värivaihtoehtojen kanssa luo autolle dynaamiset mittasuhteet ja sulavalinjaisen ulkonäön. Vaikutelmaa voimistaa korkeakiiltoisen mustan käyttö tehostevärinä korin yläosassa. Tehoste päättyy voimakkaasti kallistettuun C-pilariin, mikä antaa tuntemuksen nopeasta liikkeestä eteenpäin. Upealla Phantom Black -värillä maalatut ulkopeilit viimeistelevät täysin uuden Tucson N Linen linjakkaan tyylin.

Auton sporttisen olemuksen korostamiseksi myös peräpäässä täysin uusi Tucson N Line on varustettu aerodynaamisella spoilerilla, joka on pitempi kuin auton perusversiossa ja tyylitelty evämäisillä muodoilla. Perän alaosaa korostavat punainen heijastava paneeli ja ilmanohjain. Aggressiiviset pakoputken tuplaulostulot alleviivaavat auton suunnittelijoiden päätöstä käyttää samoja ratkaisuja kuin huippusuorituskykyisten autojen maailmassa.

Täysin uusi Tucson N Line on varustettu vahvemmilla ja urheilullisemmilla 19-tuumaisilla kevytmetallivanteilla. Hyundain Sensuous Sportiness -muotokieltä jatkaen vanteiden kuviointi korostaa niiden geometrista rakennetta.

Auton käyttäjät voivat nauttia N-merkillä varustetuista urheilullisista istuimista, joissa on musta mokka- ja nappanahkaverhoilu sekä punaiset tikkaukset. Punainen ommel koristaa myös oviverhoilua ja kyynärnojaa, ja myös harmaalla kankaalla pinnoitetuissa kojelaudan osissa on punaiset tehosteet. Erityisessä N-version ohjauspyörässä on tietysti N-logo.

Juuri versiolle ominaisia muotoiluelementtejä löytyy myös nahkaisesta vaihteenvalitsimen nupista tai valitsinta ympäröivästä paneloinnista - valitusta vaihteistosta riippuen. Lisämausteen auton urheilulliselle luonteelle antaa myös musta katon sisäverhous, ja loppusilaus syntyy metallisilla polkimilla, kytkinjalan tuella ja ovikynnysten listoilla.

Sähköisesti säädettävän jousituksen (ECS) avulla Hyundain insinöörit ovat onnistuneet luomaan autolle erittäin muuntumiskykyisen ajokäytöksen - aina tilanteen ja kuljettajan mieltymysten mukaan. ECS tarkkailee sekä ohjaa jousitusta jatkuvasti ja automaattisesti, jotta auton ajomukavuus ja suorituskyky ovat aina parhaimmillaan.

Hyundai Motor Europen teknisen keskuksen eli HMETC:n insinöörit suunnittelivat erilliset, optimoidut ECS-asetukset niille Tucson N Line -versioille, joiden moottoriratkaisussa on 48 voltin hybridijärjestelmä. Tämä tarjoaa vieläkin enemmän hauskuutta N Line -kuljettajille. Lisäksi Hyundain insinöörit optimoivat ECS:n kaikille täysin uuden Tucson N Line -mallin versioille paremman värinänvaimennuksen ja ketteryyden saavuttamiseksi. ECS reagoi nyt nopeammin ja voimakkaammin sekä kehon että ohjauspyörän liikkeisiin.

Kattava voimalinjavalikoima

Uusi Tucson N Line on nyt saatavana monilla moottorin ja vaihteiston yhdistelmillä, jotka tarjoavat sekä voimaa että taloudellisuutta, ja on valittavissa erilaisten sähköistettyjen voimalinjojen yhteydessä. N Line -version yhteydessä autoon voi valita 48 voltin bensiinikevythybridivoimalinjan, hybridin tai ladattavan hybridin, siis minkä tahansa uuden Tucsonin voimalinjavaihtoehdoista dieseliä lukuun ottamatta. Kaikki tarjolla olevat vaihtoehdot perustuvat nelisylinteriseen 1,6-litraiseen Smartstream T-GDI-bensiinimoottoriin.

Täysin uuden Hyundai Tucsonin hinnat alkavat Suomessa 27 990 eurosta (Comfort 1,6 T-GDI 150 hv 6MT). Tucson N Line -malliston hinnat alkavat 38 990 eurosta (N Line 1.6 T-GDI 150 hv 48V Hybrid 7-DCT) ja Plug-in Hybridin hinnat alkavat 45 390 eurosta (Style 1.6 T-GDI 265 hv Plug-in Hybrid 4WD 6AT). Ensimmäiset autot ovat Suomessa kesäkuussa 2021.

Uusi Hyundai Kona ja Kona N Line

• Uudessa Hyundai Konassa on tyylikäs ja hienostunut muotoilu, ja se on ensimmäistä kertaa saatavana urheilullisena N Line -versiona
  • Uusi voimalinjavalikoima sisältää 48 voltin kevythybriditekniikan, joka on nyt vakiona dieselmoottorissa

Hyundai Konasta on tullut luokkansa ikoni rohkealla ja edistyksellisellä muotoilullaan ja seikkailunhaluisella luonteellaan. Uudistetut piirteet keulassa ja perässä antavat uudelle Konalle entistäkin virtaviivaisemman ja hienostuneemman ilmeen samalla kun auto säilyttää rouhean olemuksensa.

Mitoiltaan uusi Kona on 40 mm pidempi kuin edellinen versio. Muutos antaa autolle entistä sulavamman ja dynaamisemman ilmeen tasapainottaen sen leveää ja vahvaa visuaalista vaikutelmaa.

