Taattua turvallisuutta: täysin uusi IONIQ sai Euro NCAP -testeistä täydet viisi tähteä

• Uusi Hyundai IONIQ sai Euro NCAP ‑törmäystesteistä parhaan mahdollisen viiden tähden tuloksen
  • Segmenttinsä turvallisimpiin autoihin kuuluvan IONIQin vakiovarustelu käsittää muun muassa automaatti­sen hätäjarrutusjärjestelmän, kaistavahdin ja -avustimen ja mukautuvan vakionopeudensääti­men
  • IONIQ on maailman ensimmäinen automalli, joka on saatavissa täysin sähköisenä, hybridinä tai lataushybridinä

Hyundain täysin uusi IONIQ on saanut riippumattoman Euro NCAP ‑testausorganisaation törmäystesteistä parhaan mahdollisen viiden tähden tuloksen. IONIQ sai huippupisteet kaikista neljästä kategoriasta: aikuis- ja lapsimatkustajien turvallisuudesta, jalankulkijaturvallisuudesta ja kuljettajaa avustavista turvallisuusjärjestelmistä. Kaikkien IONIQ-versioiden vakiovarusteluun kuuluu useita aktiivisen turvallisuuden järjestelmiä, kuten automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijan tunnistuksella, kaistavahti ja ‑avustin sekä mukautuva vakionopeudensäädin. IONIQ on maailman ensimmäinen automalli, joka on saatavissa kolmena erilaisena sähkömoottoria käyttävänä versiona: täysin sähköisenä, hybridinä tai lataushybridinä.

“IONIQin saama viiden tähden Euro NCAP ‑tulos korostaa niitä hyötyjä, jotka Hyundai tarjoaa asiakkaille tuomalla huipputeknologian kaikkien ulottuville,” kertoo Hyundai Motor Europen toimitusjohtaja Thomas A. Schmid. ”Kaikkien IONIQ-versioiden vakiovarustelu pitää sisällään huipputason aktiivista turvateknologiaa, jonka ansiosta IONIQ kuuluu segmenttinsä turvallisimpiin autoihin. IONIQ on sähköautoa tai hybridiä etsivälle asiakkaalle todella turvallinen ja edullinen valinta.”

Erinomainen aktiivinen turvallisuus on IONIQin vakiovaruste

Euro NCAP testasi IONIQin vakiovarusteluun kuuluvan automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän (AEB) ja totesi sen toiminnan hyväksi. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa odottamattomista vaaratilanteista ja jarruttaa tarvittaessa automaattisesti. Auton keulaan sijoitettuja tutka- ja kamera-antureita hyödyntävä AEB-järjestelmä toimii kolmivaiheisesti; ensin varoittamalla kuljettajaa visuaalisin ja äänimerkein ja lisäämällä sitten jarrutusvoimaa vaiheittain. Jos törmäys on väistämätön, järjestelmä jarruttaa täydellä voimalla vahinkojen minimoimiseksi. Järjestelmä toimii ajonopeuden ollessa vähintään 8 km/h ja aktivoituu, kun anturit havaitsevat tisen ajoneuvon tai jalankulkijan auton edessä.

IONIQin turvallisuutta parantaa myös vakiovarusteluun kuuluva kaistavahti- ja ‑avustinjärjestelmä. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa äänimerkeillä ja näytön viesteillä, jos auto ylittää kaistaviivan, mikäli suuntavilkku ei ole kytkettynä. Tarvittaessa se kääntää myös ohjauspyörää hienoisesti ja opastaa siten kuljettajaa ohjaamaan auton turvallisesti takaisin omalle kaistalle. Euro NCAP arvioi kaistavahti- ja ‑avustinjärjestelmän toiminnan perusteellisesti. Järjestelmä läpäisi kaikki tehdyt testit.

Kaikissa IONIQ-versioissa vakiovarusteena oleva älykäs vakionopeudensäädin edisti osaltaan viiden tähden Euro NCAP ‑luokituksen saavuttamista. Vakionopeudensäädin pitää ajonopeuden tasaisena ja säilyttää turvavälin edellä ajavaan autoon kiihdyttämällä ja jarruttamalla automaattisesti. Täysin sähköisen IONIQ electric ‑mallin älykkääseen vakionopeudensäätimeen on yhdistetty myös pysäytys- ja liikkeellelähtötoiminto.

Euro NCAP:n testaamien järjestelmien lisäksi IONIQin varusteluun kuuluvat muun muassa kuolleen kulman tunnistusjärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Nämä järjestelmät parantavat IONIQin turvallisuutta entisestään varoittamalla kuljettajaa auton läheisyydessä olevista muista ajoneuvoista, jalankulkijoista tai esteistä, jotka muodostavat törmäysriskin auton liikkuessa.

