Fosforinkeltaiset lippalakit ekaluokkalaisten turvaksi, KOULUN ALOITUS TUO LIIKENTEESEEN NOIN 58 000 KELTANOKKAA

Koulunsa aloittavia ensimmäiselle luokalle menijöitä on tänä syksynä noin 58 000. Pienen kokonsa vuoksi 7-vuotiaat näkyvät huonosti liikenteessä, mikä lisää vahinko- ja onnettomuusriskiä. If Vahinkovakuutusyhtiö jakaa tänäkin vuonna kaikille ekaluokkalaisille fosforinkeltaiset Keltanokka liikenteessä -lippalaki, jotta heidät paremmin huomattaisiin liikenteessä.

Ekaluokkalaiselle ensimmäiset kouluviikot ovat jännittävää aikaa. Moni uusi asia on opittava, kuten koulutien kulkeminen ja liikenteessä selviytyminen.

- 7-vuotiaat ovat pieniä ja kokonsa takia vaikeita havaita liikenteessä autojen ja bussien seassa. Vilkkaina ja impulsiivisina he saattavat toimia hetken mielijohteesta. Tuolloin autoilijan tulee hallita uhkaavat tilanteet, jotta onnettomuuksilta vältytään. Jos vauhtia on liikaa, ei hyvä tahto riitä pelastamaan tilannetta, sanoo tiedottaja Tina Sademies Ifistä.

Kunnioita suojatietä ja nopeusrajoituksia

Autoilijoiden tulee kunnioittaa koulujen ja päiväkotien läheisyydessä olevia 30 km/h ja 40 km/h nopeusrajoituksia. Sama koskee suojatietä ja sitä ylittämään aikovaa tai lähtenyttä lasta.

- Koulutien kulkemista on varmasti harjoiteltu äidin tai isän kanssa useaan otteeseen ennen koulujen alkamista ja tuolloin puhuttu myös katujen tai maanteiden turvallisesta ylittämisestä. On myös korostettu, kuinka tärkeää on käyttää suojatietä. Lapsi luottaa opittuun eli siihen, että suojatie on turvallinen. Aikuisten velvollisuutena on varmistaa, että näin myös on, pohtii Sademies.

Keltanokka liikenteessä -lippalakit kaikille näkyvyyden lisäämiseksi

Jotta koulunsa aloittavat ekaluokkalaiset näkyisivät paremmin liikenteessä jakaa If tänäkin syksynä heille kaikille fosforinkeltaisen ja 3M-heijastinnauhalla varustetun lippalakin.

- Turvallisuudesta huolehtiminen on meille tärkeä asia. Me teemme päivittäin vahingontorjuntaan liittyvää työtä ja tämä on mieluinen osa sitä. Kampanjalla haluamme tehdä pienet koululaiset näkyviksi liikenteessä ja näin pyrkiä vähentämään jalankulkijaonnettomuuksia, sanoo Sademies.

- Lapsen turvallinen liikkuminen liikenteessä on pitkälti meistä aikuisista ja autoilijoista kiinni, jatkaa Sademies.

Se voisi olla sinun lapsesi!

Vuosittain liikenteessä menehtyy noin 50 jalankulkijaa. Loukkaantuneiden jalankulkijoiden määrä on noin 700, joista alle 15-vuotiaita noin joka viides. Jokainen jalankulkija-onnettomuus on turha.

- Oikea asenne ja hyvänä esimerkkinä oleminen liikenteessä on tärkeää ja sillä on vahinkoja ennaltaehkäisevä vaikutus. Toimi itse autoilijana niin kuin toivot muiden autoilijoiden toimivan oman lapsesi koulutiellä. Tällä tavalla saamme tilastot tulevaisuudessa näyttämään paremmilta, uskoo Sademies.

Keltanokka liikenteessä -kampanjalla If tukee omalta osaltaan Opetushallituksen Liikenneturvallisuusviikkoa 10.-14. syyskuuta.

Lisätietoja:
Tiedottaja Tina Sademies, If, puh. 010 514 5325, 050-37 47 667