Hyvä työturvallisuuskulttuuri säästää rahaa ja mielipahaa

Yritys, joka haluaa menestyä tulevaisuudessakin, kartoittaa niin toimintaympäristön ulkoa kuin sisältä uhkaavat riskit ja suojautuu niiltä tarvittavin keinoin. Hyvä työturvallisuuskult-tuuri yrityksissä auttaa havaitsemaan piilevät turva-aukot ja oppimaan läheltä piti –tilanteista. Finlandia-talolla pidetyssä If Vahinkovakuutusyhtiön Suuryritysten riskienhallintapäivässä torstaina 28.1.2010 käsiteltiin riskeiltä suojautumista ja turvallisuustyöstä saatuja positiivisia tuloksia.

— Yhä useammat yritykset ovat heränneet huomaamaan, kuinka työturvallisuudella on luultuakin tärkeämpi rooli liiketoiminnan kannattavuudessa ja tuottavuudessa, kertoo riskienhallinta-asiantuntija Vesa Lieho Ifin suurasiakasliiketoiminnasta. Hyvä työturvallisuuskulttuuri ei kuitenkaan synny hetkessä, ja se tarkoittaa jokaisen henkilöstön jäse-nen oikeaa asennetta suhtautua työhönsä, työympäristöönsä ja työtovereihinsa.Tapaturmat ovat aina ikäviä ihmisille ja niistä aiheutuu hoitokuluja ja sairauspoissaoloista johtuvia kustannuksia. Vakavim-missa tapauksissa aletaan maksaa työkyvyttömyyseläkettä ja uuden henkilöstön palkkaaminen ja osaamisen menettäminen synnyttää edelleen lisäkuluja. Yhden henkilön sairauspoissaolopäivä mak-saa yritykselle helposti 400 – 600 euroa. — Voimme laskea asiakkaidemme käyttöön suunnitellulla poissaolokustannuslaskurilla kustannuk-set, jotka syntyvät yrityksille vuositasolla. Esimerkiksi 1000 henkilön yrityksessä, jonka henkilöstön poissaolot ovat 6 prosentin luokkaa ja keskipalkka 2 500 euroa, syntyneet vuotuiset kustannukset ovat 7,5 miljoonaa euroa, Vesa Lieho kertoo. Riskienkartoitus johtaa mitattaviin tuloksiin Riskienarvioinnin tarkoituksena on tehdä työstä turvallisempaa, terveellisempää ja tuottavampaa. Ifin riskienhallintapalvelu alkaa työturvakartoituksella ja –tilaisuuksilla yhteistyössä yrityksen johdon ja henkilöstön kansa. Asiantuntijalla on myös opittua tietoa parhaista käytännöistä ja niiden soveltami-sesta yritysten eri toiminnoissa. Kartoitusten perusteella laaditaan käytännön kehittämistoimenpiteitä työn ja työnympäristön parantamiseksi. — Seurasimme kuuden asiakasyrityksemme systemaattisen työturvallisuustyön tuloksia kymmenen vuoden aikana. Kaikissa yrityksissä tapaturmien määrä pieneni oleellisesti seuranta-aikana, mikä laski tapaturmavakuutusmaksujen määrää keskimäärin 28 prosentilla. Euromääräisesti säästöä ker-tyi 1,1 miljoonaa euroa. Yritysten työturvallisuuskulttuurin kehittymistä voidaan seurata ja mitata erilaisin mittarein. Yksi mitta-reista on tapaturmataajuus, jossa tapaturmien määrä suhteutetaan miljoonaan työtuntiin. Yritys voi seurata oman turvallisuustyönsä kehitystä ja verrata itseään muihin yrityksiin ja toimialaansa. Huomista on mietittävä taloudellisesta taantumasta huolimatta. Siksi riskienhallinta on tärkeä osa yritysten liiketoimintaa tänä päivänä. Yritysten varat ovat tehokäytössä, eikä niitä sovi menettää ajat-telemattomuuden ja varautumattomuuden seurauksena ennalta-arvaamattomiin, konkretisoituneihin riskeihin. Yrityksen tärkeimmän voimavaran, henkilöstön, osaaminen ja asiantuntijuus ovat myös yri-tyksen elinehto. If kehittää jatkuvasti työturvallisuuteen ja riskienhallintaan tähtääviä palveluita osana yritysten henkilövakuutusten kokonaispalvelua.