If ottaa käyttöön mobiilivarmenteen

If ottaa ensimmäisenä vakuutusyhtiönä Suomessa käyttöön mobiilivarmenteen, joka toimii sähköisenä henkilöllisyystodistuksena verkkoasioinnissa. Matkapuhelimen SIM-korttiin liitettävä mobiilivarmenne on helppokäyttöinen ja turvallinen vaihtoehto verkkopankkitunnuksille. Mobiilivarmenne otetaan käyttöön yhteistyössä Elisan kanssa.

Mobiilivarmenne on puhelinoperaattorien ja viranomaisten yhdessä kehittämä tunnistautumismenetelmä, jonka avulla henkilöllisyyden voi varmentaa matkapuhelimella. Sitä käytetään verkkopalveluihin kirjautuessa ja sähköisenä allekirjoituksena. If Vahinkovakuutusyhtiö ottaa mobiilivarmenteen käyttöön ensimmäisenä vakuutusyhtiönä Suomessa.

Varmennetta käytetään henkilökohtaiseen vakuutuskansioon kirjautuessa verkkopankkitunnusten vaihtoehtona.

- Mobiilivarmenne on kätevä tunnistautumistapa, kun vakuutusasioita hoidetaan verkossa. Verkkopankkitunnuksiin verrattuna mobiilivarmenne on yhtä nopea ja jopa yksinkertaisempi kirjautumistapa. Matkapuhelin kulkee aina mukana, ja mobiilivarmenteen avulla kirjautuessa tarvitaan vain yksi tunnusluku, liiketoiminnan kehittäjä Antti Suokas Ifistä kertoo.

Omassa vakuutuskansiossa on mahdollista tilata ja hyväksyä tarjouksia, tehdä vahinkoilmoituksia, tarkastella omia vakuutuksia ja korvauspäätöksiä sekä hallinnoida omia tietoja. Ifillä on noin puoli miljoonaa sähköisen vakuutuskansion käyttäjää.

- Uskomme, että mobiilivarmenne lisää entisestään kiinnostusta vakuutusasioiden hoitamiseen netissä. Vakuutusasioiden hoito verkossa yleistyy tasaisesti. Esimerkiksi henkilöasiakkaiden korvaushakemuksista jo joka toinen tehdään verkossa. Mobiilivarmenne avaa uusia mahdollisuuksia verkkopalveluiden kehittämiseen, Suokas toteaa.

- Elisa Varmenne on helppo ottaa käyttöön pankkitunnusten rinnalle verkkopalveluissa ja se helpottaa verkossa asiointia merkittävästi tekemällä sähköisten palvelujen käytöstä entistä sujuvampaa ja nopeampaa. Mobiilivarmenne mahdollistaa myös sähköisen asioinnin kehittämisen pitkälle tulevaisuuteen. Sen avulla voidaan paitsi tunnistautua verkkopalveluissa allekirjoittaa myös puhelinpalvelussa solmittuja sopimuksia tai luoda entistä houkuttelevampia palveluja asiakkaille, Elisa Varmenteesta vastaava kehityspäällikkö Perttu Hörkkö Elisalta toteaa.

Mobiilivarmenteen käyttöön tarvitaan varmenteen sisältävä SIM-kortti, jonka saa omalta matkapuhelinoperaattorilta. Palvelu on turvallinen, sillä tunnusluvun käyttö tai palveluviestit eivät tallennu puhelimeen eivätkä tunnusluvut siirry palveluviestin mukana. Verkkopankkitunnusten tapaan myöskään mobiilivarmenteen tunnuslukua ei saa luovuttaa muille.

Mobiilivarmenne toimii kaikissa matkapuhelimissa. Alkuvaiheessa mobiilivarmenne toimii Ifin verkkopalveluissa
Elisan varmenteellisilla liittymillä. Muut operaattorit saadaan Ifin verkkopalvelutarjontaan mukaan kevään aikana.

Ifin asiakkaat ovat voineet kirjautua henkilökohtaisiin vakuutuskansioihinsa mobiilivarmenteella 14. maaliskuuta lähtien.

Lisätietoja:

If, Antti Suokas, liiketoiminnan kehittäjä, p. 010 515 8108, antti.suokas@if.fi
If, Mari Hätinen, tiedottaja, p. 010 514 0067, mari.hatinen@if.fi
Elisa Oyj, Perttu Hörkkö, kehityspäällikkö, p. 050 3249 373, perttu.horkko@elisa.fi
Elisa Oyj, Mika Repo, liiketoimintapäällikkö, p. 050 3038 260, mika.repo@elisa.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 400 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.

Elisa on Pohjoismaiden johtava viestintäpalvelujen tuottaja ja on julkisesti noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla. Elisa toimii Pohjoismaiden lisäksi Baltian maissa ja Venäjällä. Palvelemme alueellisesti noin 2 miljoonaa kuluttaja-asiakasta ja kansainvälisesti noin 150 000 yritysasiakasta ja julkishallinnon organisaatiota tarjoamalla laajan valikoiman erilaisia liittymiä palveluineen. Välitämme ihmisille elämyksiä ja parannamme organisaatioiden tuottavuutta verkossa. Elisa keskittyy kehittämään kuluttajille ja yritysasiakkaille ICT- ja online-palveluja. Liikevaihtomme vuonna 2009 oli 1,43 miljardia euroa. Henkilöstön määrä on noin 3 200. Elisa toimii globaalisti yhteistyössä Vodafonen ja Telenorin kanssa. Lisätietoja osoitteesta www.elisa.fi