Voimaa uhkuvaa linjakkuutta: Hyundai i30 Fastback N

• Luokkansa ensimmäinen superurheilullinen viisiovinen coupe
  • Hyundain N-malliston vahvuudet yhdistettynä tilavuuteen ja linjakkuuteen
  • Arkiliikenteessä nautittava auto, jonka lihakset riittävät myös kilparadalle

Hyundain urheilullinen N-mallisto laajenee sulavalinjaisella i30 Fastback N -mallilla. Uutuus on C-segmentin ensimmäinen viisiovinen coupe, joka tarjoaa kuljettajan käyttöön muhkean urheilulliset voimavarat. Fastback seuraa vuosi sitten esitellyn ja huippusuosituksi nousseen i30 N -mallin jalanjälkiä yhdistämällä hykerryttävän ajonautinnon ja avarat sisätilat.

Vauhtia henkivästä muotoilusta huolimatta Fastback N on myös pätevä kulkuväline isoihinkin kuljetustarpeisiin. Tavaratilan koko on perusasennossaan 450 litraa, ja takaselkänojat kaatamalla kokoa voidaan kasvattaa mahtavaan 1 351 litran lukemaan.

Muotoilun viesti voimasta

i30 Fastback N erottuu joukosta yhdistelemällä virtaviivaiset korimuodot harkitun sporttisiin yksityiskohtiin. Puskureihin on leivottu ylimääräinen annos särmikkyyttä, ja Cascading Grille -etusäleikössä on N-merkki viestittämässä auton voimavaroista. Keulan ilmeen viimeistelevät led-ajovaloja ympäröivä musta kehys ja etupuskurin alalaidan räväkänpunainen tehosteraita.

Auton perässä N-malliston kieltä puhuvat kaksoispakoputkien väliin sijoitettu kolmiomainen takasumuvalo ja takaluukkuun saumattomasti sulautuva kiiltävänmustalla korostusraidalla varustettu takaspoileri. Itsevarmuutta henkivää kokonaisuutta täydentävät matalaprofiiliset renkaat 18-tuumaisilla kevytmetallivanteilla. Fastback N on saatavana myös 19-tuumaisilla pyörillä ja Pirelli P-Zero-renkailla. Ne kuuluvat Performance Package -varustepakettiin, joka vie uutuuden sporttisuuden vieläkin pitemmälle.

Ulkoväreiksi on valittavissa kuusi tyylikästä värivaihtoehtoa, joista hillitty Shadow Grey -harmaa on saatavana yksinomaan i30 Fastback N -malliin. Muut vaihtoehdot ovat Polar White -valkoinen, Phantom Black -musta, Engine Red -punainen, Performance Blue -sininen sekä Micron Grey -harmaa.

Sisäverhoilun värimaailma on aistikas yhdistelmä punaista ja mustaa. Matkantekijöitä mainiosti tukevat istuimet on verhoiltu kestävällä kankaalla tai vaihtoehtoisesti ylellisellä nahan ja mokkanahan yhdistelmällä. Auton ärhäkkäästä luonteesta muistuttavat myös ohjauspyörän keskiöön ja vaihdekepin nuppiin kirjaillut N-logot.

Kuljettajan komentosilta

Ohjauspyörä on auton voimavarojen hallintakeskus, josta voi yhdellä napin painalluksella kytkeä toimintaan esimerkiksi erityisen N-ajomoodin. Se hienosäätää auton käytöstä vieläkin urheilullisempaan suuntaan. Kuljettaja voi aktivoida ohjauspyörästä myös Rev Matching -järjestelmän, joka tekee pienemmälle vaihtamisesta täydellisen sulavaa sovittamalla moottorin kierrosluvun juuri sopivaksi. Varuste kuuluu Performance Pack -pakettiin, johon sisältyvät lisäksi N Corner Carver eli elektronisesti ohjattu tasauspyörästön luistonrajoitin sekä ajotilanteen mukaan säätyvä jousitus.

Anteliaat voimavarat välitetään tiehen kuusipykäläisen manuaalivaihteiston ja etuvedon avulla. Vaihteiston täsmällistä toimintaa korostavat lyhyet ja täsmälliset valitsimen liikeradat.

Kaikkiaan auton N Grin Control -järjestelmä tarjoaa kuljettajan valittavaksi mittavat viisi ajotapamoodia: Eco, Normal, Sport, N ja N Custom. Fastback N hemmottelee kuljetettaviaan myös kattavalla media- ja navigointivarustuksella. Kirkas kahdeksantuumainen LCD-näyttö palvelee niin peruutuskameran, navigaattorin kuin audiosoittimenkin toimintoja. Näytön N Mode -toiminnolla kuljettaja voi säätää myös auton ajokäytöstä tilanteen ja mieltymyksiensä mukaan vaikkapa vaihtelemalla moottorin pakoäänten sävyä.

Mediajärjestelmää voidaan käyttää sekä Apple Car Play että Android Auto -sovellusten kautta, ja ostaja saa peräti seitsemän vuoden maksuttoman käyttöoikeuden muun muassa sää- ja liikennetietoja välittäviin LIVE-palveluihin. Mobiililaitteen lataus sujuu Fastback N:ssä vaivattomasti langattoman induktiivisen latausalustan avulla (Qi-standardi).

Paljon ja vielä enemmän puhtia

Konepellin alle kätkeytyvä nelisylinterinen turboahdettu 2.0 T-GDI -bensiinimoottori kehittää vakiona räväkät 250 hevosvoimaa tehoa. Valitsemalla autoon Performance Packin saa käyttöönsä jopa 275 hevosvoimaa. Tehoreservinsä ja muhkean 353 newtonmetrin väännön ansiosta Fastback N kiihtyy nollasta sataseen nopeimmillaan vain 6,1 sekunnissa.

Treenattujen lihasten lisäksi Fastback N antaa kuljettajansa käyttöön huippukattavan turvallisuusteknologian. SmartSense -nimeä kantavaan kokonaisuuteen kuuluu muun muassa etutörmäyksen eston avustin (FCA), kuljettajan huomiokyvyn seuranta (DAW), kaistallapysymisavustin (LKA) sekä kaukovaloautomatiikka (HBA). Kaikki nämä ajamisen turvallisuutta lisäävät järjestelmät ovat auton vakiovarusteita. Lisäksi autoon on saatavana älykäs nopeusrajoitusvaroitin (ISLW).

Jos onnettomuus kuitenkin sattuu, autossa olijoiden selviytymistä varmistavat korkealujuusteräksestä valmistettu turvakori sekä seitsemän turvatyynyä (etu- ja sivuturvatyynyt, sivuturvaverhot sekä kuljettajan istuimen polviturvatyyny).

Maailmanennätysajo Roomasta Pariisiin

Upouuden i30 Fastbackin voimavaroja havainnollistettiin ennen auton virallista ensiesittelyä ajamalla Roomasta Pariisiin – vain vähän yli kahdeksassa minuutissa! Maailmanennätysajan kellottajina olivat alan piinkovat ammattilaiset Thierry Neuville ja Gabriele Tarquini, ja tarkka aika oli 8:18.49 minuuttia.

Ajoreitti ei sentään kulkenut Italiasta Ranskaan, vaan i30 Fastback N taivalsi matkan Rome- ja Paris-nimisten tanskalaiskylien välillä. Kaksinkamppailussa voiton vei Gabriele Tarquini, jolle WRC-autojen kuljettajien MM-sarjaa Hyundailla johtava Thierry Neuville hävisi vain sekunnin murto-osan. Lisää henkeäsalpaavasta kisasta voit lukea täältä.