Täysin uusi Hyundai i20 - upea muotoilu kohtaa edistyksellisen teknologian

• Täysin uusi i20 -malli on Euroopan ensimmäinen sarjatuotannossa oleva Hyundai, jonka uusi muotoilu on saanut inspiraationsa Hyundain aistikkaan urheilullisesta Sensuous Sportiness
    -muotokielestä.
  • Uutuus on varustettu luokkansa kattavimmilla liitettävyyspalveluilla ja edistyksellisimmillä turvallisuusvarusteilla.
  • Ensimmäistä kertaa i20-mallistoon tulee tarjolle polttoainetaloudellinen 48 V:n kevythybridivoimalinja.
  • Täysin uusi Hyundai i20 ensiesitellään Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuussa 2020.

Nyt esiteltävä täysin uusi Hyundai i20 on suosikkimallin kolmas sukupolvi, joka asettaa uuden mittapuun B-segmentille. Ensimmäinen i20 esiteltiin vuonna 2008. Mallin peruspilareita ovat laatu, luotettavuus ja käytännöllisyys. Hyundai i20 valmistetaan Izmitin tehtaalla Turkissa.

- Hyundai i20 on jatkuvasti yksi Euroopassa eniten myydyistä malleistamme, kertoo Hyundai Motor Europen tuote- ja markkinointijohtaja Andreas-Christoph Hofmann.

Uusi aistikkaan urheilullinen muotokieli

Hyundain täysin uusi i20 on ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa nähdään yhtiön uusi Sensuous Sportiness -muotokieli. Uusi design perustuu neljään peruselementtiin: mittasuhteisiin, arkkitehtuuriin, muotoiluun ja tekniikkaan. Uuden muotoilun tarkoituksena on luoda tunnearvoa ja antaa uusille Hyundai-autoille erottuva ilme.

Edeltäjäänsä verrattuna täysin uusi i20 on saanut urheilullisemman ilmeen: se on 24 mm matalampi, 30 mm leveämpi ja 5 mm pidempi. Akseliväli on 10 mm pidempi. Kokonaisuuden viimeistelevät uudelleen suunnitellut 17”:n alumiinivanteet. Tavaratilaa on 351 litraa, 25 litraa aiempaa enemmän.

Hyundai i20 saa uuden etu- ja takapuskurin sekä uuden etusäleikön. Sivuprofiilin kiilamainen muoto viestii mallin energisestä luonteesta. Voimakas kylkilinja päättyy uniikisti muotoiltuun C-pilariin. Uudet takavalot yhdistyvät saumattomasti auton takana korostaen mallin leveyttä ja asennetta. Mallin uusi muotoilu kertoo sen ajanmukaisuudesta ja tarjoaa ripauksen premium-vaikutteita.

Ulkoväreissä on tarjolla yhteensä 10 vaihtoehtoa: Polar White, Sleek Silver, Phantom Black, Dragon Red, Tomato Red, Slate Blue, joista neljä on uusia: Intense Blue, Aurora Gray, Aqua Turquoise ja Brass. Auton voi personoida mieleisekseen Phantom Black -mustalla katolla.

Laadukas ja tyylikäs täysin uusi sisusta

Uuden Hyundai i20:n kasvaneet akseliväli ja leveys tarjoavat takamatkustajille aiempaa väljemmät tilat. Uusi muotoilu lupaa myös kuljettajalle paremman näkyvyyden.

Täysin uuden Hyundai i20:n kuljettaja pääsee nauttimaan laatuajasta autossaan: suunnittelijat ovat hakeneet innovatiivisia esteettisiä ja teknisiä ratkaisuja, jotta uutuuden sisusta on tyylikäs ja houkutteleva. Sisätilat ovat avarat. Kojelaudan uusi muotoilu on näyttävä ja korostaa yhdessä ovien sisäverhoilun kanssa auton leveyttä. Inspiraatiota muotoiluun on saatu luonnosta. Pimeään aikaan uuden i20:n matkustajat voivat myös nauttia miellyttävästä led-sisävalaistuksesta. Valittavissa on kolme sisustaväriä: Black Mono, Black & Gray sekä Black Mono & Yellow Green.

Luokkansa parhaat liitettävyyspalvelut ja korkealuokkaista äänentoistoa

Täysin uusi Hyundai i20 on varustettu luokkansa parhailla liitettävyyspalveluilla ja mukavuusvarusteilla. Apple CarPlay ja Android Auto ovat nyt käytettävissä langattomasti ja antavat mahdollisuuden peilata iOS- ja Android-älypuhelinten toimintoja. Uusi 10,25”:n digitaalinen mittaristo ja navigoinnin yhteydessä 10,25”:n värikosketusnäyttö on yhdistetty visuaalisesti toisiinsa. Kosketusnäyttö voidaan myös jakaa näyttämään useita toimintoja samanaikaisesti. Myös 8”:n Display Audio -värikosketusnäyttö on tarjolla lisävarusteena.

Keskikonsolin langaton latausalusta mahdollistaa Qi-standardin mukaisten älypuhelinten langattoman lataamiseen. Takamatkustajille on saatavana USB-latausportti. Hyundai i20 on ensimmäinen Hyundai-malli Euroopassa, jossa on premium-luokan Bose-äänentoistojärjestelmä. Subwoofer mukaan lukien järjestelmän kahdeksan kaiutinta lupaavat korkealaatuisen kuuntelukokemuksen.

Täysin uusi Hyundai i20 on varustettu myös Hyundain uudella Bluelink-järjestelmällä, joka tarjoaa kattavat liitettävyyspalvelut, kuten Hyundai LIVE Services -palvelut, sekä etäkäyttöominaisuudet Bluelink-älypuhelinsovelluksella. Bluelink-järjestelmä on veloitukseton ensimmäiset viisi vuotta.

Segmentin parasta turvallisuutta

Täysin uusi Hyundai i20 on varustettu Euroopan korkeimmat turvallisuusvaatimukset täyttävällä Hyundai SmartSense -turvallisuusjärjestelmällä. Monia näistä ominaisuuksista ei ole totuttu näkemään B-segmentin autossa.

Hyundai i20 tarjoaa navigointiin perustuvan mukautuvan vakionopeussäätimen (Navigation-based Smart Cruise Control, NSCC), joka käyttää auton navigointijärjestelmää ennakoidakseen niin kaarteet kuin suoratkin ajo-osuudet ja säätää ajoneuvon nopeuden turvalliseen ajamiseen sopivaksi. Älykäs nopeusrajoitusjärjestelmä (Intelligent Speed Limit Assist, ISLA) varoittaa kuljettajaa sekä äänellä että visuaalisesti, jos nopeusrajoitus ylitetään. Yhdistettynä nopeudenrajoittimeen ISLA pystyy jopa säätämään auton nopeuden itsenäisesti. Edistynyt kaistallapysymisavustin (Lane Follow Assist, LFA) säätää ohjausta automaattisesti, jotta uusi i20 pysyy keskellä ajokaistaansa. Katvealueen varoitusjärjestelmä (Blind-spot Collision Avoidance Assist Warning, BCA) käyttää tutkaa tarkkailemaan auton takakulmia ja varoittaa havaitessaan toisen ajoneuvon. Tarvittaessa BCA jarruttaa törmäyksen välttämiseksi tai vaurioiden minimoimiseksi. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (Forward Collision Avoiance Assist, FCA) on päivitetty, ja pystyy nyt tunnistamaan autojen lisäksi myös jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Uusi Hyundai i20 tarjoaa myös parantunutta pysäköintimukavuutta. Liikkeellelähtöilmoitus (Leading Vehicle Departure Alert, LDVA) huomauttaa kuljettajalle, kun edessä oleva ajoneuvo alkaa liikkua ja kuljettajan reaktio liikennevirran liikkumiseen myöhästyy esimerkiksi liikennevaloissa. Kun autoa peruutetaan, risteävän liikenteen törmäyksen välttämisavustin (Rear Cross-traffic Collision Assist, RCCA) varoittaa sivusuunnassa lähestyvistä ajoneuvoista äänellä ja Parking Collision-avoidance Assist - Reverse (PCA-R) jarruttaa tarvittaessa törmäyksen välttämiseksi.

Pysäköintiavustin (Parking Assist, PA) mahdollistaa puoliautonomisen pysäköinnin. Järjestelmä helpottaa ahtaisiin tiloihin pysäköintiä. Turvallisuusvarustevalikoimassa ovat myös kaistallapitoavustin (Lane Keep Assist, LKA), kuljettajan vireystilan valvonta (Driver Attention Warning, DAW) sekä kaukovaloavustin (High Beam Assist, HBA).

Täysin uudessa i20:ssa on myös eCall-hätäpuhelujärjestelmä, jonka avulla matkustajat voivat ottaa yhteyttä hätäkeskukseen napin painalluksella. Järjestelmä aktivoituu automaattisesti, jos ajoneuvon turvatyynyt ovat lauenneet.

Uusi moottorivalikoima tarjoaa taloudellisuutta ja tehokkuutta

Hyundai i20:n moottorimallistossa on uutena tarjolla 48 V -kevythybridijärjestelmä 120-hevosvoimaisen 1,0 T-GDi -bensiinimoottorin yhteydessä ja valittavissa myös 100-hevosvoimaisen 1,0 T-GDi -bensiinimoottorin yhteyteen. 48 V -kevythybridijärjestelmä vähentää 3‒4 % auton polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä. 48 V -kevythybridijärjestelmä on saatavilla joko seitsemänvaihteisella kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla (7DCT) tai uudelleen kehitetyllä kuusivaihteisella älykkäällä käsivaihteistolla (Intelligent Manual Transmission, iMT). Kun kuljettaja ei enää paina kaasupoljinta, iMT antaa auton rullata ja siten säästää polttoainetta.

Valmistajan mallistossa on saatavilla myös 100-hevosvoimainen 1,0 T-GDi -bensiinimoottori ilman kevythybridijärjestelmää, 7DCT-automaattivaihteiston tai 6-vaihteisen käsivaihteiston kanssa. Tarjolla on myös nelisylinteinen 84-hevosvoimainen 1,2 litran MPi-moottori viisivaihteisella käsivaihteistolla.

Edeltäjämalliinsa verrattuna uusi Hyundai i20 painaa 4 % vähemmän, mikä lupaa sille myös kilpailukykyiset CO2-arvot. Painonpudotus tarkoittaa taloudellisempaa liikkumista ajomukavuudesta tinkimättä. Myös automaattinen moottorin sammutus- ja käynnistysjärjestelmä (Idle Stop and Go, ISG) takaa osaltaan uutuudelle hyvän polttoainetaloudellisuuden.

Täysin uusi Hyundai i20 saa ensi-iltansa vuoden 2020 Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä.

Pikafaktat

Nyt esiteltävä täysin uusi Hyundai i20 on suosikkimallin kolmas sukupolvi, joka asettaa uuden mittapuun B-segmentille. Ensimmäinen i20 esiteltiin vuonna 2008. Mallin peruspilareita ovat laatu, luotettavuus ja käytännöllisyys. #Hyundai