Hyisestä avannosta pelastautuminen ei ole tuurista kiinni

Kevään tullessa jääkerros ohenee auringonpaisteen ja plussakelien myötä. Jäällä voi liikkua talvella turvallisin mielin, kun tietää, että jalkojen alla on riittävän paksua jäätä ja on varautunut mahdolliseen molskahdukseen etukäteen.

Jäihin pudonneen pelastaminen hyisestä vedestä on uroteko, mutta hengenvaarallisilta tilanteilta välttyminen on yllättävän helppoa. Noudata vain seuraavia Ifin vinkkejä.

Heikkoihin jäihin putoamiselta välttyy näin

• Tarkista jäätilanne esimerkiksi Ilmatieteenlaitoksen tai Ympäristöhallinnon nettisivuilta.
  • Varmin tapa varmistua jään paksuudesta on mitata se itse kairaamalla jäähän reikä sellaisesta kohdasta vesistöä, jossa ei ole virtauksia.
  • Vältä jäällä liikkuessa rantoja, virtauskohtia ja siltojen alta kulkemista.

– Jäälle ei kannata lähteä liikkumaan itsekseen. Kaveri tuo lisäturvaa, sillä yhdessä jäällä liikkuessa joku on auttamassa toista pois kylmästä vedestä. Avun saapuminen avannon reunalle toiselta puolelta järveä tai satojen metrien päästä vie kallisarvoista aikaa. Mitä pidempään kylmässä vedessä on, sitä suurempi on hypotermian riski, Ifin henkilövakuutusten johtaja Riitta-Liisa Salonen kertoo.

– Kännykkä kannattaa sujauttaa jäälle lähtiessä vedenkestävään suojapussiin, jotta kännykkä toimii, vaikka se olisi käväissyt vedessä. Kastuneella puhelimella kun on mahdotonta soittaa hätäkeskuksesta apua, Salonen jatkaa.

Mitä, jos kuitenkin putoaa heikkoihin jäihin?

• Pidä aina jäällä liikkuessa mukana jäänaskalit, jotka roikkuvat oikeaoppisesti kaulassa. Jäihin pudotessa harmittaa vietävästi, jos naskalit ovat taskussa vetoketjun takana. Naskaleissa on usein myös pilli, johon puhaltamalla voi herättää toisten jäällä liikkujien huomion.
  • Mukana on hyvä olla myös jotain kättä pidempää, jolla voi auttaa jäihin pudonneen pois vedestä.
  • Kaverin kanssa ei kannata kulkea jäällä liian lähekkäin, koska saatatte jään pettäessä olla nopeasti kummatkin samassa avannossa. Jos kaveri putoaa jäihin, älä ryntää liian lähelle avantoa.
  • Jos putoat jäihin itse, eikä kaveria ole lähellä, huuda apua heti äläkä vasta ensimmäisen avannosta poispääsy-yrityksen jälkeen. Vaikka pääsisitkin nopeasti omin avuin pois vedestä, vaatteesi ovat märät ja kehostasi karkaa lämpöä, kunnes olet saanut kastuneet vaatteet pois päältä. Toisen henkilön apu ja tuki ovat varmasti pelästymisen jälkeen tarpeen.

Mitä jäällä tapahtuvia vahinkoja ja tapaturmia vakuutus korvaa?

• Laaja kotivakuutus tai matkatavaravakuutus kattaa pilkkijän irtaimistolle sattuvat omaisuusvahingot, kuten esimerkiksi kastuneen matkapuhelimen, rikkoutuneet vaatteet, vedenpohjaan uppoavan repun, pilkkivavan tai termospullon.

– Jäihin putoaminen on henkilövahinko, josta aiheutuvat vahingot ovat korvattavissa. Yleensä erilaiset ruhje- ja paleltumavammat ovat yleisimpiä. Jäällä liikkuessa tulee kuitenkin aina noudattaa erityistä huolellisuutta. Korvausta voidaan vähentää, jos jäihin tippuminen johtuu henkilön törkeästä huolimattomuudesta. On hyvä myös liikkua jäillä aina mahdolliseen molskahdukseen varautuneena. Hyvä keino on esimerkiksi jäänaskaleiden kantaminen kaulassa ja jäälle menemisen välttäminen pitkään kestäneiden plussakelien jälkeen varsinkin silloin, kun säätiedotuksissa varoitetaan heikoista jäistä, opastaa henkilövahinkojen korvausasiantuntija Anne Koivisto.

Riitta-Liisa Salonen, henkilövakuutusten johtaja, If, p. 050 590 9402, riitta-liisa.salonen@if.fi
Anne Koivisto, henkilövahinkojen korvausasiantuntija, If, p. 050 364 3626, anne.koivisto@if.fi
Juha T. Virtanen, omaisuuskorvausten asiantuntija, If, p. 050 424 5664, juha.t.virtanen@if.fi
Riikka Rytilahti, tiedottaja, If, p. 050 424 4223, riikka.rytilahti@if.fi

If somessa
Facebookissa
Twitterissä
YouTubessa
Pientä pränttiä -blogissa

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiseteläimetkoditautot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.