Uusi ekoedullinen Hyundai i20 T-GDI

Useita muotoilupalkintoja ja testivoittoja saanut i20-mallisto täydentyy nyt uudella ja ekoedullisella 1.0 T-GDI -moottorilla. Uusi Kappa 1,0 T-GDI on Hyundain ensimmäinen uuden sukupolven pienikokoinen turboahdettu bensiinimoottori. Kolmesylinterinen, 998 cm3moottori on kehitetty luotettavasta ja hyväksi koetusta Kappa 1,0 MPI -moottorista. Moottorissa on runsaasti uutta tekniikkaa, esimerkiksi polttoaineen suorasuihkutus sekä pienikokoinen turboahdin.

Uusi 73,5 kW (100 hv) tehon ja 172 Nm väännön tuottava, turbolla ja bensiinin suorasuihkutuksella varustettu moderni voimanlähde on kehitetty mahdollisimman energiatehokasta polttoaineen kulutusta ajatellen. T-GDI-suorasuihkutusmoottorin yhdistetty polttoaineenkulutus on 4,3 l/100 km, ja CO2-päästöt vain 99 g/km. Voimanlähteen ovat suunnitelleet yhteistyössä Saksassa Rüsselsheimissa ja Korean Namyangissa sijaitsevat tekniset suunnittelukeskukset.

”Uusien pienten bensiinimoottoriemme edut ovat selkeät ne ovat kompakteja ja keveitä, polttoainetaloudellisia ja silti joustavan tehokkaita tuottamaan asiakkaillemme heidän haluamansa suorituskyvyn. Insinöörimme ovat onnistuneet vähentämään polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä säilyttäen silti ajamisen mukavuuden. Näin he todistivat, että automme voivat olla taloudellisia ja samaan aikaan hauskoja ajettavia,” kertoo Hyundai Motor Europen teknisen suunnittelukeskuksen moottoritekniikasta vastaava johtaja Dr. Michael Winkler.

Uudessa ekoedullisessa moottorissa elektroninen hukkaportti optimoi virtausta ja parantaa vääntöä alhaisilla pyörintänopeuksilla. Moottorin GDI-suihkutussuutin tuottaa normaalia korkeamman, 200 barin paineen, jonka avulla polttoaineen palaminen on puhtaampaa. Moottori täyttää jo nyt Euro 6C –normin.

Moottori käyttää uudenlaista split-cooling -tekniikkaa hallitsemaan lämpötiloja sylinterikannessa ja -lohkossa. Sylinterilohko lämpenee nopeasti kitkan pienentämiseksi ja tehokkaamman käynnin aikaansaamiseksi. Samalla sylinterikantta jäähdytetään matalampaan lämpötilaan, jotta polttoaineen suihkutus ja palaminen olisivat optimaaliset. Jotta moottori on voitu pitää mahdollisimman pienikokoisena, pakosarja on integroitu sylinterikanteen ja se voidaan näin jäähdyttää tehokkaasti käyttämällä sylinterikannen vesijäähdytysmenetelmää. Tuloksena on katalysaattorin nopeampi lämpeneminen ja näin ollen vähentynyt polttoaineen kulutus ja pienemmät CO2-päästöt

Ensimmäisen sukupolven i20 oli yksi Hyundain myydyimmistä malleista Euroopassa. Uuden sukupolven i20 vahvistaa Hyundain asemaa eurooppalaisena autonvalmistajana ja malli on suunniteltu ja valmistettu Euroopassa, eurooppalaisille asiakkaille. Uusi i20 1.0 T-GDI on saatavana Suomessa kahtena eri varustetasona: Comfort ja Style. T-GDI mallien hinnat alkavat 17.490 eurosta.

Hyundai Motor Finland Oy
Kellokukantie 2, 01300 Vantaa

PR & Viestintäpäällikkö Sami Takaneva
puh: 050 3800 758
email: sami.takaneva@hyundai.fi

Hyundai Suomessa

2001 perustettu Hyundai Motor Finland on osa Bassadone Automotive Nordicia. Koko Hyundai-henkilöautomallistolla on viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta. Takuu sisältää myös tieturvan sekä määräaikaishuoltojen välillä tehtävät kausitarkistukset.