Täysin uusi Hyundai i10 on kokoaan suurempi

• Hyundain A-segmentin auton tuorein sukupolvi, täysin uusi i10, saa ensiesittelynsä Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä
  • Täysin uuden Hyundai i10:n kokoaan suuremman auton olemus korostaa ketteryyttä ja aktiivista luonnetta
  • Yhtiö esittelee Frankfurtissa uutuusmallistaan myös N Line -version

Hyundai esittelee Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä täysin uuden A-segmentin i10-mallin. Yhtiön i-malliston uusimmassa tulokkaassa on upouusi design, kattavat liitettävyyspalvelut sekä edistyksellistä turvatekniikkaa.

Täysin uusi i10 on edeltäjänsä tavoin suunniteltu, kehitetty ja valmistettu Euroopassa. Auton korimuodot henkivät nuorekkuutta, johon yhdistyvät tinkimätön mukavuus ja erinomainen käytettävyys. Paketin täydentää monipuolinen turvallisuusvarustelu, joka on kattavimpia luokassaan.

- Nyt esiteltävä i10 on viimeisin esimerkki siitä, kuinka tuomme uutta teknologiaa myös kompakteihin automalleihin, sanoo Hyundai Motor Europen markkinointi- ja tuotejohtaja Andreas-Christoph Hofmann.

Vakuuttava ja tyylikäs ulkomuoto

Uutuuden ulkomuodossa on sulavien pintojen ja terävien linjojen luomia vastakohtia. Näyttävyyttä korostavat myös 20 mm aiempaa matalammalla oleva katto sekä saman verran edeltäjää leveämpi kori. Pisteeksi i:n päälle autoon voi valita uudet 16-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Leveä etusäleikkö tuo esiin auton sporttista luonnetta, jota korostavat myös led-tekniikalla toteutetut päiväajovalot. Perässä kaksi vaakasuuntaista taitosta murtavat pintojen pehmeyden ja yhtyvät takavaloihin luoden persoonallista ilmettä.

Täysin uuden Hyundai i10 -mallin puhdaslinjainen sivuprofiili on suunniteltu sisätilojen maksimointia ajatellen. X-kirjainta muistuttavat katon takapilarit antavat autolle omanlaisensa piirteet, jotka voi tunnistaa jo kaukaa.

Korivärejä on peräti kymmenen, joukossa kolme uutta: Dragon Red, Brass sekä Aqua Turquoise. Auto on tarjolla myös kaksisävyisellä korilla, jolloin katto on joko musta tai punainen. Kaikkiaan valittavissa on jopa 22 väriyhdistelmää.

- Täysin uuden i10:n suunnittelussa yhdistetään vastakkaisia elementtejä - pehmeyttä ja terävyyttä - sekä auton sisällä että ulkopuolella, toteaa Hyundai Design Center Europen pääsuunnittelija Thomas Bürkle.

Myös sisätilat täysin uudet

Täysin uuden i10:n sisätiloissa on aimo annos nuorekkuutta, joka ei kuitenkaan vähennä käytettävyyttä. Sisätilojen keskeisiin piirteisiin kuuluu leveys, jota henkivät muun muassa ovipaneeleihin sulautuvat ilmansuuttimet. Sekä kojelaudan että ovien paneloinnissa käytetään huomion kiinnittävää hunajakennokuviota.

Muotolinjat johtavat katseen kookkaisiin ovilokeroihin, joiden lisäksi säilytystilaa on sekä kannellisessa hansikaslokerossa että sen yläpuolella olevassa avolokerossa. Sisustuksen värimaailmasta voi poimia mieleisensä neljän yhdistelmän väliltä.

Tilavuutta ja mukavuutta

Täysin uusi Hyundai i10 on saatavana neljälle tai viidelle henkilölle rekisteröitynä. Tilaa on entistä enemmän, kiitos kasvaneen akselivälin. Madalletun vyötärölinjan ja uudelleen muotoiltujen C-pilareiden ansiosta kuljettajan näkymä ulos on avarampi. Uutuuteen on saatavana myös peruutuskamera.

Tavaratila on 252 litran kokoisena luokkansa suurimpia. Kuormauskorkeus on 29 mm aiempaa pienempi, joten kuormaaminen ja purkaminen hoituvat sujuvasti.

Liitettävyys luokkansa kärkeä

Täysin uusi i10 on valmis verkottumaan ympäröivään maailmaan. Auto on yhteensopiva Apple CarPlay- ja Android Auto -järjestelmien kanssa, ja monipuolisia toimintoja voidaan käyttää kookkaan kahdeksantuumaisen kosketusnäytön avulla. Langattoman latauksen ansiosta Qi-standardin mukaisen älypuhelimen akku täyttyy vaivattomasti ajon aikana.

Syksyllä 2019 esiteltävä Hyundain uusi Blue Link -palvelu saapuu Suomeen tämänhetkisten tietojen mukaan vuonna 2021. Myös uudessa Hyundai i10:ssä on Connected Car -järjestelmän ja Blue Link -valmiudet, joiden ansiosta kuljettaja voi verkkoyhteydellä esimerkiksi paikantaa autonsa helposti oudoissa ympäristöissä ja etsiä pysäköintipaikkaa tai polttoaineen jakelupistettä.

Tukeva annos turvallisuutta

Turvallisuudesta täysin uudessa i10:ssä huolehtii kattava Hyundai SmartSense -järjestelmä. Etutörmäyksenestojärjestelmä hyödyntää kameraa havaitakseen sekä edessä olevat autot että jalankulkijat.

Kaukovaloavustin kytkee kaukovalot automaattisesti, ja myös kaistallapitoavustin, älykäs nopeusvaroitin sekä ajajan huomiokykyä seuraava järjestelmä lisäävät ajamisen turvallisuutta.

Ajon hauskuutta ekohengessä

Uutuusmallin konehuoneeseen voi valita joko 1,0-litraisen kolmisylinterisen (67 hv/96 Nm) tai 1,2-litraisen nelisylinterisen (84 hv/118 Nm) bensiinimoottorin. Molempien pariksi on tarjolla sekä viisivaihteinen manuaali että viisipykäläinen AMT-automaattivaihteisto.

Moottorin esimerkiksi liikennevaloissa seistessä sammuttava ISG-järjestelmä on vakiovaruste, ja ympäristöystävällisyyttä parantaa myös auton ilmanvastuskertoimen laskeminen arvoon 0,31.

Täysin uusi i10 N Line

Hyundai esittelee Frankfurtin autonäyttelyssä myös N Line -version upouudesta i10-mallistaan. Se on Hyundain neljäs malli, joka tulee tarjolle tällä sporttisesti maustetulla tyylillä. N Linen moottoritilassa vaikuttaa 1,0-litrainen TDGi-voimanlähde, joka siivittää mallin perusautoa ripeämpään kulkuun.

Ulkomuodossa ero esittäytyy muun muassa uudelleen muotoilluilla puskureilla, päiväajovaloilla ja etusäleiköllä. Pyörät ovat 16-tuumaiset ja vanteet kevytmetallia. Tummat ja voimakkaasti tukevat istuimet ovat saaneet vaikutteensa moottoriurheilun parista, ja kokonaisuuden viimeistelevät N-merkinnät ohjauspyörässä ja vaihdekepin nupissa.