If jakaa yli tuhat suojalasia Turun keskustassa

If Vahinkovakuutusyhtiö Oy jakaa yhdessä Silmä- ja kudospankkisäätiön kanssa yhteensä 16 000 suojalasiparia vuoden vaihteen ilotulituksia varten17 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Näistä runsas tuhat jaetaan Turun keskustassa Yliopistonkadulla 28.12.2006 klo 11 alkaen.

Vuoden vaihteen ilotulitus on ilo silmälle. Kaunis katseltava ei valitettavasti ole aina vaaraton. Ilotulitteet aiheuttavat vuosittain lukuisia silmätapaturmia, joista pelkästään uudenvuoden aaton aikana sattuu kymmeniä. Valitettavan usein tapaturma sattuu sivustakatsojalle.

- Vakavimmat vammat ovat johtaneet pysyvään näön heikkenemiseen tai pahimmillaan näön menetykseen. Toissa vuoden vuodenvaihteessa silmäpoliklinikoilla hoidetuista vain yhdellä oli ollut suojalasit, ja hänen vammansa olivatkin muiden vammoja vähäisemmät, sanoo dosentti, silmäkirurgi Kari Krootila HYKS:n silmäklinikalta.

(Taulukko, kts. pdf-liite)

- Tilastosta nähdään, että katsojille todella sattuu enemmän vahinkoja kuin rakettien lähettäjille. Tämä tieto saattaa yllättää ja sen vuoksi täytyy korostaa, että suojalaseja kannattaa myös katsojien käyttää, myyntijohtaja Tero Tynys If Vahinkovakuutusyhtiöstä painottaa.

Yleisimmät silmätapaturmat tapahtuvat kun
- raketti lentää väärään suuntaan (vaarassa laukaisija ja katsoja)
- suutari (laukaisija ja katsojat)
- raketti tai pommi räjähtää yleisöjoukossa (katsojat)
- kipinä tai muu vastaava lentää raketista (katsojat)
- vahingonteko (katsojat)

If ja Silmä- ja kudospankkisäätiö jatkavat viime vuodenvaihteessa aloittamaansa kampanjaa suojalasien käytön tarpeellisuudesta. Viime vuonna laseja jaettiin ensimmäistä kertaa ja tulokset olivat hyviä. Tilastojen mukaan silmätapaturmia sattui kolmannes vähemmän (22) kuin vuonna 2004 (31). Erityisesti nuorten, 10-15 -vuotiaiden vammat vähenivät selvästi. Nuoria vammautui viime uuden vuoden vaihteessa kolme, kun luku vuotta aiemmin oli 17.

- Tämä tieto on todella miellyttävä kuulla. Suuntaus on oikea, sillä jokainen tapaturma on turha. Viime vuonna loukkaantuneista kukaan ei ollut käyttänyt suojalaseja, eli valistusta on tärkeää jatkaa edelleen, Krootila toteaa.

Vakuutusyhtiössä ollaan luonnollisesti kiinnostuneita jatkamaan turvallisuutta edistävää työtä.

- If haluaa olla aktiivisesti mukana edistämässä asiakkaittensa turvallisuutta. Suojalasikampanjan lisäksi If on esimerkiksi tänä vuonna jakanut kymmeniä tuhansia heijastinliivejä ja tuhansia heijastimia niin lapsille kuin aikuisillekin, Tynys sanoo.

- Suojalasit voi ottaa myös ympärivuotiseen käyttöön. Niitä voi käyttää esimerkiksi puutarhatöissä, joissa saattaa sattua silmävahinkoja, lisää Tynys.

If Vahinkovakuutusyhtiö jakaa suojalaseja 28.12.2006 Turun lisäksi Tampereella, Helsingissä, Oulussa, Lahdessa, Jyväskylässä, Lappeenrannassa, Espoossa ja Vantaalla. Silmä- ja kudospankkisäätiö puolestaan jakaa suojalaseja muun muassa viiden yliopistollisen keskussairaalan (Helsinki, Turku, Tampere, Kuopio ja Oulu), yhdeksän keskussairaalan (Kotka, Joensuu, Rovaniemi, Kokkola, Lahti, Pori, Seinäjoki, Vaasa ja Espoo) sekä muutaman yksityisen silmäyksikön kautta ennen vuoden vaihtumista.

If toivottaa kaikille turvallista vuoden vaihdetta ja vuotta 2007.

Muistilista ilotulitteiden käyttäjille (lähde Tukes):
- Lue käyttöohjeet ja noudata niitä.
- Käytä suojalaseja ja sytytyspuikkoa.
- Käytä sopivaa tukea tai telinettä rakettien ampumiseen.
- Ammu ilotulitteet aukealta paikalta. Älä koskaan ammu ilotulitteita ihmisiä kohti!
- Älä muuntele tai yhdistele ilotulitteita. Vakavimmat vammat aiheutuvat omatekoisista viritelmistä.
- Jos ilotulite ei toimi, odota vähintään 10 minuuttia. Älä käytä viallisia tuotteita.
- Älä anna ilotulitteita alaikäisille tai päihtyneille.

Lisätiedot:
Silmäkirurgi, dosentti Kari Krootila, HYKS, Silmä- ja kudospankkisäätiö, p. 040 528 5657.
Myyntijohtaja Tero Tynys, If, p. 050 5293483.
Tiedottaja Tina Sademies, If, p. 050 3747 667.
www.if.fi