Täysin uusi Kona hybrid

• Täysin uusi Kona hybrid kasvattaa suosittua ja palkittua Kona-perhettä uudella polttoainetaloudellisella mallilla
  • Hyundai vastaa eurooppalaisten asiakkaiden tarpeisiin tarjoamalla uuden SUV-ekoautomallin

Hyundai kasvattaa suosittua, lukuisia palkintoja kerännyttä Kona-tuoteperhettä täysin uudella Kona hybrid -mallilla. Uutuus vastaa eurooppalaisten asiakkaiden tarpeisiin SUV-korimallilla ja polttoainetaloudellisella hybridivoimalinjalla. Rohkean muotoilun lisäksi uutuus tarjoaa uusimmat Hyundain SmartSense-turvallisuus- ja kuljettajaa avustavat järjestelmät sekä uuden personoitavan ja isommalla näytöllä varustetun tietoviihdejärjestelmän.

Hawaiin saarelta nimensä saanut Hyundai Kona ensiesiteltiin vuonna 2017. Viime vuonna polttomoottori-Konat saivat rinnalleen täyssähköisen Kona electric -mallin, jonka maailmanlaajuinen kysyntä on mainion täyssähköisen voimalinjan ja pitkän toimintamatkan ansiosta ylittänyt jopa Hyundain odotukset. Yhteensä Euroopassa on myyty lähes 120 000 Konaa.

- Hyundai tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman erilaisia voimalinjoja erilaisiin tarpeisiin. SUV-korimallin ja ekoauton yhdistävä Kona hybrid tuo eurooppalaisille asiakkaille jälleen uuden kiinnostavan vaihtoehdon, sanoo Hyundai Motor Europen tuote- ja markkinointijohtaja Andreas-Christoph Hofmann.

Täysin uudessa Kona hybridissä on IONIQ hybridistä tuttu voimalinja: nelisylinterinen 1,6 litran Kappa-GDI-bensiinimoottori suoraruiskutuksella yhdistettynä sähkömoottoriin ja kaksoiskytkin-automaattivaihteistoon.  Yhteistehoa uutuus tarjoaa 141 hv vääntömomentin ollessa 265 Nm. Taloudellisen polttomoottorin teho 105 hv ja vääntö 147 Nm, kestomagneettimoottorin teho on 43,5 hv (32 kW) ja suurin vääntömomentti 170 Nm. Litium-ioni-polymeeriakku on kompakti ja 4-kerrosrakenteen ansiosta sekä turvallinen että tehokas. Akun kapasiteetti on 1,56 kWh. Erinomaiset lataus- ja purkuominaisuudet maksimoivat sekä sähköllä ajamisen että energian talteenoton.

Kona hybridiin on saatavilla navigointijärjestelmän yhteydessä 10,25-tuumainen värikosketusnäyttö ja viideksi vuodeksi veloituksettomat LIVE-palvelut, jotka tarjoavat tietoa säästä, liikenteestä, nopeuskameroista sekä kiinnostavista POI-kohteista. Uutuutena näyttö on jaettu kolmeen osaan joiden näkymää voi muokata haluamakseen. Matkapuhelimen langaton induktiivinen lataus Qi-standardin mukaisille laitteille onnistuu niin ikään. Bluetoothin avulla järjestelmään voi liittää kaksi lähdettä, esimerkiksi puhelimen handsfree-toimintoon ja tabletin musiikkilähteeksi.

Täysin uuden Kona hybridin valkoiset somisteet erottavat sen sisarmalleistaan. Istuimet ovat vakiovarusteena mustat ja kangasverhoillut valkoisin tikkauksin, lisävarusteena ne on mahdollista valita joko nahka-kangasverhoiltuina valkoisilla tereillä tai nahkaverhoiltuna valkoisin tikkauksin. Sisätilaa voidaan myös räätälöidä muusta Kona-perheestä tutuilla limen, punaisen tai oranssin sävyisillä design-paketeilla. Kaikissa sisustusvaihtoehdoissa on musta sisäkatto. Ulkoväriksi Kona hybridiin on valittavissa mieluisin 26 värivaihtoehdon joukosta.

Luotettavaa turvallisuutta

Kuten muissakin Kona-malleissa, myös täysin uudessa Kona hybridissä on Hyundain uusimmat SmartSense -turvateknologiavarusteet huippuluokan aktiivisilla turvajärjestelmillä. Kona hybridin vakiovarusteisiin kuuluvat kaistallapitoavustin (LKA), kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä (DAW), vakionopeudensäädin sekä Kona-perheessä uusi varuste sähköinen käsijarru. Kona hybridin Style-varustetaso tarjoaa malliston parhaat turvallisuusominaisuudet vakiovarusteena, automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkija- sekä polkupyöräiljätunnistuksella, mukautuvan Smart Cruise Control -vakionopeudensäätimen Stop & Go -toiminnolla sekä kaksois-led-ajovalojen yhteydessä kaukovaloautomatiikan. Lisävarustepaketti tuo mukanaan katvealueen varoitusjärjestelmän, risteävän liikenteen Rear Cross traffic Collision Warning- varoitusjärjestelmän ja edistyneen kaistallapitoavustimen Lane Follow Assistin.

ECO DAS – taloudellisen ajon järjestelmä

ECO Driving Assist System (ECO DAS) analysoi tie- ja reittitietoja optimoidakseen auton polttoaineen kulutusta. Kun navigointijärjestelmään on asetettu määränpää, järjestelmä ilmoittaa, onko odotettavissa ruuhkaa tai muita hidastuksia, ohjeistaa hyötyjarrutuksiin tehostaen energian talteenottoa ja edistää näin myös polttoainetaloutta. Järjestelmä hyödyntää myös tietoa tien korkeusprofiilista ja osaa valmistautua nousuihin ja alamäkiin ladaten akkuja ennen nousuja ja maksimoiden hyötyjarrutuksen alamäissä. Järjestelmä voidaan aktivoida 40–160 km/h -nopeudessa Eco-ajotilassa.

Täysin uuden Kona hybridin hinnat alkavat 27 990 eurosta (1,6 hybrid 141 hv 6-DCT Comfort). Uutuus saapuu Suomen markkinoille syksyllä 2019.

Lainaukset

Hyundai tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman erilaisia voimalinjoja erilaisiin tarpeisiin. SUV-korimallin ja ekoauton yhdistävä Kona hybrid tuo eurooppalaisille asiakkaille jälleen uuden kiinnostavan vaihtoehdon.
Andreas-Christoph Hofmann, tuote- ja markkinointijohtaja, Hyundai Motor Europe