Nuorennusleikkaus, jonka myötä auton saa nyt ensi kertaa myös urheilullisena N Line -versiona, antaa sille uuden dynaamisen ilmeen. Entistä laajempi moottorien ja vaihteistojen valikoima tarjoaa sekä urheilullisia että ympäristön vieläkin paremmin huomioivia vaihtoehtoja. Päivitetyt liitettävyys- ja mukavuusominaisuudet tekevät kokemuksesta tien päällä vieläkin mukavamman.

Kona on ollut Hyundaille menestystarina Euroopassa esittelystään, vuodesta 2017, lähtien, ja auton markkinaosuus kasvaa nopeasti. Lanseerauksen jälkeen Euroopassa on myyty yli 228 000 Konaa. Vuonna 2020 Suomessa Kona oli 3. myydyin Hyundai-malli. Muun muassa vuoden 2018 iF Design Award -palkinnon, 2018 Red Dot Award -palkinnon sekä 2018 IDEA -muotoilupalkinnon voittaneen auton muotoilua ovat ylistäneet sekä asiakkaat että testaajat.

Kona on avainasemassa Hyundain sähköistymisstrategiassa. Autossa yhdistyvät sähköiset voimalinjat ja tyylikäs kompaktikokoinen SUV-korimalli. Kona on Hyundain ensimmäinen SUV, joka tuotiin markkinoille varustettuna useilla sähköisillä voimalinjoilla, kuten hybridinä ja täyssähköversiona. Nyt Hyundai laajentaa Kona-valikoimaa entisestään esittelemällä 48-volttisen kevythybriditeknologian 1.6 CRDi 136 hv 4WD 7-DCT -dieselmoottorin pariksi.

Kona N Line: urheilullinen ja edistyksellinen tyyli

Kona on ensimmäistä kertaa saatavana N Line -versiona, jossa yhdistyvät ajamisen hauskuus ja tunteisiin vetoava olemus. Kona N Line erottuu muista urheilullisella keulan ja perän muotoilulla, koriväriin sävytetyillä paneeleilla ja korkeakiiltoisiksi työstetyillä kevytmetallivanteiden pinnoilla.

Kona N Linen keulassa ominaista ovat etupuskurin dynaamiset piirteet, jotka on yhdistetty linjakkaan sulavasti pyöränkaarien paneloinnin muotoihin ja värisävyyn. Uuden Konan rouhean pohjapanssarityyppisen keulapaneelin sijasta N Linessä käytetään N-tyylille ominaista aerodynaamista ilmanohjainta, jonka kulmiin sijoitetut evämäiset muodot antavat autolle tiiviisti tiessä istuvan olemuksen. Suurempia ilmanottoaukkoja korostetaan ainutlaatuisella verkkokuviolla ja pintakäsittelyllä.

Kyljissä katseen kiinnittävät korin väriin sävytetyt korostusosat, uudet kynnyspaneelit sekä tätä versiota varten suunnitellut 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Peräpää täydentää Kona N Linen dynaamista ja tunteentäyteistä vaikutelmaa. Takapuskurissa on kookas aerodynaaminen keskidiffuusori, joka on maalattu kontrastivärillä korin väriin nähden. Puskurin alareunassa on näyttävä pakoputken tuplaulostulo. Takakulmissa puskurin muotoihin on leivottu teräviä taitteita ja N-tyyliset evämuodot ilmanvirtausten tehostamiseksi.

Sisäverhoiluun on nyt saatavana erityinen N Line -väripaketti yksisävyisenä mustana ja joko kankaalla tai nappa- tai mokkanahalla verhoilluilla istuimilla. Urheilullista tuntua ja näköä autolle antavat myös sille luonteenomainen punainen verhoilun tikkaus, metallipolkimet sekä N-logo vaihteenvalitsimessa ja istuimissa.

Konan hybridijärjestelmä

Uusi Kona on saatavana myös hybridiversiona, joka lisättiin Kona-mallistoon vuonna 2019. Tässä moottoriratkaisussa on 1,6-litrainen T-GDI-moottori ja sähkömoottori, joiden yhdistetty teho on 141 hv. Moottorit on yhdistetty kuusivaihteiseen kaksoiskytkinvaihteistoon ja etuvetoon. 32 kW:n tehoinen sähkömoottori saa energiansa litiumpolymeeriakusta, jonka kapasiteetti on 1,56 kWh.

Uuden Kona-malliston hinnat alkavat 20 390 eurosta (Fresh 1,0 T-GDI 120 hv 6MT).

Uusi Kona Electric saapui Suomen markkinoille helmikuun 2021 alussa. Uusi Kona, uusi Kona Hybrid ja täysin uusi Kona N Line saapuvat Suomen Hyundai-liikkeisiin maaliskuun 2021 aikana.

Tulossa: täysin uusi Hyundai Bayon

Hyundai esitteli maaliskuun 2021 alussa täysin uuden mallin, Bayon-crossoverin, jossa yhdistyvät kompaktit ulkomitat, suuret sisätilat sekä monipuoliset turvallisuus- ja liitettävyystoiminnot. Bayon on Hyundain uusi B-segmentin SUV, joka tarjoaa asiakkaille yhä enemmän valinnanvaraa. Ensimmäisiä täysin uusia Hyundai Bayon -malleja odotetaan saapuvaksi Suomeen alkukesästä 2021. Malliston hintoja ei vielä ole vahvistettu.