Ähtärin eläinpuistossa esillä lasten ja nuorten liikenneturvallisuus

Ähtärin eläinpuiston aluella sijaitseva poliisin näyttelyosasto on avattu heinäkuun ajaksi. Osaston aiheena on tänä kesänä nuoret, lapset ja kevyt liikenne. If Turvallisuusrahasto lahjoitti näyttelyyn kolaroidun mopoauton, johon vierailijat pääsevät tutustumaan.

Poliisin teemaosastolla lapset ja nuoret saavat hyödyllistä tietoa turvallisesta liikkumisesta. Paikalla on muun muassa kolaroitu mopoauto sekä ruttaantunut moposkootteri, jotka havainnoillistavat kävijöille sitä, miten nuorten suosimat ajoneuvot ovat vaurioituneet liikenneonnettomuuksissa. Samalla lapset ja nuoret oppivat liikenneturvallisuuden merkityksestä poliisikokelaiden opastuksella. Näyttelyosastolla on myös poliisin ja eläinpuiston yhdessä suunnittelema liikennepuisto, jossa liikenteen pelisääntöihin pääsee tutustumaan polkuautoilla.

- Mopoautoilla ja skoottereilla ajavien nuorten liikenneturvallisuuskasvatukseen on tärkeää panostaa, sillä ajoluvan saaminen edellyttää vain vähän opetusta. Etenkin mopoautojen huolestuttavat liikennevahinkotilastot osoittavat, että nuorten liikenneturvallisuusopetukseen on syytä kiinnittää huomiota. Poliisi tekee arvokasta työtä nostaessaan aiheen esille Ähtärin eläinpuistossa, tiedottaja Mari Hätinen If Turvallisuusrahastosta kertoo.

Näyttelyosastolla liikenneturvallisuusoppi tarttuu mieleen konkreettisten esimerkkien ja asiantuntijoiden avulla. Poliisikokelaat ovat tavattavissa osastolla 2.7.-6.7., 16.7.-25.7.ja 30.7.-3.8.2012. Liikkuva poliisi esittelee kalustoaan lauantaina 7. heinäkuuta kello 12-14, ja ratsupoliisi vierailee osastolla 3.-5. elokuuta. Näyttelyosasto on avoinna 5. elokuuta saakka.

If Turvallisuusrahasto on yksi vakuutusyhtiö Ifin tavoista levittää turvallisuustietoutta ja kannustaa onnettomuuksien välttämiseen ja vahinkojen ennalta ehkäisemiseen. If Turvallisuusrahastosta jaetaan tukea hakemusten perusteella kuukausittain yhteensä enintään 5000 euron arvosta. Tukea voivat hakea päiväkodit, ryhmäperhepäiväkodit ja perhepäivähoitajat sekä koulut, kerhot, yhdistykset ja järjestöt osoitteessa www.if.fi/turvallisuusrahasto.

Poliisin näyttelyosasto Ähtärin eläinpuistossa: Carita Ylipelkonen, ylikonstaapeli, Etelä-Pohjanmaan poliisilaitos, p. 071 874 7654, carita.ylipelkonen@poliisi.fi
If Turvallisuusrahasto: Mari Hätinen, tiedottaja, If, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi