Elektroniset merikartat ovat tukena paperisilla merikorteilla veneiltäessä

Huviveneilijän navigointi ja paikanmääritys tapahtuu turvallisimmin käyttämällä ajan tasalla olevaa paperikarttaa. Turvallista vesillä liikkumista tukevat jatkuvasti yleistyvät navigointilaitteet, jotka GPS-satelliittipaikannusta hyödyntäen näyttävät sijainnin suoraan laitteen näyttöruudulle piirtyvällä elektronisella kartalla. - Pelkästään elektronisiin karttoihin luottamalla riski ajaa karille kasvaa. Elektroninen karttalaite on siis veneilijän hyvä renki, mutta ei kovin hyvä isäntä. Perinteisillä merikorteilla navigoidaan turvallisimmin etenkin liikuttaessa tuntemattomilla vesillä sekä saaristossa että sisäjärvillä, opastaa korvauspäällikkö Timo Toimi If Vahinkovakuutusyhtiöstä. If on johtava veneiden vakuuttaja Suomessa. Venevahinkoja korvataan vuodessa noin 4 miljoonan euron edestä. Karilleajojen osuus yhtiön viime vuosina korvaamista venevahingoista on noin 40 prosenttia. Elektronisten navigointilaitteiden yleistyminen ei Timo Toimin mukaan vielä ole suoraan näkynyt korvausmenossa. - Tyypillisesti karilleajoja sattuu paljon silloin, kun vesi on normaalia matalammalla ja tutulla reitillä ei olekaan riittävästi vettä kölin alla. Myös liian kova vauhti lisää karilleajon riskiä, kun veneen ohjaaminen ja navigointi samanaikaisesti voi olla vaikeata. Elektronista karttaa käytettäessä kannattaa muistaa, että lujaa ajettaessa navigointilaite ei mahdollisesti ehdi päivittää karttaa riittävän nopeasti, Toimi neuvoo. Elektroninen merikartta on Timo Toimin mukaan hyvä tuki suunnan laskemiseen ja sijainnin osoittamiseen edellyttäen, että laitetta käytetään oikein ja valitaan kulloiseenkin tilanteeseen sopiva mittakaava. - Pientä mittakaava käytettäessä elektroniset laitteet eivät ole yhtä luotettavia kuin paperiset merikortit, sillä elektroninen kartta-aineisto on usein tuotettu perinteisestä kartasta, jonka mittakaava on suurempi kuin navigointilaitteen pienimmät näyttöalueet. Pientä mittakaavaa käytettäessä myös mittavirhe korostuu, Toimi toteaa. Elektroninen karttalaite toimii kuten muutkin tietokoneet, joten laitteisto on altis esimerkiksi satelliittisignaalihäiriöille. Elektronisessa kartta-aineistossa saattaa myös olla ohjelmointivirheitä, jotka antavat väärän tiedon sijainnista näyttöruudulla. Lisätiedot: Korvauspäällikkö Timo Toimi, puh. +358 50 424 2569, viestintäpäällikkö Anja Talasmo, puh. +358 500 507 793. www.if.fi.