Erinomainen passiivinen turvallisuus täydentää IONIQin vaikuttavan Euro NCAP –tuloksen

Kaikkien IONIQ-mallien passiivisen turvallisuuden perustana on kevyt, mutta jäykkä kori, joka on tulosta edistyneestä suunnittelusta sekä kehityksen huippua edustavien valmistusmenetelmien ja materiaalien käytöstä. Korirakenteesta peräti 53 % on erikoislujaa AHSS-terästä. Todella jäykkä kori parantaa ajo-ominaisuuksia sekä edistää törmäysenergian jakautumista ja minimoi samalla korin vääntymisen, joten matkustajat ovat p­aremmin suojassa törmäyksen sattuessa. Erikoislujalla hiilikuidulla vahvistettu takapuskuri täydentää kaikkien IONIQ-mallien lujan ja kestävän korirakenteen. IONIQin varusteluun kuuluu yhteensä seitsemän t­urvatyynyä, muun muassa kuljettajan polviturvatyyny. Myös tämä seikka vaikutti osaltaan erinomaiseen Euro NCAP ‑testitulokseen.

Hyundai tarjoaa IONIQ-mallille koko autoteollisuuden parhaan takuun, 5 vuotta ilman kilometrirajaa, sekä lisäksi korkeajänniteakuille 8 vuoden / 200.000 kilometrin takuun. Juuri Norjassa vuoden autoksi valittu IONIQ Hybrid ja IONIQ Electric ovat myynnissä kaikkialla Euroopassa. IONIQ hybrid-malliston hinnat alkaen 27.990. IONIQ electric-malliston hinnat alkaen 36.990. IONIQ plug-In –malliston myynti käynnistyy kevään 2017 aikana.

Lisätiedot:

Hyundai Motor Finland Oy / Kellokukantie 2 / 01300 Vantaa
PR & Viestintäpäällikkö / Sami Takaneva / Puh: 050 3800 758 /
email: sami.takaneva@hyundai.fi

Kuvat sekä videomateriaalit saatavilla osoitteista:
hyundai.news
news.cision.com/fi/hyundai-motor-finland

Seuraa Hyundaita sosiaalisessa mediassa:
facebook.com/hyundaifinland, Twitterissä @HyundaiEurope ja
Instagramisssa @HyundaiEurope

Hyundai Euroopassa

Euroopassa rekisteröitiin vuonna 2015 yhteensä 470 130 uutta Hyundain autoa, mikä merkitsi 10,9 %:n kas­vua vuoteen 2014 verrattuna. Hyundai uudisti vuoden aikana 80 prosenttia mallivalikoimastaan, joten yhtiön mallisto on tällä hetkellä Euroopan nuorin. 90 prosenttia Euroopassa myydyistä Hyundain autoista on suunni­teltu, testattu ja valmistettu Euroopassa erityisesti eurooppalaisten asiakkaiden tarpeita silmällä pitäen. Yhtiön kattaviin Euroopan-toimintoihin kuuluvat Tšekin tasavallassa ja Turkissa sijaitsevat tuotantolaitokset, joiden vuosittainen yhteiskapasiteetti on melkein 600 000 autoa. Hyundain autoja myydään 2500 jälleenmyyntiliik­keessä 31:ssä Euroopan maassa. 2001 perustettu Hyundai Motor Finland on osa Bassadone Automotive Nordicia. Hyundai myöntää kaikille Euroopassa myydyille uusille autoille viiden vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta. Takuu kattaa myös tiepalvelun ja auton kuntotarkastukset viiden vuoden takuuaikana.

Hyundai Motor Company

Vuonna 1967 perustettu Hyundai Motor Company on pääyhtiö Hyundai Motor Group ‑konsernissa, jonka innovatiivinen rakenne käsittää kaikki autotuotannon resurssit omasta terästehtaasta alkaen. Hyundailla on kautta maailman kahdeksan tuotantokeskusta ja seitsemän teknistä suunnittelukeskusta. Yhtiö myi vuonna 2015 maailmanlaajuisesti 4,96 miljoonaa autoa. Hyundai työllistää yli 110 000 henkilöä eri puo­lilla maailmaa. Yhtiö vahvistaa jatkuvasti tuotevalikoimaansa ja pyrkii lujittamaan edelleen puhtaan teknologian johtoasemaansa, jonka ovat pohjustaneet maailman ensimmäinen massatuotettu vetyauto ix35 Fuel Cell sekä IONIQ, maailman ensimmäinen automalli, joka on saatavissa kolmena erilaisena sähkömoottoria hyödyntävänä versiona.