HENKILÖRISKIT TABUN KAHLEESTA PUHEENAIHEEKSI

Suomalaiset keskustelevat mielellään kodin hankinnoista tai niiden rahoittamisesta lyhyellä tähtäimellä. Sen sijaan perheen selviytyminen taloudellisesti, jos rahat ansaitseva perheenhuoltaja joutuu pysyvästi työkyvyttömäksi tai kuolee, on aihe, josta Suomessa ei puhuta, eikä siihen varauduta. Myös formulakuljettajien riskit ja turvallisuus vaikuttavat olevan keskustelunaiheina sallitumpia kuin se mahdollisuus, että oma lapsi sairastuu tai vammautuu vakavasti. - Perheen taloudellinen selviytyminen vakavan sairauden tai tapaturman järkytyksessä tai kuolemantapauksessa ovat aiheita, joista Suomessa ei juuri puhuta. Tilanne on huolestuttava siksikin, että tällä hetkellä etenkin nuorilla lapsiperheillä on mittavat asuntolainat, toteaa Keskinäisen Vakuutusyhtiön Kalevan toimitusjohtaja Matti Rantanen. - Pelkästään tapaturmien tai sairauden aiheuttamien kulujen kattamiseen varautuminen ei riitä. Vakavan sairauden tai vammautumisen lyhytaikaisiin tai pysyviin vaikutuksiin unohdetaan varautua, toteaa vakuutusjohtaja Riitta-Liisa Salonen If Vahinkovakuutusyhtiöstä. Lainaturvan yleistymistä Rantanen ja Salonen pitävät hyvänä asiana, joskin sillä katetaan maksimissaan lainamäärä eikä läheskään aina sitä kokonaan. - Lainaturva ei riitä kattamaan sairauden tai tapaturman aiheuttamia menoeriä eikä ansionalentumista, joita sosiaaliturva ei kokonaan kata, Salonen muistuttaa. Vahinkovakuutusyhtiö If on uudistanut vapaaehtoisten henkilövakuutusten valikoimaa, jotta nuorilla ja lapsiperheillä on mahdollisuus saada perheen tärkeintä turvaa kohtuullisella hinnalla. Niissä lähtökohtana on mahdollisuus ottaa riittävän tasoinen turva vakavan sairauden tai tapaturman seurauksien varalle. Uudenlaisia ominaisuuksia ovat sopeutumisturva aikuisille sekä huoltajaturva lapsen vakuutuksessa. Ifin järjestöasiakkaiden jäsenten perheen henkivakuuttamisessa yhteistyöyhtiönä toimiva Kaleva on yhdessä Ifin kanssa uudistanut jäsenetuna tarjottavan ryhmävakuutuksen vastaamaan nuorten ja lapsiperheiden vakuuttamistarpeita. Muun muassa vakuutusmäärät voi nyt valita yksilöllisesti vakuutettujen iästä riippumatta ja jaksottaa vakuutusmaksut järjestön If-sopimuksen sisällä moneen erään. Lisätiedot: Vakuutusjohtaja Riitta-Liisa Salonen, If, puh. 010 514 1873, 050 5909 402, toimitusjohtaja Matti Rantanen, Kaleva, puh. 010 516 7400, viestintäpäällikkö Anja Talasmo,If, puh. 010 514 4027, 0500 507 793. anja.talasmo@if.fi If on Pohjoismaiden ja Baltian johtava vahinkovakuuttaja, joka tarjoaa asiakkailleen vakautta ja turvallisuutta. Yhtiön noin 3,6 miljoonasta asiakkaasta noin miljoona on Suomen Ifin vastuulla. Henkilöstön määrä on noin 6 800, josta Suomessa toimii noin 2100. Vuonna 2004 Ifin maksutulo oli 4,2 miljardia euroa. If kuuluu Sampo-konserniin. www.if.fi