Hintamuutokset vaikuttavat myös kolariautojen lunastusarvoihin

IF VAHINKOVAKUUTUSYHTIÖ OY Lehdistötiedote 9.1.2003 HINTAMUUTOKSET VAIKUTTAVAT MYÖS KOLARIAUTOJEN LUNASTUSARVOIHIN Autoliikkeet alentavat uusien autojen hintoja 2-10 prosenttia vielä eduskunnan käsittelyä odottavan veronalennuksen takia. Auton ostajan kannattaa muistaa, että muutos alentaa myös ajoneuvon käypää arvoa lunastustilanteessa. "Liikennevakuutus ja vapaaehtoinen autovakuutus eli kaskovakuutus korvaavat lunastettavan auton kolarihetkeä edeltävän käyvän arvon mukaan. Käytännön pulmia saattaa syntyä, jos auton käypä arvo on merkittävästi pudonnut eikä omistaja ole muistanut täydentää autonsa vakuutusturvaa lunastustilanteen varalta", sanoo yksikönjohtaja Simo Rinne Sampo-vakuutuksia tuottavasta If Vahinkovakuutusyhtiöstä. Ifillä laajin lunastusturva Vakuutusyhtiö korvaa ajoneuvon vahingon yleensä joko maksamalla korjauskustannukset tai lunastamalla auton. Lunastettavien kolariautojen määrä on lisääntynyt tasaisesti koko maassa muutaman vuoden ajan, mihin on vaikuttanut muun muassa turvavarusteiden kertakäyttöisyys sekä autokannan ikääntyminen. Lunastusturva on tarkoitettu autoilijalle, joka haluaa mahdollisimman hyvän korvauksen auton vaurioituessa lunastuskuntoon - omistipa hän sitten upouuden tai käytetyn ajoneuvon. "Kun autojen hintataso vaihtelee, myös vanhempi auto kannattaa vakuuttaa mahdollisimman hyvin lunastuksen varalta", Rinne korostaa. Kun muut yhtiöt tarjoavat lisäturvaa vain uudelle, enintään kaksi vuotta vanhalle autolle, niin Autosammon Lunastusturvan saa sekä uusille, enintään 3 vuotta vanhoille autoille että sitä vanhemmille autoille. Uusarvolunastuksessa ajoneuvo lunastetaan uuden samanlaisen arvosta ja vanhempi ajoneuvo lunastetaan välittömästi ennen vahinkoa olleesta käyvästä arvosta korotettuna 25 prosentilla. If on Suomen johtava moottoriajoneuvovakuuttaja ja sen vakuutuskannassa on yhteensä noin 190 000 vakuutuksenottajaa, jotka ovat hankkineet tällaisen lisäturvan. Lisätiedot If Vahinkovakuutusyhtiö Oy: Yksikönjohtaja Simo Rinne, puh. 0500 316 313, 010 514 3604 Viestintäpäällikkö Anja Talasmo, puh. 0500 507993, 010 514 4027 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/09/20030109BIT00240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/09/20030109BIT00240/wkr0002.pdf