Flambera biffen på din gasspis, inte stugan

​Finländarna ilar ikapp till sina sommarstugor för att inleda stugsäsongen. Knutarna ställs i ordning och skuras rena, båten sjösätts och hängmattan riggas upp mellan björkarna på stranden. Men hur är det med tidsbomben i köket eller på terrassen? Nu är det rätt tid att inspektera gasanordningarnas kondition och byta ut föråldrade anordningar mot nya och säkra. På detta sätt kan vi också denna sommar undvika många onödiga skador och olycksfall på stugan.

– Medan vi byggde vår sommarstuga bodde vi till en början i bastubyggnaden och lagade maten på en gasspis. På morgonen tände pappa en tändsticka för att sätta på kaffevattnet. Jag minns bara den förskräckliga smällen och hur den låsta ytterdörren flög upp på vid gavel. Pappa hade kastats in under bastulaven, där vi hittade honom blek i ansiktet med brända ögonbryn och tändstickan ännu i handen, berättar Ifs informatör Anna-Maija Hevosmaa.

Det inträffar säkert otaliga liknande tillbud runt om i Finland. Också i detta fall var gasspisen gammal och slangen läckte. Gasolköken har delar som slits och som bör bytas ut mot nya efter några års användning. Tryckreglagets livslängd är 10 år och det rekommenderas att slangen byts ut vart femte år. Gasanordningarna är trygga endast om man kommer ihåg att serva och inspektera dem regelbundet.

– Gasslangens kondition bör kontrolleras varje år så att man böjer på ledningen och ser efter om det finns några sprickor. Slangen får vara högst 1,2 meter lång, berättar skadeskyddschef Antti Kuparinen på skadeförsäkringsbolaget If.

Har din gasspis tändsäkring?

Kuparinen rekommenderar att snabbt byta ut gamla gasspisar mot nya, som alla nuförtiden är försedda med tändsäkring. Om lågan slocknar, stryps också gastillförseln. Gamla spisar saknar tändsäkring och gas kan då sippra ut i lägenheten.

Ett gasläckage inomhus är farligt, eftersom gasen lätt antänds av minsta gnista och kan orsaka en explosionsartad eldsvåda.

– Utöver eldsvådor kan användningen av gas också orsaka kolosförgiftning. Gasol är tyngre än luft och tränger undan syret. Då man använder gasanordningar måste man försäkra sig om att det finns tillräckligt med förbränningsluft. Om det finns för lite förbränningsluft, uppstår det kolmonoxid, dvs. kolos, som kan leda till att man kvävs, påminner Kuparinen.

Större risk för brand på stugan än hemma

Risken för eldsvåda på stugorna ökar i synnerhet genom användningen av öppen eld. Braskaminer, vedspisar och vedeldade bastur samt gasspisar, -grillar och -värmare innebär en ökad brandrisk på sommarstugan. Stugornas lätta skorstenar eller att bastun värmts upp för häftigt och för snabbt är likaså typiska brandorsaker. En fungerande brandvarnare är en enkel och billig försäkring som kan bespara många stugor från att förstöras och också rädda människoliv.

Ytterligare information:

Skadeskyddschef Antti Kuparinen, tfn 010 514 1211

Informatör Anna-Maija Hevosmaa, tfn 010 514 0067

www.if.fi

If är ledande skadeförsäkrare i Norden och Baltikum. Bolagets 6 800 anställda erbjuder högklassiga försäkringsprodukter och -tjänster till 3,6 miljoner privat- och företagskunder. I egenskap av expert på skadeförsäkringar bidrar If också till att förebygga skador och olycksfall. Målet är att förbättra säkerheten för kunderna och samtidigt öka säkerheten i samhället som helhet. If är en del av Sampokoncernen.