Tucson Euroopan myydyin SUV luokassaan vuonna 2022

Hyundai Tucson on luokkansa myydyin auto Euroopan kompaktien katumaastureiden segmentissä. Vuonna 2022 Hyundai Tucsoneja rekisteröitiin Euroopassa 150 803 kappaletta. Kaikista Euroopassa rekisteröidyistä autoista Tucson oli kahdeksanneksi suosituin. Suomessa malli oli kolmanneksi suosituin Hyundai-auto.

Kun Hyundai Tucson kaksi vuosikymmentä vuotta sitten saapui markkinoille, oli Euroopan SUV-segmentti vasta kasvamassa nykyiseen asemaansa. Vuonna 2004 lanseerattu Tucson on nyt neljännessä sukupolvessaan.

Maailmanlaajuisen autoteollisuuden liiketoimintatiedon toimittajan JATO Dynamicsin kokoamien lukujen mukaan Tucsonista tuli vuonna 2022 myydyin auto luokassaan Euroopassa 150 803 rekisteröidyllä autolla. Vaikka Euroopan uusien autojen markkinat laskivat edellisvuodesta, Tucsonin myynti kasvoi yhden prosentin vuoteen 2021 verrattuna. Tämä vahva myynnin kehitys varmisti, että Hyundain suosikkimalli sijoittui kokonaistilastossa kahdeksanneksi Euroopan kaikista autoista.

Tucson juhlii vahvaa vuotta 2022 kaikkialla Euroopassa

Tucson oli suosittu kaikkialla Euroopassa vuonna 2022, erityisesti Hyundain suurimmilla markkinoilla.

Espanjassa Tucson oli kaikkien autovalmistajien myydyin malli vuonna 2022, ja sen yhteenlaskettu myynti oli 21 985 kappaletta. Isossa-Britanniassa Hyundai saavutti kaikkien aikojen suurimman markkinaosuutensa, 5,0 prosenttia 80 419 uuden auton rekisteröinnillä, mistä Tucsonin osuus oli 27 839 kappaletta eli 35 prosenttia kokonaismyynnistä. Ranskassa Tucson oli suosituin Hyundai-malli vuonna 2022 lähes 18 000 rekisteröinnillä. Samaan aikaan se on myös kaikkien merkkien myydyin malli Irlannissa 6 432 myydyllä kappaleella.

Suomessa Tucson oli viime vuonna Hyundain kolmanneksi suosituin automalli i20:n ja IONIQ 5:n jälkeen. Yli puolet Suomessa myydyistä Tucsoneista oli ladattavia plug-in hybridejä ja lähes kaikki loput täyshybridejä, vain yksittäisiä kappaleita ensirekisteröidyistä Tucsoneista oli bensiini- tai dieselkäyttövoimilla varustettuja.

Tucson nostaa SUV-autojen rimaa

Neljännen sukupolven Tucson nostaa SUV-katumasturien rimaa innovatiivisella suunnittelullaan ja turvallisuusjärjestelmillään. Tucson tarjoaa muun muassa mielenrauhaa perhekeskeisyydellään. Riippumaton ajoneuvojen turvallisuutta arvioiva organisaatio European New Car Assessment Program (Euro NCAP) myönsi mallille korkeimman viiden tähden turvallisuusluokituksen.

Tucsonin ainutlaatuiset ja tunnistettavat led-päiväajovalot (DRL) on integroitu etusäleiköön.

Tucson tarjoaa segmentissään laajan valikoiman voimansiirtovaihtoehtoja, myös sähköistetyt versiot kevythybridin, täyshybridin ja ladattava hybridin. Saatavilla oleva N Line -varustetaso on saanut inspiraationsa ja tyylinsä moottoriurheilusta.

Hyundai Tucson saa edelleen tunnustusta myös tiedotusvälineissä ja voitti useita palkintoja vuonna 2022. Iso-Britannian julkaisu Carbuyer valitsi Hyundain keskikokoisen katumaasturin "Vuoden autoksi", ja Auto Express palkitsi mallin "Paras keskikokoinen SUV” -palkinnolla. Espanjan Auto Bild palkitsi Tucsonin "Vuoden parhaaksi SUV-tuontiautoksi". Aiemmin Tucson on saanut Vuoden auto -palkinnot julkaisuilta muun muassa Kreikassa ja Turkissa.

JATO Dynamics
Vuonna 1984 perustettu JATO Dynamics on maailmanlaajuinen autoalan markkinatutkimusyritys, joka tarjoaa analyyseja ja tietoja markkinatrendeistä, autojen hinnoittelusta ja vertailuista. Tätä tutkimusta varten JATO keräsi tietoja 30 Euroopan maasta (EU-alueella 26 maasta sekä Iso-Britanniasta, Norjasta, Sveitsistä ja Islannista).